בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דלק למדורת האוצר | נחמיה שטרסלר

תגובות

רק אל תגידו שממשלת ישראל אינה רגישה לעובדיה. הנה, השבוע היא החליטה לחלק להם מתנה יפה לכבוד 1 במאי: העלאת מחיר הבנזין לשיא של כל הזמנים: 7.62 שקלים לליטר.

כך ישפרו העובדים את מצב בריאותם. הם ייאלצו למכור את מכוניתם הזוללת מזומנים, ומשום שאין אצלנו תחבורה ציבורית ראויה הם ייאלצו להגיע לעבודה ברגל או באופניים - והספורט יפה לבריאות. הם גם יוכלו ליהנות מסופי שבוע רגועים בבית, בלי טיולים מיותרים, כך שחייהם ייהפכו לשקטים יותר, בטוחים יותר ומהנים יותר - בזכות הממשלה הטובה והמיטיבה שהעלתה לשמים את מחיר הבנזין.

לכן לא ברור מדוע יצאו עשרות נהגים ביום ראשון לשיירת מחאה ארוכה, שעשתה את דרכה מתל אביב לבתי הזיקוק בחיפה, כשהם נושאים שלטי מחאה בגנות "המיסוי המטורף של הדלק". מה יש, הם לא מבינים שזכו להיות "הפרה החולבת" של יובל שטייניץ ובנימין נתניהו?

איך אינם מבינים, שכל הנושא הזה זר לשטייניץ, לנתניהו ולבכירי האוצר. הם הרי אינם יודעים מה מחיר ליטר בנזין. יש להם מכוניות צמודות, והדלק הוא על חשבון המדינה. אם כך, מה אכפת להם שגברת כהן מחדרה כורעת תחת הנטל ומוכרת את מכוניתה הקטנה?

גם די מעצבן לשמוע את סדרת התירוצים העלובה של האוצר על ההתייקרות האחרונה של 1 במאי - 23 אגורות. לוב אשמה; זה קדאפי האיום הגורם לאי שקט ולכן לעליית מחירי הנפט. וגם עוזי לנדאו, שר התשתיות, אשם. הוא לא הוריד את מרווח השיווק של חברות הדלק. ומי לא אשם כלל? שר האוצר שטייניץ וראש אגף התקציבים, אודי ניסן. הם אינם קשורים כלל לעסק.

הבה נזכיר נשכחות. ביולי 2008 הגיע מחיר חבית נפט לשיא של כל הזמנים: 148 דולר. כתוצאה הגיע מחיר ליטר בנזין לשיא של 6.96 שקלים. עכשיו מחיר החבית הוא 112 דולר, אך מחיר הליטר 7.62 שקלים. איך מתרחש ההיפוך הזה?

ההסבר נעוץ במדיניות הכלכלית של שטייניץ וניסן. במקום להגיש לכנסת תקציב אחראי ומרוסן, הגישו השניים ב-2009 תקציב דו-שנתי רחב יד, עם גידול מיותר בהוצאות. הוקמה אז הממשלה הגדולה ביותר בתולדות המדינה, והאווירה היתה: "יש לי".

נכון שאפשר להיות "טובים" ולהעלות הוצאות, אך בסוף מגיע זמן החשבון: העלאת מסים. לכן נאלצו השניים להעלות שורה של מסים מכל סוג ומין, כולל הבלו על הדלק, שנופח בעזרת מע"מ. כתוצאה טיפס שיעור המיסוי המוטל על הבנזין לשיא של 52% מהמחיר, בשעה שביולי 2008 הוא היה 47% בלבד. זו סיבה מרכזית למחיר הבנזין הגבוה: מיסוי מטורף, שבא לממן תקציב בזבזני.

לכן עכשיו, בכל פעם שמכניסים ליטר בנזין למכונית משלמים בעבור הבנזין (כולל הוצאות שיווק) 3.65 שקלים לליטר, אך לקופת האוצר משלשלים 3.97 שקלים! וזה כבר שוד בצהרי היום. זה יקר יותר מאשר ברוב מדינות אירופה, אף על פי ששם רמת החיים גבוהה יותר והתחבורה הציבורית טובה בהרבה.

די מעצבן לשמוע את הסברי האוצר, שלפיהם נסיעה ברכב גורמת ל"השפעות חיצוניות שליליות", ולכן נכון לגבות מיסוי גבוה, המצמצם את מספר הנסיעות, וכך האוויר נקי יותר. כי האמת היא, שהאוצר דואג בעיקר לקופתו הריקה.

הנימוק של "השפעות חיצוניות שליליות" מרגיז עוד יותר על רקע המציאות במדינה הלא מפותחת ששמה ארצות הברית. שם המדינה מטילה מס של 14% בלבד על הדלק (לעומת 52% בישראל). שם ליטר בנזין עולה 3.5 שקלים - פחות ממחצית המחיר אצלנו.

האם שם אין דואגים לאוויר נקי? דואגים ועוד איך, אך גם דואגים לאזרחים כך שיוכלו לחיות וליהנות. שם לא יעזו להטיל מס של 52%, כי זה פשוט גזל. אבל מה הם מבינים? להם אין שר אוצר טוב ומיטיב הדואג להמונים ב-1 במאי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו