בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

5 יחידות באנטי-דמוקרטיה

10תגובות

תוכנית הבגרות בבתי הספר התיכוניים עומדת לעבור בקרוב טלטלה משמעותית, שסופה שתשפיע באופן משמעותי על פני החברה הישראלית. 115 מהמקצועות שבהם התלמידים נבחנים בהיקף של 5 יחידות לימוד, וזיכו אותם עד כה בבונוס של 25 נקודות בבואם להתקבל ללימודי תואר ראשון, יזכו כעת רק ל-10 או 5 נקודות בונוס. מקצועות הלימוד היחידים שישמרו על הניקוד הגבוה הם מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה, ספרות, תנ"ך, פיסיקה, כימיה וביולוגיה. מקצועות כאזרחות, גיאוגרפיה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, פילוסופיה ומחשבת ישראל וכן לימודי אמנויות, לא יזכו לכך.

המהלך יצא לפועל באישור ועד ראשי האוניברסיטאות, בטענה ש"הכל נובע מזעקת השטח, מרמת הסטודנטים עם כניסתם למערכת (האוניברסיטאית) וממצב בתי הספר, וצריך להתמודד עם המצב". מלים יפות, בעלות השלכות קשות.

הבונוס בן 25 הנקודות עומד לרוב במרכז השיקולים של תלמיד בתיכון בבואו לבחור מקצוע שעליו ייבחן בהיקף של חמש יחידות. המשמעות הישירה של השינוי כעת תהיה, שתלמיד שיבקש להרחיב את יריעת הידע שלו מעבר למקצועות שהוכתבו לו במסגרת הרפורמה "ייענש", ולא יזכה לניקוד משמעותי בבואו להתקבל למוסד אוניברסיטאי. אם חלילה יבקש התלמיד ללמוד מקצוע שיעניק לו הבנה נרחבת של מושג האזרחות, למשל, תושת עליו סנקציה.

כך מתגמלים בישראל הלאומנית תלמידים הכמהים להבין מושגים כפלורליזם, עקרון הגבלת השלטון ושלטון החוק. זה יהיה גם גורל של תלמידה, שכל רצונה להשכיל לנתח באופן ביקורתי את המציאות החברתית הבעייתית בישראל, מתוך היכרות עם מושגים כנורמה חברתית, הבניה, מין, מגדר, גזע ואתניות. ככל שיותר תלמידים יכירו אותם, כך יקטן אולי מספר אמירות שנאה המושמעות בפי תלמידים כלפי ה"אחר" באשר הוא - הומואים ולסביות, נשים, דתיים, פלסטינים, "אתיופים", "רוסים" או מזרחים.

בורות בתחומים אלה עלולה לייצר דור טכנוקרטי של סטודנטים, שאינם שואלים שאלות אלא מחזקים את הסטטוס קוו ומעודדים את הניצול הכלכלי וההתעמרות באוכלוסיות מוחלשות. הם יחזקו את השלטון המפעיל אותם כמו בובות על חוט ועל ידי ענישה מונע מהם את הבחירה החופשית.

הרפורמה היא גם מכת מוות לפרנסה של מורים במקצועות המודרים. להם כבר לא תהיה דרישה, משרד החינוך מראה להם בכך את הדרך החוצה מהשירות בחינוך הציבורי. רוצים שילדיכם ילמדו מחשבת ישראל וגיאוגרפיה? רישמו אותם לחינוך הפרטי, היקר. אין לכם הממון הנדרש? על ילדיכם תיכפה חשיבה דוגמטית מבית המדרש של משרד החינוך.

מעל הרפורמה מתנוסס דגל שחור, וצל כבד מעיב עליה. הדגל השחור הוא תהליך הפוליטיזציה שמשרד החינוך עובר, הצל הוא של מטרות כלכליות המניעות את האוניברסיטאות לקדם את השינוי. לפוליטיקאים נוח לשמור את דור העתיד בחשיכה. ככל שהאזרחים יידעו פחות, כך לא ישאלו שאלות קשות. האוניברסיטאות מצדן שמחות לנתב את התלמידים למסלולים הטכנולוגיים-המחקריים שגלום בהם ממון רב לחוקרים, וכבוד ויוקרה לאוניברסיטה, כל זאת בניגוד למדעי הרוח והחברה.

אם לא תהיה התנגדות לרפורמה במטרה לגרום למשרד החינוך להבין שבית הספר התיכון קיים כדי להרחיב את אופקי התלמידים ולא להצר אותם - אנו נכשלים בחינוך ילדינו. אם לא ננתק את הקשר הגורדי שבין כלכלה לפוליטיקה לפחות במה שקשור לעתיד הדור הבא, ניחשב כמי שהביאו את החורבן במו ידינו.

הכותב הוא סטודנט



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו