בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ריקי טסלר | של מי האזרחות הזאת

תגובות

הוראת האזרחות בישראל משולה להקרנת סרט אילם ואלים, שבו התרגום בגוף הסרט מתחלף בכל שנתיים כשמגיע מפיק/שר חדש למשרד החינוך, או במאי חדש/יו"ר המזכירות הפדגוגית. התרגום מתחלף כי בהעדר חוקה, כחזון מוסכם על אופי המדינה, בתי המשפט ומערכת החינוך נהפכים לזירת התגוששות, שבאמצעותה שחקנים פוליטיים בעלי אג'נדה, סקטורלית או אישית, מנסים להשפיע על אופי החזון ומימושו.

חילופי שרים במשרד החינוך מלווים תמיד במינויים פוליטיים של הפקידות בדרגים הבכיר והבינוני ומובילים לחילופים תכופים בתוכניות הלימודים. לתהליך זה שתי השפעות מרכזיות: האחת, זילות של תפקיד המדינה בעיצוב החינוך הערכי. התוצאה - תוכניות המשרד נעשות לא רלוונטיות כי השטח חזק יותר, ובתי הספר פועלים על פי תפישת עולמם בנושאים ערכיים.

השנייה, חל כרסום בלכידות החברתית, בהעדר ערכי יסוד משותפים, שפה משותפת וכללי משחק מוסכמים. התוצאה - חברות סקטורליות המתחפרות בעמדותיהן ומפתחות פוליטיקה של שנאה במקום מנגנונים של בניית הסכמות.

הבעיה המרכזית בחינוך לאזרחות נוגעת לפרשנות הניתנת לשאלה: מי נכלל בקהילה האזרחית בישראל? האם עם ישראל/העם היהודי? (פרשנות אתנו-לאומית), או כל אזרחי המדינה, כולל המיעוטים? (פרשנות ליברלית). משרד החינוך הכריע דווקא. המשרד גיבש מדיניות במשך השנים ועיגן אותה בחוק מטרות החינוך 2000: איזון בין הפרשנויות. חיבור בין יהודית לדמוקרטית, תוך כדי חינוך לכבוד, לסובלנות, להכרה בזכויות השוות של כל אזרחי ישראל. ההכרעה עוגנה גם בליבת מקצוע האזרחות: טיפוח זהות ישראלית משותפת.

בעיה אחרת נוגעת לשאלה: מי קובע? גם כאן משרד החינוך הכריע: ועדות מקצוע פלורליסטיות, שיש בהן נציגות לכל הזרמים והדעות, כאמצעי לאיזון הלחצים הפוליטיים. בוועדות מתקיים שיח מקצועי וציבורי, והן מוצאות את המכנה המשותף הממלכתי בהוראת המקצוע.

והנה כעת מנסה יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ד"ר צבי צמרת, לחדש את "כור ההיתוך" ומסלק הצדה את כל ההסכמות. ד"ר צמרת מחליט להדגיש את הפרשנות האתנו-לאומית, והלאה המדיניות הממלכתית והאזרחות השוויונית; הוא מחליט לפזר את ועדת המקצוע (הביקורתית), ובמקום לחנך לחשיבה ביקורתית בעולם מורכב מבקש לחנך להיסטוריה יהודית, לפטריוטיזם ולמיליטריזם. ד"ר צמרת מתעלם מתוכנית הליבה של משרד החינוך ופועל לצמצום שעות ההוראה באזרחות, מחליט על עיצוב מחודש של ליבת מקצוע האזרחות (בהרכב ועדה חדש ואוהד) ומתערב בתכנים המקצועיים.

על מצב דברים זה יש לומר ליו"ר ולשר החינוך, גדעון סער: האזרחות איננה רק שלכם. ליו"ר אין לגיטימציה להוביל מהלכים לא ממלכתיים ולא מקצועיים, המסכנים את הלכידות החברתית. יש גבול למינויים פוליטיים. על שר החינוך להחזיר את הממלכתיות למשרד. המיאוס הציבורי מהריטואל הפוליטי של השפעות פוליטיות על מערכת החינוך מלמד שהתבגרנו והגיעה העת לרפורמה: מינויים על בסיס מקצועי. מרמת השר ומטה.

ד"ר טסלר היא יו"ר הפורום האקדמי להוראת האזרחות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו