בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גיור והצטרפות

תגובות

הפסילה הרטרואקטיווית החמורה והפסולה של גיורי הרב חיים דרוקמן העלתה אל פני השטח את אחת השאלות החשובות ביותר של הקיום היהודי בעת הזאת: מי ייחשב כיהודי, מה הם קני המידה לקביעת זהות יהודית, ובעיקר אם ואיך ניתן להצטרף לעם היהודי כפעולה של בחירה ומי מופקד על השערים של הצטרפות כזאת.

בשורשו של הוויכוח נמצאת שאלה עמוקה עוד יותר: האם יכול אדם להיות בן לעם היהודי בלי שהוא מוכר כיהודי על פי ההלכה? ודוק, מוכר כיהודי על פי ההלכה, ולא מי ששומר מצוות ורואה את יהדותו כעניין של הברית היסודית בין עם ישראל לבין אלוהיו.

לשאלות אלה היתה חשיבות תיאורטית ותיאולוגית בלבד בזמנים שבהם יהודי שלא שמר מצוות היה חריג שבחריגים ותופעה חולפת. בימינו אנו, כאשר רוב אלה המוכרים כיהודים על פי ההלכה (כי נולדו לאם יהודייה) אינם שומרי מצוות, השאלה היא בעלת משמעות עצומה. הן לפרטים המרגישים יהודים אף שאינם מוכרים ככאלה על פי ההלכה (למשל, כי הם ילדים רק לאב יהודי וגדלו כיהודים), או למי שרוצים לקשור את גורלם עם גורל העם היהודי בלי לשמור מצוות, והן לעם היהודי בכללותו. כך גם לעניין הזכאות לעלות לישראל על פי חוק השבות ולהיטמעות בעם היהודי, שכבר לא ברור כי מבחינה סוציולוגית הוא זהה בהיקפו לעם היהודי כפי שהוא מוכר על פי ההלכה.

בניגוד לאחרים ובהמשך לעמדה שנקטנו באמנת גביזון-מדן, אינני סבורה כי נכון להתרכז בשאלה מהו גיור ולדרוש מהרבנים האורתודוקסים להגמיש את כללי הגיור כך שיחולו גם על מי שרוצה להצטרף לעם היהודי ואינו רוצה לשמור מצוות. בעיני, גיור הוא הצורה שבה מצטרפים לעם היהודי אלה אשר רוצים להצטרף לדת היהודית.

אני עצמי תומכת בגיור לא אורתודוקסי כדרך להצטרף הן לעם היהודי והן לדת היהודית. אני סבורה, כי על המדינה לרשום כיהודים מי שהתגיירו כך. עם זאת אינני רואה מקום לחייב מי שאינם סבורים כי זהו גיור להכיר במתגיירים באופן כזה כיהודים על פי דתם.

זהו, בעיני, דיון פנים-דתי מרכזי, שהמדינה מוכרחה להתרחק ממנו. לכן הרישום צריך להיות שקוף ולאפשר למי שאינם מקבלים גיור כזה כדרך להצטרפות לדת היהודית לדעת את העובדות כהווייתן.

אולם דווקא משום כך יש לבחון בצורה יסודית ויצירתית את שאלת ההצטרפות לעם היהודי שלא בדרך של גיור. חשוב להבטיח, כי שייכות או הצטרפות כאלה לא יהיו לצורך הגירה. המבחנים להצטרפות צריכים להיות משמעותיים והראיות תובעניות, ממשיות ונמשכות לא פחות מאלה של גיור. אך אלה לא יהיו דתיים, וקביעתם לא תהיה בסמכות של אנשי דת.

אך ההכרה באפשרות של פרטים לממש זהות יהודית אישית, תרבותית וחברתית בלי הצטרפות לדת היהודית - העשויה להיות לא רצויה בעיניהם מטעמים אישיים, אידיאולוגיים או אחרים - נראית לי מרכיב חיוני ומרכזי בהתמודדות של העם היהודי עם אתגרי המאה ה-21 ועם יכולתו של העם היהודי להרחיב את שורותיו, לצרף אליו מי שקשר את גורלו אתו ולהעשיר את מורשתו.

יש כאן הימור. קיים חשש, כי הצטרפות לא מבוקרת עלולה להחליש את הזהות היהודית ולא לחזקה. אבל אני מאמינה בעוצמה של העם היהודי ובהיסטוריה שלו וסבורה, כי מכלול צורות הקיום היהודיות הקיימות היום, לרבות הקיום היהודי העצמאי בארצו, עשוי לאפשר שיבה לתקופות של פריחה, עוצמה והתרחבות של העם היהודי, שהיא קריטית לחוסנו של העם היהודי ולעתידו.

אלה אינם תהליכים שהמדינה יכולה או צריכה ליזום. תפקיד המדינה הוא לאפשר אותם ולקבוע - בעצה אחת עם מנהיגים דתיים, רוחניים ומדיניים בארץ ובעולם - את התנאים והמנגנונים שיאפשרו הליך מבוקר של הגדרה עצמית יהודית על בסיס לאום (להבדיל מדת) למי שמראה מאפיינים של אורח חיים יהודי ומחויבות יהודית אף אם אינו מוכר כיהודי על פי ההלכה.

ראוי שהצטרפות כזאת תקנה זכות לעלות לישראל על פי חוק השבות. בעולם היהודי בתפוצות, שם ממילא שאלות כאלה אינן נדונות ואינן צריכות להיות מוכרעות בחוקי המדינה, היא עשויה לפתוח פרק מרתק בהיסטוריה של העם היהודי.

כל זה אינו צריך לעצור את הבחינה הפנימית בדת היהודית של קני המידה לגיור. זאת ועוד, דווקא ההכרה באפשרות של הצטרפות לא דתית לעם היהודי עשויה להכניס ממדים חדשים וחשובים גם לדיון הפנים-דתי וגם להחלטה של מי שירצו להצטרף, או להצהיר על שייכותם, לעם היהודי.

הכותבת היא הנשיאה המייסדת של מציל"ה, מרכז למחשבה ציונית, יהודית, ליברלית והומניסטית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו