האל הרופא

יהודה באואר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יהודה באואר

בדיון על "חרדים ושואה", שהתקיים באחרונה בערוץ הראשון של הטלוויזיה, היה מן הראוי להעלות גם את דבריו של הרבי מלובביץ' (ה"מלך המשיח" של חב"ד), הרב מנחם מנדל שניאורסון, בהתייחסו לשואה: "ברור ש'אין רע יורד מלמעלה', ובתוך הרע והסבל של הצרות, טמון טוב רוחני נשגב. אף על פי שאין שכל אנוש משיגו, קיים הוא בכל תקפו. הנה כך קיימת גם אפשרות ששואה פיזית תהיה טובה רוחנית. אדרבא, תתכן אפשרות שפגיעה פיזית תהיה טובה רוחנית" - כך כתב הרב שניאורסון (בחוברת "מדע ואמונה", הוצאת מכון ליובאוויטש, תש"מ, 1980, כפר חב"ד, ע' 116).

להלן משווה שניאורסון את האל לרופא מנתח, הקוטע את אחד מאיברי החולה כדי להציל את חייו. האיבר "מורעל ללא תקנה... הקב"ה, כאותו פרופסור-מנתח... רוצה בטובתן של ישראל, הרי כל מה שעשה - לטובה עשה... מבחינה רוחנית לא היתה כאן פגיעה", כי נצח הנשמה של עם ישראל לא נפגע (שם, ע' 117, 118). עמדתו אפוא ברורה: השואה היתה דבר טוב כי היא גדעה את ה"איבר הנגוע ללא תקנה" של העם היהודי, או במלים אחרות את מיליוני קורבנות השואה, כדי לרפא את עם ישראל מחטאיו.

יש היגיון בתיאולוגיה זו: אם אכן האל הוא כל יכול וכל יודע ושולט בעולם (הוא "מנהל בכל יום ובכל שעה - ללא הפסק מנוחה - משפטיהם של כ-4 ביליוני בני אדם" (שם, שם) בבחינת השגחה כללית ופרטית, הרי השואה קרתה לא רק בידיעתו, אלא ברצונו.

אין שניאורסון מקבל את הגרסאות בדבר "הסתר פנים" כביכול של האל, המסבירות מדוע האל לא נכח ברצח מיליון וחצי ילדים יהודים - הסתר פנים שנבע מחטאים של בני אדם, וקודם כל של בני ישראל, כפי שמסבירים חרדים ודתיים אחרים. שניאורסון טוען, שהאל היה נוכח ורצה בשואה. ומאחר שעל פי אמונתו לא יעלה על הדעת שהאל רוצה לעשות רע, הוא מסביר שהשואה היתה דבר חיובי, וקודם כל לעם היהודי.

לאחר הופעת החוברת וכשהתעורר סביבה ויכוח בקיץ 1980 טענו אנשי חב"ד, שזה תרגום לא מדויק לעברית של דרשות שנישאו ביידיש והרבי לא ידע שכך מתפרסמים דבריו. קשה להאמין שהרבי לא עבר על כל מלה שנאמרה בשמו, ועוד על ידי מכון ליובאוויטש בכפר חב"ד ובעברית.

אלא שבידינו מסמך כתוב בידי הרבי עצמו, בעברית, המאשר את דברי החוברת. חייקה גרוסמן ז"ל, שעמדה בראש המחתרת בגטו ביאליסטוק אחרי המרד שם והיתה חברת כנסת בכמה קדנציות, כתבה מאמר ב"על המשמר" ב-22.8.1980, ובו דבריו של שניאורסון והזדעזעות עמוקה מהם. הרבי ענה לה, בט"ז אלול (28.8.1980), על הנייר האישי שלו, כנראה במכונת כתיבה. הוא תיקן בכתב ידו כמה ביטויים ומלים וחתם.

שניאורסון אישר במכתבו את כל מה שנאמר בחוברת. הוא הסביר, שיש בדבריו מיצוי דברי תורה. כן, היטלר היה שליח האל שכן כך כתוב גם בירמיהו כ"ה על נבוכדנאצר, שהוא "עבדו" של האל. ה"ניתוח" שתיאר בא כ"תיקון עד כדי כך שהצער אינו בערך להתיקון", כלומר, שהצער (רצח היהודים) קטן מהתיקון שנעשה על ידי כך.

הוזמנתי להשתתף בדיון שנערך בטלוויזיה, אך ברגע האחרון ביטלו את השתתפותי, אולי משום דעותי בעניין זה. האמת היא, שאין "חרדים" - יש קבוצות ופרטים חרדיים, והתנהגותם בשואה ואחריה היתה מגוונת. אחרי השואה התלבטו ומתלבטים, ודעתו של הרב שניאורסון היא אחת מן הדעות. אך חב"ד היא חסידות גדולה ומשפיעה, יש לה משיח שהיה ומת ורבים המצפים לתחייתו, ומבחינה זאת חב"ד היא תנועה כמו נוצרית. לכן חשוב לדעת מה אמר המנהיג שלה. "המלך המשיח" לא הכחיש את השואה. הוא הצדיק אותה.

פרופ' באואר הוא חוקר שואה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ