בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חינוך לכל, בלי תירוצים

שוויון לתלמידים הערבים משמעו צמצום ההקצאות לתלמידים היהודים

תגובות

בפברואר 2006 פסק בג"ץ, בעתירת ארגון "עדאלה", נגד אפליית האזרחים הערבים בחינוך בפריפריה, וחייב חלוקה שוויונית של כסף שהוקצו עד אז ליישובים יהודיים בלבד במסלול העדיפות הלאומית בחינוך.

משרד החינוך לא קיים את הפסיקה. לקראת הדיון בבג"ץ בעניין בחודש שעבר, ביצע מרכז השלטון המקומי פיטורים פיקטיוויים של 1,500 מורים, כדי להרתיע את בית המשפט מלחייב את משרד החינוך לנהוג שוויון בחלוקת המשאבים לאלתר. ואכן, בג"ץ אישר דחייה של שנה נוספת בביצוע החלטתו מפברואר 2006.

יש לברך על כך שבג"ץ עמד על פסיקתו הקודמת בזכות חלוקה צודקת, אך קיימת סכנה כי בפועל דווקא נענה לתחנוני הנהנים מהעדפה על בסיס לאומי-אתני, הן במישור המעשי - דחייה של שנה, בהנחה ידועה מראש שיהיה "ביצוע מודרג" של החלוקה השוויונית לאורך חמש שנים לפחות, דהיינו מריחת הביצוע או אף סכנה של ביצוע חלקי - והן בזה הנורמטיווי: נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש ציינה ש"אין לתקן אפליה באמצעות יצירת אפליה חדשה".

למה התכוונה בדבריה? האם לכך שהעברת המשאבים לתלמידים ערבים יהיו מותנים בכך שלא יחסירו אותם מהתלמידים היהודים? מאין יבואו המשאבים המגיעים לתלמידים הערבים אם לא מהתקציב הקיים?

צריך לומר כאן בגלוי כי המהות המעשית של שוויון היא חלוקה הוגנת של מה שיש בפועל. במלים אחרות, חלוקה מחדש של התקציב חייבת להתבצע תוך הפחתה מההקצאות ליישובים היהודים בפריפריה, שבמשך שנים רבות קיבלו תקציב זה רק לעצמם באופן בלתי מוצדק.

אין זו "אפליה חדשה" נגד היישובים היהודיים, וגם לא העדפה מתקנת של התלמידים הערבים, אלא בסך הכל ביטול האפליה הקיימת נגד הערבים בסעיף אחד של תקציב החינוך.

משרד החינוך קיבל בחודש שעבר מועד ב' עד דצמבר 2007, ועליו להגיש תוכנית של ממש לחלוקה שוויונית של תקציב זה. בג"ץ גיבה בפסיקתו את הביצוע של משימה קשה זו, אך כעת מתבקש תיקון בהתבטאות, שקובעת את רוח הפסיקה.

יש לצפות מבג"ץ למצוא את הדרך לחזור בו מדברי הנשיאה ולהבהיר לרשות המבצעת שמוטלת עליה גם חובה חוקית אך גם חובה נורמטיווית להנהיג שוויון בין האזרחים במסגרת התקציב הקיים, בלי לחכות להגדלתו.

זה מקרה מבחן לרשות השופטת ולרשות המבצעת. לכן יש להכיר בכך שהנהגת שוויון בדפוסי הקצאת התקציבים תכלול בהכרח גם בעתיד הפחתה מצד אחד והגדלה מצד שני.

עד כה גרר משרד החינוך רגליים והתנהג כמי שכפאו בג"ץ. אך עדיף שלמרות הקושי יעשה זאת מרצונו, הן משום ששוויון בין התלמידים הוא ערך חינוכי ויש בכך שיעור מעשי באזרחות לתלמידים היהודים והערבים גם יחד, והן לשירות האינטרס האסטרטגי של המדינה בשוויון בין האזרחים היהודים והערבים בכלל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו