בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גבי וימן | במדרון החלקלק של הריאליטי

תגובות

תוכניות הריאליטי ממלאות את מסכינו, שעות ארוכות, ימים רבים. על רמתן הנמוכה של רבות מתוכניות אלה, שבהן "מככב" אוסף נלעג של מתמודדים דלי שפה ומוכי גורל, נכתב רבות. אולם יש מגמה סמויה החומקת מעיניהם של המבקרים: ההקצנה הגוברת ברמת ההשפלה בתוכניות אלה.

בראשית ימי "הישרדות" שמחנו לאידם של המודחים ב"אסיפות השבט". כאשר האומלל התורן נאלץ לכבות לפיד ולעזוב מאחוריו את כל התחמנים שחברו להדחתו, ההשפלה היתה מושלמת. ל"כוכב נולד" (על כל גרסאות השיבוט שלו, כמו "רקדן נולד", "טבח נולד", "דוגמנית נולדת" ועוד), יש מתכונת השפלה שונה: היא מתחילה כבר בשלב האודישנים, שאליהם מזומנים גם אנשים חסרי כל כישרון, שכל ייעודם הוא לשמש נתח קצבים לשופטים. אלה כמובן לא חסכו השפלות מהאומללים שהועלו על מזבח ההדחה: אמירות בנוסח "מי בכלל שלח אותך לכאן", בליווי הבעות פנים של בחילה וגועל נפש עמוק, סיפקו לקהל את מנות ההשפלה המבוקשות.

מתנדבים ל"זובור" הטלוויזיוני לא חסרים; המזיגה של שאיפה נאיבית לפרסום עם אינפנטיליות הובילה רבים לגרדומי האודישנים המבזים. באחרונה, במסגרת הכביכול-אמנותית של "היכל התהילה", מובלים אל גרדומי ההשפלה גם זמרים גריאטריים תאבי "קאמבק", המוכנים להיות קורבנות למציצנות תמידית למען דקות של חשיפה והסיכוי הקלוש ששוב ידרוך כוכבם.

למדרגה נמוכה יותר של התבהמות הגיעו תוכניות ריאליטי מסוג "לרדת בגדול". בהן הוצעדו שמנים ושמנות כעדר פרות אל מאזני השקילה, שם הודחו אומללים שכמה קילוגרמים עודפים היו בעוכרם. גם היומרה המניפולטיבית של "משפחה חורגת" לפתור בעיות דווקא על ידי חשיפת אומללותן של משפחות בפריים-טיים - הדרך הבטוחה ביותר להנצחת הקלון והעמקת האומללות - סיפקה שורה ארוכה של מוכי גורל.

אולם מובילי הריאליטי, האבי נירים של מקפצות הרייטינג, למדו במהרה על מקדם השחיקה של תוכניות הטלוויזיה: מה שקוסם לקהל מאבד מחנו במהרה, במיוחד עקב היצף יתר של המסך. הפתרון, כמו שכל נרקומן לומד על בשרו, הוא בהקצנה: יותר אלים, יותר גס, יותר משפיל. ברומא העתיקה, כאשר למדו הקיסרים שקרבות נגד אריות איבדו מהרייטינג שלהם, הם זרקו לזירה גלדיאטורים שיהרגו זה את זה. גם קיסרי ערוץ 2 ו-10 למדו את כללי ההקצנה בקולוסאום הנקרא "טלוויזיה מסחרית בישראל".

אם ההשפלה של פעם היתה בשיאה הדחה בבושת פנים, הרי היום כבר יש צורך לחבוט במתמודד, להפילו לבור, לזרוק אותו למים שוצפים וליהנות מצווחות הפחד של האומלל התורן - בתוכניות כמו "וויפאאוט" המשלבת הערות עוקצניות במיוחד של המגישים טל ברמן ואביעד קיסוס עם נפילות כאובות של מתמודדים, או "101 דרכים לעוף משעשועון", המתהדרת בהיותה "אקסטרים", אקסטרים של השפלה כמובן, כי היום המודח "נזרק פיסית", וב-101 דרכים שונות. קיסרי רומא היו ללא ספק מתקנאים בדמיונם היצירתי של האבי נירים: 101 דרכים שונות לפגוע בגלדיאטור מובס? אפילו נירון הפרוורטי לא חשב על דרכים רבות כל כך.

יקראו נא הממונים על התרבות בישראל, הרגולטורים השותקים במועצת הרשות השנייה ושרי החינוך והתרבות, את הכתובת הנחקקת עתה על קירות הקולוסאום: השלב הבא יהיה עוד יותר גרוע. סף הגירוי יונמך, כי ההמונים נאטמים לסבל וציידי הרייטינג יצטרכו להגביר את ההשפלה. תוכניות הריאליטי מהדור הבא תהיינה ירודות, דורסניות ופוגעניות עוד יותר. כבר עתה, מול מסכי הריאליטי, גדל דור של בני נוער שהשמחה לאיד היא לחם חוקו. ומי שמתקשה לקרוא את הכתובת שעל הקיר, כדאי שיצפה בתוכניות מיפאן או מאיטליה, יראה לאיזה שפל בהמי ופוגעני הגיעה ה"ריאליטי" שם, ויבין שאנו בנתיב המהיר לאותו מקום בדיוק, הודות לפושעי התרבות המנהלים את ערוצי הטלוויזיה ולשתיקת נציגי הציבור שהיו אמורים להגן על הציבור בישראל ותרבותו.

פרופ' וימן מלמד בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו