טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כשהמורה קוראת להעתיק

תגובות

העידן הדיגיטלי הפך את הנגישות למידע לקלה מאין כמוה. מה שבדורות קודמים עלה בדמים, עולה היום בלחיצת עכבר: מאמרים (והסיכומים שלהם), ספרים (והסיכומים שלהם), הרצאות (והסיכומים שלהן ואז הסיכום של הסיכומים שלהן). מערכת החינוך כל כך מתרשמת מהנגישות לידע, שהיא שמה לעצמה מטרה, לחנך את הילדים למה שהיא מכנה "אוריינות" - שליטה בסיסית בטכנולוגיות המחשב ככלי לאיתור מידע. אבל בדרך אל המטרה היא יורה לעצמה ברגל ולתלמידים - בראש.

קרובת משפחה הלומדת בבית ספר תיכון סיפרה לי שהיא מתמודדת בימים אלו עם היחידה החמישית בבגרות במדעי החברה. במסגרת יחידה זו עליה לכתוב עבודת גמר בסוציולוגיה בנושא על פי בחירתה, נניח "השיקולים בבחירת חברים קרובים בקרב מתבגרים" או "דעות קדומות כלפי עולים חדשים". העבודה מורכבת מרקע תיאורטי שלאחריו יש להציג מחקר קטן המבוסס על שאלונים או סקר קצר. המנחה של העבודה היא המורה עצמה ולאחר שהעבודה מוכנה ומוגשת, מגיע בוחן מטעם משרד החינוך ובוחן את העבודה ואת התלמידה בעל-פה.

בהנחיות שהמורה נתנה לכיתה היא אמרה כך: בעת כתיבת הרקע התיאורטי עליכם לגלוש באינטרנט ולחפש מאמרים שנכתבו בנושא. לאחר מכן, עליכם להעתיק את המאמרים אל העבודה שלכם. "אל תנסו לשנות מלים או משפטים, חבל על הזמן ועל המאמץ", הסבירה המורה. "תכתבו מהו המקור של הטקסט ותעתיקו אותו. כמו שהוא". התלמידים נדהמו. "האם אין מקום ליצירתיות, לדעה ולסגנון אישי? אחרי הכל זו העבודה שלנו". המורה לא התבלבלה: "אם אתם רוצים לקבל את הציון 100, זה מה שעליכם לעשות".

בשנים האחרונות, כשאני בודק עבודות של סטודנטים במוסדות שונים להשכלה גבוהה, אני נתקל פעם אחר פעם בעבודות שהועתקו כמעט מלה במלה מטקסטים המופיעים באינטרנט. אלו יכולים להיות טקסטים אקדמיים, טקסטים מבלוגים, טקסטים שנכתבו בטוקבק (זו לא הגזמה - נתקלתי בכזו עבודה) - זה בכלל לא משנה. אם זה מופיע באינטרנט, זה ניתן להעתקה ואם זה ניתן להעתקה זה ניתן להדבקה, ואם אלו ההנחיות שמקבלים תלמידי התיכון כאשר הם ניגשים לבגרות, מה להם למרצים באוניברסיטה כי ילינו?

בראשית העשור השני של המאה ה-21 המידע, שבעבר היה במחסור, נהפך לנגיש וזמין לכולם, ועל פי רוב הוא ניתן בחינם. אין ספק שבוגרי מערכת החינוך צריכים להיות מצוידים בכלים שיסייעו להם לנווט בתוך המידע, לאתר את המידע הרלוונטי ולבור את הבר מן התבן. ואולם, אין כל קשר בין זה לבין חוסר יושר אינטלקטואלי, בין זה לבין עידוד פעיל לחוסר מקוריות, חוסר חשיבה או שאר רוח, בין זה לבין קריאה פומבית, שאפילו קריצה אין בה, להעתיק טקסטים שלמים שנכתבו על ידי אנשים אחרים, כדרך המלך המובילה לציון 100 בבחינת הבגרות.

המטלה בסוציולוגיה אמורה היתה לפתח מחשבה עצמאית, סקרנות, התנסות במחקר, ניתוח והסקת מסקנות, תוך כתיבת עבודה גדולה שבה נעשה שימוש במספר רב של מקורות מגוונים. כל שנותר מהרשימה המפוארת הזאת הוא זה: גלשו באינטרנט, מצאו מאמר מתאים והעתיקו אותו. הבושה נעלמה. נותרה רק החרפה.

ד"ר דרור הוא ראש המסלול לתקשורת דיגיטלית בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות