בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רפורמת התכנון הלא נכונה

3תגובות

בשקט יחסי, כמעט ללא ההד התקשורתי והציבורי המלווה באחרונה את קידומם של חוקים אחרים, מקדמת הכנסת רפורמה באחד החוקים המשפיעים ביותר בספר החוקים - חוק התכנון והבנייה.

החוק, שבו יותר מ-600 סעיפים, משפיע על איכות החיים ועל איכות הסביבה של כל אחד מאתנו, ומעצב את דמותה של הארץ ואת נופיה לשנים רבות. ועדות התכנון הן הזירה העיקרית שבה נקבע אם, היכן ואילו תחנות כוח יוקמו, אילו כבישים ומסילות ייסללו, אילו מהשטחים הפתוחים יישארו כאלה גם לדורות הבאים ומה יהיה מראם של היישובים שבהם אנו מתגוררים: מידת הצפיפות, גודל הדירות, מספר הפארקים וגודלם של שטחי הציבור, מיקומם של מרכזי המסחר והתעסוקה ועוד.

פרשת "הולילנד" חשפה מה עלול להיות מחירה של טעות תכנונית. המאמץ הרב שהושקע בשנים האחרונות כדי להביא לביטול תוכניות להקמת כפרי נופש בחוף פלמחים, בחוף בצת ובניצנים וכדי למנוע כרייה של חולות סמר בערבה, ממחיש עד כמה קשה לשנות החלטה שגויה של מוסד תכנון.

המחאה החברתית ודו"ח טרכטנברג שפורסם בעקבותיה שפכו אור חדש על עיקרון תכנוני חשוב: הצורך בחיזוק הערים והפיתוח העירוני בישראל, מתוך הבטחה של מגוון סוגי דיור ואיכות חיים עירונית גבוהה. הכוונת עיקר הפיתוח לערים, מתוך שמירה על רצף של מרחבים פתוחים לצורכי פנאי ונופש והגנה על ערכי הטבע והנוף, היא מעקרונות היסוד של תוכנית המתאר הארצית המשולבת, תמ"א 35. בעולם שזה לא כבר נולד בו הילד השבעה מיליארד ובמדינה שאוכלוסייתה מונה יותר משבעה מיליון תושבים ומתאפיינת בשיעור ריבוי מהגבוהים במערב, אין מקום לפיתוח בזבזני של הקרקע.

מתבקש לכן שרפורמה בתחום התכנון תבטיח את מימושו של עיקרון זה ושל עקרונות חשובים נוספים - שוויון, צדק חברתי, שקיפות ופיתוח בר קיימא - שהמודעות להם התפתחה מאז נחקק חוק התכנון והבנייה ב-1965.

אלא שלא לכיוון הזה מצעידה אותנו הרפורמה. ניכר כי העיקרון המרכזי שהנחה את מקדמיה היה יעילות הליכי התכנון, לא אחת על חשבון איכות התוצאה. בהתאם לכך, העיקרון המנחה של הרפורמה הוא "תוכנית אחת בוועדה אחת", כלומר, כל תוכנית תידון ותאושר בוועדת תכנון אחת בלבד.

ברוב רובם של המקרים זהו עיקרון מתבקש וראוי, אלא שהחלה גורפת שלו, כפי שמציעה הרפורמה, תביא לכך שתוכנית בנייה בשטח חקלאי פתוח ותוכנית בנייה בשטח עירוני יאושרו במסלול דומה. התוצאה: הרפורמה תעודד הפשרת שטחים פתוחים ותחשוף את ועדות התכנון לשחיתות ולהפעלת לחצים עקב הסרת מנגנוני האיזון והבקרה.

הרפורמה גם יוצרת מסלולי אישור מזורזים לתוכניות ביוזמה ממשלתית, מצמצמת את הזכות לערער על תוכניות שונות, מאיימת להחריף את הפער בין רשויות מבוססות לרשויות מוחלשות ואינה נושאת כל בשורה בנוגע לשיתוף הציבור בתכנון.

החוק הקיים אינו מושלם, אבל הרפורמה המוצעת אינה הדרך לשפרו. כדי לא לשפוך את התינוק עם המים, יש לתגבר את ועדות התכנון הקיימות במשאבים הנדרשים ולזרז את הליכי הרישוי. די בכך כדי לאפשר מימוש של תוכניות מאושרות ולסייע לאזרח מן השורה לבצע פעולות פשוטות כמו סגירת מרפסת. בינתיים יש לפעול לגיבוש רפורמה אחרת, צודקת, שוויונית ומקיימת, בהליך ציבורי ומקצועי ראוי.

הכותבת היא מנהלת תחום תכנון ומחקר במכון דש"א (דמותה של ארץ) בחברה להגנת הטבע, הפועל לשמירה על השטחים הפתוחים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו