נגד הזרם

עליזה גרשון
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
עליזה גרשון

תהליך ההקצנה שהחינוך הממלכתי-הדתי עובר מדאיג, אם כי לא הפתיע. התהליך משקף מגמה העוברת על חלקים נרחבים בחברה הדתית-הלאומית, המאופיינת בהסתגרות, דוגמטיות והדגשת ערכי הצניעות. אך התהליך אינו רק נחלת זרם זה, אלא גם של החינוך הממלכתי, החילוני. אפשר להניח, כי המטען היהודי של תלמידים שעברו במסלול החינוך הממלכתי לא יחרוג מלימודי תנ"ך. הרמב"ם ו"שולחן ערוך" יהיו בעבורם רק אזכור בלימודי ההיסטוריה.

ואולם דווקא עכשיו החינוך המשותף לחילונים ודתיים תופס תאוצה. הורים מחפשים חינוך איכותי, המושתת על ערכי המסורת, המתינות והכבוד ההדדי, ויוזמים בתי ספר משותפים. בשנת הלימודים הנוכחית הצטרפו מסגרות חדשות בראשון לציון ובתל אביב ל-20 בתי הספר המשותפים שכבר פועלים בארץ.

ועידת יהדות, ישראל והעולם: מתיקון שבועות לתיקון עולם

לרבים בציבור הישראלי נראית עדיין מציאות שבה ילד דתי לומד לצד ילד חילוני כחזון אחרית הימים, כי חונכנו לחשוב שדתיים וחילונים בישראל גדלים במסלולים מקבילים שאינם נפגשים - מגיל הגן, דרך בית הספר ותנועות הנוער. אולם סקר שערכנו לפני כשנה העלה נתונים מעודדים ביחס לנכונות של ההורים לשלוח את ילדיהם למסגרת חינוכית משולבת.

35% מכלל הנשאלים הצהירו על נכונותם לשקול את האפשרות. 70% מהנשאלים כלל לא ידעו שיש אפשרות כזאת בתוך מערכת החינוך הציבורית. יצירת פלטפורמה חינוכית המפגישה בין זהויות שונות מחייבת פיתוח תוכנית לימודים המחויבת גם לעיצוב הזהות של התלמיד.

מסגרת חינוכית המשלבת תלמידים מכלל הזהויות מציבה אתגר פדגוגי וחברתי, המצריך פתיחות מחשבתית. הצלחת בתי הספר המשותפים והעניין בהם שמראים הורים הם מקור לאופטימיות, כי בעתיד נוכל לראות עוד ועוד בוגרים של המערכת, המתאפיינים בזהות יהודית-ישראלית ברורה וחזקה, בהשקפת עולם מורכבת ועשירה ובמחויבות לערכים של סולידריות ושותפות.

הכותבת היא מנכ"לית ארגון "צו פיוס", לעידוד ההידברות ולחיזוק הקשרים בין דתיים לחילונים

תגובות