בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהסתה להצתה

10תגובות

ראש הממשלה רותח מזעם, ראש האופוזיציה מגנה בחריפות, הנשיא מזועזע עד עמקי נפשו, רבנים מצהירים כי המעשה מנוגד להלכה היהודית, השר לביטחון פנים מוקיע פגיעה במקום קדוש שאף אחד לא חזה, ואפילו מנהיגי המתנחלים משמיעים גינוי חד-משמעי.

לכאורה הוקעה מקיר לקיר של הצתת המסגד בטובא זנגריה, המאחדת את כל הקשת הפוליטית והממסדית בישראל בעמידה על משמר חופש הדת והפולחן ובהתנגדות לאלימות וטרור, גם כשמקורם בנו. ממש שעתנו היפה. אולם קונסנסוס חובק כל זה מעלה חשד שמשהו שונה לגמרי נלחש בין השורות.

מנהיגי המתנחלים, אפילו המתונים שבהם כגון עתניאל שנלר מקדימה, אומרים בגלוי שהם מגנים את ההצתה כי היא משחירה את פניהם ופוגעת ב"בניין הארץ". מכלל לאו אתה שומע הן. האם שריפת מסגד שאינה פוגעת בבניין הארץ היא לגיטימית? לא את הפגיעה במסגד מוקיעים המתנחלים, אלא את הפגיעה בתדמיתם. גם ברבה של צפת, שמואל אליהו, שהצטרף למגנים, אי אפשר לחשוד בנאורות פתאומית: הוא הוקיע את תושבי טובא זנגריה עצמם, ברומזו שסכסוך חמולות גרם למעשה. הרב הראשי שלמה עמאר הזדרז אף הוא לומר שייתכן שמדובר ב"עלילת דם".

יפה וחשוב שהנשיא והרבנים הראשיים נקטו יוזמה והגיעו לראשונה אל המסגד השרוף. אבל למה לא הגיעו אל מסגדים כאלה בשטחים? האם כללי הצדק וחופש הפולחן מתהפכים כשחוצים את הקו הירוק? האם ספרי הקוראן בצד השני של הקו הירוק קדושים פחות והצתתם אינה מחייבת ביקור נשיאותי? ואולי העובדה שטובא זנגריה הוא כפר בדווי שתושביו משרתים בצה"ל היא שהובילה לגינוי מקיר לקיר? אולי המסר הסמוי שקל לכ-ו-ו-ו-לם להתאחד סביבו הוא שאסור לשרוף מסגדים של חיילים?

אכן, גם השחתת רכוש צבאי במסגרת פעולות תג מחיר התפרשה כאן כעליית מדרגה וחציית קו אדום, כאילו צמיגי ג'יפ קדושים יותר מספרי קוראן. ואמנם, בשני המקרים שבהם טרור תג מחיר הביא למעצרים כלשהם היו הנפגעים, בחלקם לפחות, חיילי צה"ל.

יפה גם שראש הממשלה רתח מזעם אל מול התמונות המזעזעות של המסגד השרוף. אבל האם אין לו אחריות כלשהי, במעשיו ובמחדליו, ברטוריקה שלו ובמסריו, לאותן תמונות מזעזעות? גלי עומק סמויים מוליכים מנאום נתניהו באו"ם בסוף ספטמבר אל היישום חסר התקדים של טרור תג מחיר בתוך גבולות הקו הירוק בתחילת אוקטובר.

מבעד למחוות השלום המדומות המסר העיקרי של נתניהו היה: שורש הסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו הכיבוש ב-1967, אלא הסירוב הפלסטיני להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהם. לפי נתניהו הפלסטינים רוצים הכל, את יפו, עכו וצפת, ולכן נסיגה לא תפתור דבר. זהו מסר ליברמני טיפוסי, הרואה בערביי ישראל גיס חמישי ומסיט את זירת העימות מהשטחים אל ישראל פנימה.

אין פלא איפוא שדווקא בגליל הוצת מסגד, ודווקא ביפו חוללו זה עתה מצבות, וכתובות נאצה והסתה רוססו עליהן. נראה שמדובר במגמה חדשה, עקבית ומצמררת. זוהי כנראה מטרתם העמוקה של המציתים בטובא זנגריה ומשחיתי המצבות ביפו: נטרול רכיב הכיבוש והמאבק בו בסכסוך הישראלי-פלסטיני, באמצעות ליבוי שנאה, הסלמה וטרור בתוך הקו הירוק.

פעולות ההצתה וההשחתה מתרגמות את נאום ההסתה של נתניהו. הן משרתות את האני מאמין של ראש הממשלה המגנה אותן - שלפיו המאבק כאן אינו טריטוריאלי אלא דתי, ולכן זהו סכסוך בלתי פתיר.

כשראש הממשלה רותח מזעם ראוי שיסתכל במראה, אולי על עצמו הוא כועס.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו