בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמיר אורן | משל הזוי על טייסת כיבוי

תגובות

היום לפני חודש, בקול תרועה גדולה, נחנכה בבסיס חיל האוויר שדה דב, טייסת הכיבוי הראשונה זה אלפיים שנה. כמו בהשקות של אניות מלחמה, אם כי בלי ניפוץ בקבוק שמפניה, נחלק כבוד לרעיית המנהיג, שרה נתניהו. ראש הממשלה בנימין נתניהו, כאילו כפאו חוזה מסחרי בין נותני חסות למפרסמים, טרח להזכיר אותה פעמיים בנאומו.

בהפקה חסר רק רכיב זניח אחד: קשר למציאות. בגלל התעקשותו של נתניהו להרוס את מערך הכיבוי האווירי בישראל ולהקימו מחדש בחסות צה"ל, הורעה מאד המוכנות ללחימה באש. במו ידיו, במו פיו, למען תמונה וכותרת ומראית-עין של פעלתנות נמרצת, סיכן נתניהו את המדינה.

נתניהו הגיח מהשריפה בכרמל ובפיו נבואת השקר של ה"סופר-טנקר". כמו באגדות לילדים: אל תדאגו, יבוא אווירון גדול, יזרוק מים ויכבה את האש. בעוד מבקר המדינה אוסף ממצאים קשים על תפקוד ממשלתו, יצא נתניהו לאחז עיניים, מתוקף סמכותו כתייר מזדמן ביוון, לנוכח דליקת יער. הוא התנער מהסידור הנוהג של כוננות מטוסי ריסוס חקלאי להצטיידות בחומרים מעכבי בעירה - סידור שכדי לחסוך את עלותו הופסק בדצמבר אשתקד לעונת החורף, בהימור אומלל ערב השריפה בכרמל, אך שבמהותו, אם מקפידים לתקצבו ולנהלו, הוא עונה לצרכים.

בלחצו של נתניהו נכנס חיל האוויר לעניין לא לו. הצבא אינו עוסק בתעופה מסחרית ותחביבית ואף לא במשטרתית. מלכות במלכות נוגעת, אבל רק לצורך תיאום, הפרדת גבהים ומניעת התנגשויות. נדרש אישור מקצועי של רשות התעופה האזרחית לכל טייס, לכל כלי טיס. הפעלת סוללות "כיפת ברזל" מגרשת, למעשה, את כל מטוסי הנוסעים מנתיבים במרחב הסמוך.

עוד כתבות בנושא

לחיל האוויר יש מיח"ה - מיפקדת יחידות הבקרה, אבל נתניהו חושש ממיכה - לינדנשטראוס, מבקר המדינה. לכן נוצק סד-זמנים: טייסת בתוך כארבעה חודשים. טייסת, כלומר משרד עם קצין או שניים, כעת כבר חמישה עד שבעה מקבלי שכר, הטבות וגימלאות מתקציב הביטחון. המטוסים עצמם, לא "סופר-טנקר" אלא נושאי מגלשיים (שפורקו בינתיים), יסופקו, יופעלו ויתוחזקו בידי אזרחים, בבזבוז מתמיד, כי יהיו בטלים מכל משימה אחרת. לא חשוב: העיקר שהפתאים המצביעים בעד נתניהו והמריעים לנאומיו באנגלית, יקבלו את חותם הכשרות של מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, שעירער בשפה רפה וקיבל את הדין.

העניין לא נחשב בעיני נחושתן לעקרוני: אילו בוטל המימון לאף-35, אולי היה מתקשה להבליג, למרות סמכותו של הדרג שמעליו להכריע. רוצים טייסת כיבוי, כאילו? שתהיה, גם אם תצטייד במטוסים מהסוג שממנו הסתייג חיל האוויר, ושנתניהו כפה באמצעות אהוד ברק במשרד הביטחון, כנגזרת מאילוץ הזמן והזמינות. בחיפזון להקדים את דו"ח המבקר, יובאו מטוסים מאירופה, למרות מוצאם ביבשת אמריקה, ולכן גם בתוספת גמול הוגן לסוכן הספרדי ולנציגו הישראלי, שהכל מדברים בשבחו כטייס קרב בדימוס, בן לאצולת השבט של חיל האוויר.

התוצאה היא שהמטוסים שואבי-מים והטייסים, לא אחת, חוטבי-עצים. השאיבה אינה מתאימה לצורכי ישראל, למעט סביב הכנרת, וגם אז, רק אם הטייסים מנוסים ומאומנים בתמרוני גיחות הכיבוי. בשבוע שעבר עמדה מצבת המטוסים הכשירים על שלושה, לעומת 14 אשתקד. בנוסף, הזיכיון על חומר הכיבוי שייך למפעיל האזרחי. חיל האוויר אינו שולט במשאב אסטרטגי זה.

האחראי העליון לתפקוד הכושל הוא נתניהו, אך מדאיגה נכונותו של חיל האוויר לעשות שקר בנפשו המקצועית ולהיות שותף לדבר אווירה. האם נחושתן ועמיתיו מעדיפים לרכז מאמץ ולוותר בקטנות כדי לעמוד על דעתם בגדולות, בנמשל המלחמתי? כשבאופק אש מסוכנת עוד יותר מאשר בכרמל, הספק מנקר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו