אליה ליבוביץ | למה יש להם רק חמישה חברי כנסת

אליה ליבוביץ
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אליה ליבוביץ

האם יהיו למרצ יותר נציגים בכנסת הבאה, הרבה יותר? לדעתי, הסיכוי לכך אינו גדול. יש לכך בוודאי סיבות רבות, כלכליות, ביטחוניות, אידיאולוגיות, סוציולוגיות, דתיות, פסיכולוגיות, גיאוגרפיות, שיווקיות, כספיות, אתניות, מסורתיות, תרבותיות, חברתיות, הסברתיות, ניהוליות, לשוניות, ועוד כהנה וכהנה. כל חבר מרצ פעיל יכול למנותן ולהסבירן, ורבות מהן אף טובות ונכוחות. אולם במארג הגדול של הגורמים האמורים להסביר כיצד ייתכן שבמדינת ישראל של 2009, בכנסת ה-18, יהיו כפי הנראה פחות מ-20 צירים חברי מרצ, חסר מרכיב יסודי אחד, שאולי מכריע את כולם.

נדמה, כי יש בציבור בישראל הסכמה די רחבה, אם כי לא מקפת, שבמובן סטטיסטי לפחות מרצ מביאה לכנסת, יותר מכל מפלגה אחרת, את האנשים הראויים ביותר לשבת בבית הזה מבין אלה המוכנים לעסוק כאן בפוליטיקה. אף על פי כן מרצ מזדנבת אחרי כל מיני בדלי מפלגות המאכלסות את הכנסת ה-17. סיבה אחת לדבר: מרצ אינה אומרת את כל האמת לציבור.

מדור הזירה

מפלגת שלטון יכולה לא רק שלא לומר את האמת אלא אף להונות בפועל את אזרחי המדינה בקשר לטיבה של המציאות שכן השלטון קובע במידה רבה מה תהיה המציאות הזאת. כך, למשל, ממשלה יכולה לומר לאזרחיה שמלחמה היא בלתי נמנעת - ולגרום לכך שמלחמה אכן תפרוץ. למפלגת אופוזיציה אין פריווילגיה כזאת שכן בדרך כלל תרומתה ליצירת המציאות ישירה פחות ואינה מיידית כל כך.

מפלגת אופוזיציה יכולה רק לנסות להמאיס על הציבור את המציאות הקיימת שיוצר השלטון. זאת ניתן אולי לעשות בכוח השקר ובעזרת תעמולה חסרת מעצורים ומוסר. אולם זו אינה דרכה של מרצ. האלטרנטיווה היא ניסיון ללכת בדרך האמת. דרך זו אולי קשה וארוכה יותר, אולם כל מי שמנסה ללכת בה אינו יכול להסתפק בחצאי אמיתות. האמורא ר' חנין אמר, במסכת סוטה, "ניכרין דברי אמת". אך מסתבר, שדברים שהם חצאי אמת אינם ניכרים כלל. המסר של מרצ כבר שנים ארוכות הוא בגדר חצאי אמת, ולכן היא כמעט שאינה ניכרת בנוף הישראלי.

מרצ ומה שמכונה השמאל הישראלי מנסים זה כ-40 שנה לומר לציבור בישראל, שיש לעשות שלום עם העם הפלשתיני תוך כדי ויתורים טריטוריאליים מפליגים על שטחי כיבוש ואף בירושלים שכן מצב הכיבוש הוא אנטי מוסרי מעצם מהותו. מרצ גם אומרת, שלא רק שיש צורך להגיע להסכם עם הפלשתינאים, הדבר גם אפשרי. גם בצד השני יושבים בני אדם.

כל אלה הם קושט דברי אמת, אך אינם כל האמת. בצד השני יושבים גם אנשים ותרבות, המאפשרים בריש גלי ואף מגייסים ומעודדים בני אדם - והפרימיטיווים והעניים ביותר מהם אף את בניהם ובנותיהם ממש - לחגור חגורות נפץ ולהתפוצץ ליד אוטובוס ישראלי הנושא ילדים לבית ספרם.

לנער הערני והמעוניין מקרית מלאכי הוויכוח בין מרצ לאיחוד הלאומי או לליכוד נראה כחילוקי דעות על השאלה לאיזה סוג של הסכמה צריכה ישראל להכריח את הפלשתינאים להגיע. הליכוד סבור, שמדינת ישראל יכולה להכריח את הפלשתינאים להסכים שאריאל תשכון לבטח כעיר ואם בישראל. מרצ אינה סבורה כך. לדעתה, אפשר להכריח את הפלשתינאים להסכים למדינת ישראל בגבולות הקו הירוק בערך. הנער בקרית מלאכי אינו מבין את האוקסימורון הזה. כיצד אפשר להכריח מאן דהוא להסכים. ואם אפשר להכריח אותו להסכים ל-א', מדוע אי אפשר להכריח אותו להסכים ל-ב'?

אם מרצ תהיה אי פעם מפלגה של 20 מנדטים, זה יקרה רק אם תאמר לציבור בישראל את כל האמת. מדינת ישראל אינה יכולה להכריח את הפלשתינאים להסכים לשום דבר, מטוב ועד רע. עם זאת, אין למדינה כוח להחזיק בשטחים הכבושים. המסקנה היחידה המתבקשת משתי האמיתות האלה היא, שעל ישראל להכין תוכנית נסיגה לקו הירוק ולבצע אותה בלוח זמנים מסודר, במנותק לחלוטין משיגיונותיו של הצד השני.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ