בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא לתקוף בלי אף-35

46תגובות

כשמחברים אף-4 (פנטום) לאף-16 ולאף-15 - הסכום הוא אף-35. מטוס הקרב הבא של חיל האוויר הולך ולובש צורה בקו הייצור ובמסלולי התעופה של מפעלי לוקהיד מרטין כאן, בעיר-האחות של דאלאס. העוצמה התעשייתית והטכנולוגית של התאגיד הביטחוני הגדול בעולם, עם הכנסות שנתיות של יותר מ-40 מיליארד דולר, מרשימה בהכרח מבקרים מישראל. העוקץ כספי: אף-35 אמנם יהיה, במובן מסוים, מטוס מושלם, אך רק בתנאי שיהיה גם משולם.

תזזית מלחמת איראן, שסחפה את ישראל בשבוע שעבר, שייכת לעניינו של האף-35 רק על דרך השלילה: מוטב שהמלחמה תחכה לו. הטייסת הראשונה, ועד כה היחידה, שצה"ל יקנה - החוזה אמור להיחתם בעוד חודשיים - תפעל במלוא כוחה בארץ, על 19 מטוסיה, צוותי האוויר שיקימו אותה והצוותים הטכניים שלה, לא לפני 2018 (היא תקבל חמישה מטוסים ב-2016 ושבעה בכל אחת מהשנתיים הבאות). לאמריקאים, העיכובים בפיתוח האף-35 הסבו נזק רב, כי מה שהיה אפשר להקצות לרכש אווירי לפני שלוש-ארבע שנים שוב אינו זמין. לישראלים, זאת בשורה מעורבת - המטוס יהיה יקר יותר, אך אילו כבר נכלל היום בסדר הכוחות של חיל האוויר והפליא בביצועיו, הממשלה היתה עלולה ללחוץ על ההדק ביתר קלות.

המחלוקת הבסיסית בישראל צריכה להיות על המטרות הלאומיות. בניין הכוח של צה"ל, על איזוניו הפנימיים, אמור להיגזר ממיתארי ההפעלה. התחליף הקבוע הוא ויכוח עקום על אמצעי לחימה, ובכללם האף-15. ויכוח זה הוכרע עקרונית אך לא כמותית. העסקה הראשונה, שסוכמה, טרם נחתמה: בתוך חודשיים חייבות ישראל ולוקהיד לסיים את המיקוח ביניהן על עלות הפיתוח הייעודי והייחודי לחיל האוויר, הפתעות האלקטרוניקה והתקשורת שיעניקו לו יתרון.

המספרים נשמרים כסוד מסחרי, אך אף שרשמית הם עומדים על 65-80 מיליון דולר למטוס, לערך מחיר אף-16 המיוצר השנה, למעשה אינם רחוקים מחילוק פשוט של 2.75 מיליארד דולר - היקף העסקה כולה - במספר המטוסים, כלומר 110-120 מיליון (בתוספת הוצאות מסוימות שלא יושתו על העסקאות הבאות). זה המנוף של לוקהיד על ישראל - קנו עוד וקבלו הנחת כמות - אך גם מנוף נגדי. אם ישראל תסתפק במועט ותדחה לחומש הבא החלטות על הצטיידות נוספת, ב-12-30 מטוסים, יקטן מאוד הרווח של היצרנית. במרחב הזה מתנהל המיקוח, בהשתתפותו הפעילה של הפנטגון ובפיתוי חוזים נכבדים לתעשייה הביטחונית בישראל, מקצות הכנפיים ועד לקסדות שיחבשו טייסי כל שמונה המדינות השותפות בתוכנית ובהן גם טורקיה.

כמעט 4,000 מטוסי אף-35, מהם 2,400 לזרועות האוויר, הים והנחתים בצבא האמריקאי, ייוצרו בעשרות השנים הבאות. אפילו תממש ישראל את מלוא זכותה לקנות 75 מטוסים, עדיין תהיה רכישה זו בטלה בששים, כמותית.

אלא שלאמריקאים, בתעשייה כמו בממשל, עניין רב בהשתתפות חיל האוויר המתואר בפיהם כאחד הטובים בעולם ושצפוי להיות מהראשונים שיבחן את האף-35 במעבדת האמת של שדה הקרב. כאשר רוב האווירייה של נאט"ו (חוץ מצרפת ואולי גרמניה) ושל בעלות ברית ברחבי העולם (אוסטרליה, סינגפור, דרום קוריאה, קנדה) תושתת על אף-35, ישראל לא תוכל להרשות לעצמה להישאר מחוץ למועדון. טייסת האף-35 תהיה סיירת מטכ"ל אווירית. היא תדע להתגנב, לחדור הגנות ולמשוך אחריה כוחות נוספים. המחשב החמוש, המתודלק והמעופף יהיה המטוס של המלחמה הבאה. גם זאת סיבה להרחיק את מועדה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו