כמו מקל בגלגלים

חוק שיחייב חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים יפגע בבטיחות הרוכבים

נועם סגל, הכותב הוא דוקטורנט בבית הספר פורטר ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, פעיל בעמותת "ישראל בשביל אופניים"
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נועם סגל, הכותב הוא דוקטורנט בבית הספר פורטר ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, פעיל בעמותת "ישראל בשביל אופניים"

בשבוע שעבר הודיעה עיריית פאריס על הצבתם של 10,000 זוגות אופניים ברחבי העיר, לשימושו החופשי של הציבור. כל אזרח שיחפוץ בכך, יוכל לשאול אופניים באחת מ-750 התחנות הפזורות ברחבי העיר ולהחזירם בתחנה אחרת - תמורת פיקדון. הפרויקט נועד להפחית את השימוש במכוניות, ובכך להקטין את פליטת המזהמים ואת פקקי התנועה בעיר.

בעוד מדינות העולם מקדמות את המאבק בזיהום האוויר ובבעיות התחבורה בערים הגדולות, ישראל הולכת אחורה. השבוע אמורה לעלות לקריאה שנייה ושלישית בכנסת הצעת חוק של ח"כ גלעד ארדן מהליכוד, שתכפה על כלל רוכבי האופניים בישראל לחבוש קסדה בעת הרכיבה. לכאורה מדובר בהצעת חוק חיובית, שנועדה להגביר את בטיחות הרכיבה באופניים. בפועל, נזקו של החוק רב בהרבה מתועלתו.

בניגוד לחשיבה המקובלת, קסדת האופניים אינה אביזר בטיחות המסוגל להגן על הרוכב בעת התנגשות עם כלי רכב מנועי. תאונות כאלה הן סיבת המוות הכמעט יחידה בקרב רוכבי אופניים בישראל. כל רוכבי האופניים המקצועיים שנהרגו בשנים האחרונות חבשו קסדות, אך אלה לא סיפקו להם הגנה.

חבישת קסדה נכפית רק במספר קטן של מדינות, ולרוב אך ורק על ילדים. בשלוש המדינות שבחרו לכפות חבישת קסדה גם על רוכבים בגירים הביאה החקיקה לירידה של 40% בשימוש באופניים, אבל לא הפחיתה את שיעור פגיעות הראש בקרב הרוכבים.

בהצעת החוק של ח"כ ארדן אין כל הבחנה בין רכיבה ספורטיווית בשטח לרכיבה עירונית, או בין מבוגרים לילדים. החוק הופך את הנסיעה באופניים ללא קסדה, ולו למרחק של מטרים ספורים, לעבירה שעליה מוטל קנס של 250 שקל. במקור היה החוק אמור לחול על ילדים בלבד. אבל אף על פי שבידי המחוקק לא היו נתונים שהצדיקו זאת, בחר ח"כ ארדן להרחיבו לכלל ציבור הרוכבים.

הניסיון בעולם מלמד כי האמצעי הטוב ביותר לשיפור בטיחות הרוכבים הוא הגדלת מספרם וסלילת שבילים ייעודיים לאופניים. במדינות שבהן תחבורת האופניים מפותחת ושיעור חבישת הקסדות נמוך, דוגמת הולנד, דנמרק וגרמניה, מספר הנפגעים קטן משמעותית בהשוואה למדינות שבהן השימוש באופניים מצומצם. כך מלמד גם הניסיון בישראל: בשנים האחרונות נסללו בתל אביב עשרות קילומטרים של שבילי אופניים ומספר הרוכבים גדל במאות אחוזים, ובה בעת פחת מספר הנפגעים בתאונות כמעט בחצי.

בישראל, בפרט בימי הקיץ החמים, חובת חבישת הקסדה תרתיע רבים משימוש באופניים, והם יעדיפו את הנסיעה באמצעי תחבורה מנועי. בכך ישיג למעשה החוק את התכלית ההפוכה ויפחית את בטיחות הרכיבה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ