בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הגרעין לא חסין

32תגובות

תקציב הביטחון מוכרח לתרום את חלקו לשינוי העדיפויות הלאומיות, גם באותו שליש בו שאינו באחריות צה"ל, אלא מושקע בפעילויות אחרות - מינהלות של משרד הביטחון, השב"כ, המוסד ואף הוועדה לאנרגיה אטומית. הגרעין הוא אמנם סעיף עדין, אבל גם הוא אינו חסין.

צה"ל הוא צבא בזבזני. אולי לא במיליארדים הגדולים של התפקוד החיוני - של ההצטיידות במערכות נשק עיקריות ובאמצעים אלקטרוניים, במודיעין, באימונים, בלוחמת מחשבים - אבל בוודאי במיליונים המצטברים במהרה למיליארדים. כל חייל המוזמן לשירות מילואים פעיל ומגלה שהמפקדים גייסו רבע מיותר מכוח האדם, על כל צרה (ועל כל ההסעות והמזון המורעפים על לובשי המדים המשועממים), הוא אזרח החוזר הביתה ומלגלג על יומרת צה"ל לחסכנות. זאת עוד לפני ניתוח עיסוקים פשוט של חיילי החובה במשרדים ונגדי הקבע בבסיסים, שהיה ודאי ממליץ לוותר על רבים מהם ולתעל את ההוצאות עליהם לשימושים נחוצים.

אפשר לקצץ הרבה בהוצאות אגף השיקום. באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) יודעים לחסוך מדי שנה מיליארדי שקלים בניהול נכון של משק הבינוי. בקרוב יאוחדו מערכי הבינוי של צה"ל ומשרד הביטחון ויוטל פיקוח הדוק על הנעשה בתחום זה; אבל כשהרמטכ"ל בני גנץ רצה למנות ליועצו הכספי - שהוא גם ראש אגף התקציבים במשרד הביטחון - את ראש מחלקת התקציבים באט"ל, כפה שר הביטחון אהוד ברק מינוי חיצוני, של קצין מילואים בעל ניסיון רב בראיית חשבון והיכרות עם פרקליט פרטי המקורב לברק. בצה"ל חוששים שקצין הקבע הטרי, תא"ל ראם עמינח, יהיה שלא כקודמיו טרף קל לפקידי האוצר.

ראוי שהעדיפויות ייקבעו ברמת-העל של הביטחון הלאומי - ממשלה, ועדת שרים לביטחון, מטה לביטחון לאומי - ומתחתיה אצל שר הביטחון, ולא בידי הרמטכ"ל, שממנו נתבעת בעיקר אחריות מיידית. הכל מבינים שפגיעה קצרת-ראות בתקציב הבסיסי של מינהל המחקר, הפיתוח, אמצעי הלחימה והתשתית (מפא"ת), תגרע מהיכולת להתמודד עם בעיות עתידיות, שאלתור חפוז לא יספק להן מענה נאות; אך לא מציאותי לצפות מרמטכ"ל - כולל ברק, בשעתו - להתנדב להקריב את היום למען מחרתיים. ועדות חקירה אינן מדיחות בדיעבד ממלאי תפקידים שרוששו עתיד עמום כדי לפרנס את ההווה שלהם.

מהשנה הבאה ואילך, כשיתבהר המצב באזור, אפשר שיידרשו השקעות גדולות בהיערכות ביטחונית שונה, לנוכח משטרים וצבאות חדשים מכל עבר; אבל ההחלטה על כך יכולה ברובה להידחות לשיקול דעת נוסף ולא להתקבל כגחמה פזיזה.

בין כה וכה, צריך ואפשר לקצץ, גם בפעילות הגרעינית העלומה של ישראל. לא כל העובדים בה הם חוקרים, מהנדסים וטכנאים נחוצים. לא כל משרה במטה הוועדה או בהנהלות הקריה למחקר גרעיני נגב והמרכז למחקר גרעיני שורק מצדיקה שכר כמו-צבאי. הוועדה לאנרגיה אטומית מחפשת "ראשי תחומים" לשכר ולתקציבים. לאלה מובטח בוודאי שדרוג, בהשוואה למקביליהם בגופים אזרחיים, אך אין לכך הצדקה, אפילו יעסקו בחומר סודי יותר, וליתר דיוק יעסקו בהעסקת העוסקים בחומר סודי יותר, כי לא החומר משתכר, אלא האיש. פקיד בביטוח האסטרטגי אינו ראוי לתגמול גבוה מזה של פקיד בביטוח הלאומי.

לשיטה נפסדת זו שותפים גם השב"כ והמוסד, הקטנים בהיקפם מזרוע בצה"ל בראשות אלוף, אך קולטים מצה"ל אלופי-משנה ותתי-אלופים, מקדמים אותם לראשי אגפים ומשלמים להם משום כך שכר אלופים.

אם מגן דוד אדום מסמל עזרה ראשונה, מגן דוד אטום הוא עזרה אחרונה, ביטוח אסונות. עקרונית הוא חיוני, אך כמותית נתון לדיון. הסכום המוקצה לו אינו מקודש. וזאת אינה רק דעה אזרחית, חיצונית: כך סבורים גם גורמים רמי דרג ושותפי סוד במטכ"ל ובמשרד הביטחון.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו