בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא רוצות תותח

230תגובות

בקמפיין שלטי חוצות שהחל החודש נראית בועת-ציטוט כחולה של אשה האומרת כמה היא "מחכה", "כועסת" ו"מתגעגעת" לגבר שלה, ולמה שהיה ויכול עדיין להיות ביניהם - אם רק יפתור את הבעיה שלו. בהמשך הציטוטים משתנים: "תודה לגבר שלי", "תודה למאהב שלי", "תודה לתותח שלי" - וגם לרופא ולרוקח שרשמו לו את התרופה: ויאגרה.

בשבוע שעבר יצא בפייסבוק קמפיין-נגד. בתוך אותה בועת-ציטוט כחולה, הנראית בפרסומת, נכתבו דברים כמו "אין לי זמן לחכות. לא לך, ולא לאף אחד אחר", "כועסת על גברים שצורכים את גופן ונפשן של נשים", "תודה לגבר-גבר שהטריד אותי אתמול", וגם תגובה לגמרי לא-פמיניסטית כמו "זקוק לוויאגרה? אאוץ'".

בחברת "פייזר", יצרנית הוויאגרה, הופתעו. טענו שם שהקמפיין הציג נשים שרוצות סקס ולא מתביישות בזה, שהן פונות לבן זוג מתוך מערכת יחסים מכבדת; ובכל זאת, גם נשים שלא השתתפו בקמפיין-הנגד שהתחילה טל גוטמן, הגיבו ברתיעה קשה, פיסית ממש, מקמפיין הוויאגרה. מה בקמפיין הזה עורר תגובה קשה כל כך אצל הנשים?

קודם כל, גם הקמפיין שמבקש להציג נשים שרוצות סקס, מאפשר להן לרצות אותו רק מהעמדה הנשית הפסיבית והמתחנחנת שנכפית עלינו בתרבות בכלל ובפרסום בפרט. ואכן, צריך להגיד בפה מלא: הפרסום ככלל מציג נשים כאובייקט, וכאובייקט מיני, משפיל אותן ומתעלל בהן באופן קבוע. אין כמעט מודעה או תשדיר פרסום שאינם מעליבים נשים, אם על ידי אופן הצגתן ואם על ידי היעדרותן. מכאן שכשאנחנו רואות טקסט כזה במסגרת פרסומית ברור לנו מיד, אינטואיטיבית וללא ספק, שהוא נועד לנצל אותנו ולהזיק לנו.

זאת ועוד, המלים הנשיות האוהבות והיפות "מחכה" ו"מתגעגעת" נשדדו כבר מזמן על ידי הפורנוגרפיה, שמציגה נשים כאובייקט מיני מפתה במלים "מחכה לך בקו החם", או "מתגעגעת לזין הגדול שלך". המלים הללו נלקחו מנשים ומשמשות את תעשיית המין, נגד נשים, נגד הרצונות והאינטרסים שלהן.

הזנות והפורנוגרפיה הן באופן כללי תעשיות של אונס. מעל 90% מהמשתתפות בהן הן נפגעות תקיפה מינית. הוויאגרה אולי שיפרה מערכות יחסים, אבל היא גם החזירה לגברים זקנים את האפשרות לקיים יחסי מין בתשלום עם ילדות בתאילנד. מכאן שזה לגמרי לא מפתיע, שהאסוציאציה המיידית של נשים לנוכח פרסום זיקפה גברית היא של כפייה והתעללות בנשים. זה לא מפתיע, שכאשר אנחנו רואות את המלים הללו מיוחסות לנו בתוך הפרסום, שהוא היום חלק מתעשיית הפורנוגרפיה, אנחנו מתחרפנות.

משום שעוד לפני הפרסום אבר המין הגברי משמש בתרבות של שליטה גברית ככלי נשק. לא בכדי יש זהות בשפה (הגברית!) בין אבר המין הגברי לבין כלי זין, ובין מלים המתארות יחסים עם נשים למלים המתארות מלחמה - כמו כיבוש וחדירה. גברים לאורך הדורות לא היססו לנצל את הנשק הזה כדי לאנוס נשים.

הנשק הזה משמש גברים גם בתוך מערכות יחסים, גם בתוך נישואים. כשם שקיימת תופעה לא מדוברת של נשים הסובלות מחסך במין בתוך מערכת זוגית, כך יש תופעה שאין לשער את גודלה, משום שהיא אינה מדוברת כלל, של אונס ויחסי מין בכפייה בתוך נישואים. לא מעט נשים רואות את הקמפיין הזה, וזה מה שהוא מזכיר להן. נשים שהיו שמחות מאוד אילו לגבר שלהן לא היתה זיקפה.

הקמפיין לוויאגרה מקבל ומאשש את המוסכמה התרבותית שזיקפה היא מה שמגדיר גבריות ומה שמגדיר מין. כמו בפורנוגרפיה: המין מתחיל כשיש זיקפה ונגמר כשהיא נגמרת. וללא זיקפה אין מין וכשיש מין הוא בתנאים שלהם. גם לגברים האקסיומה הזאת רעה, אבל נשים כבר לא מוכנות לקבל אותה יותר. לא מוכנות לקבל את השפה הגברית המדכאת גם לא במין ובפרסום. אנחנו מתעקשות על השפה האחרת, שתעצב לנו עולם שוויוני יותר, מכיל, ומאפשר גם מין בגובה העיניים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו