בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עמליה רוזנבלום | חלוצה בפולין

תגובות

"התרבות הינה גשר חברתי, ויש להשאיר את הוויכוח הפוליטי מחוץ לחיי התרבות והאמנות", אמרה שרת התרבות, לימור לבנת, כשקראה למנכ"לים של התיאטראות לדאוג להמשך ההופעות באריאל. אבל זה היה בקיץ שעבר. בינתיים הספיקה לבנת לשכוח את הרעיון. לפני כשבועיים, בפתיחת הביאנלה לאמנות בוונציה, היא ניסתה להתחמק מביקור בביתן הפולני. כל זאת אחרי שפולין בחרה, בצעד נועז, להציג בביתן עבודות של אמנית הווידיאו הישראלית יעל ברתנא.

התקשורת עם השרה התבצעה אמנם באופן לא רשמי, אך מקורביה העבירו לאמנית ולסובבים אותה את המסר שלפיו לבנת לא תבקר בביתן משום שהעבודות של ברתנא הן אנטי-ציוניות.

מדוע סברה לבנת שהעבודות הן אנטי-ציוניות? נראה שזה מפני שהן עוסקות, לתפישתה, בשיבת היהודים לפולין. בלי להתייחס לעובדה שלבנת לא ראתה את העבודות קודם שגיבשה את דעתה, נתייחס לפרשנות הזאת של העבודות. ברמה הראשונית, מדובר בגישה המשולה לתגובה "גם הילד שלי יכול לצייר ככה" לנוכח ציורים של רפי לביא. כלומר, לבנת כאדם אינה מחויבת להבין באמנות. אך הדבר אינו תקף ללבנת שרת התרבות. כדאי דווקא שלבנת, שרת התרבות, תדע משהו על אמנות עכשווית.

עבודות הווידיאו של ברתנא, גם אם רואים בהן שחקנים דמויי חלוצים, המקימים חומה ומגדל בפולין של היום ונושאים את אות התנועה הדמיונית שהגתה האמנית לרנסנס יהודי בפולין - אינן ויטראז'ים בכנסייה, המנסים לספר את סיפורי התנ"ך לאיכרים שאינם יודעים קרוא וכתוב. במלים אחרות, מטרת האמנות במאה השנים האחרונות היא לשאול שאלות, לא לתת תשובות.

לא בכדי משמשים הרעיונות של ברתנא בסיס לכנס שייערך במסגרת הביאנלה לאמנות בברלין בשנה הבאה. כל זאת משום שהעלאת ההיפותזה של חזרת היהודים לפולין מוצאת הד בשאלות המעסיקות אנשים ברחבי העולם - בוודאי את האירופים, המתמודדים עם הגירה מהקולוניות לשעבר, ואת הישראלים והפלסטינים, ששאלת זכות השיבה אינה יורדת מסדר היום שלהם.

אחרי לחץ שהופעל על השרה היא באה בסופו של דבר לבקר בביתן. הנוכחים סיפרו, שהיא צפתה בעבודות ויצאה ממנו "בפנים חתומות". גם שמעון פרס, שביקר באותם ימים בביאנלה בוונציה, לא ראה את העבודות של ברתנא בביתן הפולני. מטעם הנשיא נאמר, כי ביקורו נמנע עקב "סיבות ביטחוניות".

ייתכן כי סיבות ביטחוניות מנעו מפרס לחלוק כבוד למדינה שהעניקה לאמנית ישראלית זכות יוצאת דופן כזאת לבטא את ראיית העולם הנועזת שלה ביחס לשאלה הכואבת של גורל יהדות פולין. אך ייתכן גם, ש"הסיבות הביטחוניות" של פרס הן כ"פנים החתומות" של שרת התרבות. כלומר, חרם לא מוצהר.

חרם לא מוצהר מעביר מסר בעייתי משום התחזותו ללא-מסר. כלא-מסר קשה להתנגד לו. הגון יותר היה לדבר בגלוי ולהיות מוכנים לפתוח בדיאלוג בנושא העבודות של ברתנא. מפרס בוודאי מצפים לכך. למרות שמצדה של לבנת ייתכן שהצפייה ברגע האחרון בעבודות של האמנית הישראלית והיציאה מהביתן בפנים חתומות הן בסך הכל דוגמה להתנהגות פולנית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו