בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בעל המאה רועד

39תגובות

שבוע לא קל עבר על בנק לאומי. לא משבר החוב המשתולל באירופה, לא ההתכווצות הדרמטית בתיק ההשקעות של הבנק או סימני התפוצצות בועת הנדל"ן, שהתחזקותם מאיימת להוריד את המערכת הבנקאית ביגון שאולה - לא אלה הטרידו בשבוע שעבר את גליה מאור וחבריה לעבודה. צמרת הבנק הוטרדה מהסערה שעורר קמפיין "2 מיליון סיבות טובות" שהשיק הבנק, שבסופו של דבר הובילה לביטולו.

תחילה נמתחה ביקורת על אופי התחרות - ריאליטי בו מתחרים חלכאי הארץ זה בזה באמצעות סרטונים בפייסבוק, על אוויר לנשימה בגובה 2 מיליון שקלים (בנק לאומי, אגב, רשם מתחילת השנה רווח נקי של 1.3 מיליארד שקל). לאחר מכן פרצה בפייסבוק סערת ענק פוליטית, בעקבות השתתפותה של "אם תרצו" - עמותה המגדירה את עצמה כתנועה לקידום אהבת הארץ. עדיין לא ברור איזו אוכלוסייה נזקקת מייצגת "אם תרצו", מה שכן ברור הוא צביונה הפוליטי, ששלח אלפי גולשים - שמאלנים וגם לא - להכתים את דף הפייסבוק של לאומי באיומים שיסגרו את חשבונותיהם בבנק. בסופו של דבר הודיע הבנק על התקפלות מבוהלת וביטול הפסטיבל כולו.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב החדשות והפרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

נזקקי ישראל לא הפסידו דבר, להיפך. הסערה סביב הקמפיין של בנק לאומי, ובסופו של דבר ביטולו, הם הישג ציבורי חשוב, שמעורר אופטימיות באשר להשפעותיה - הלא ידועות עדיין - של המחאה החברתית.

הבנק, לתומו, ניסה לפעול על פי הוראות ההפעלה הישנות, המוכרות לו היטב: בכל יום לגבות את העמלות הגבוהות ביותר דווקא מהלקוחות החלשים ביותר, אלו שאינם מחזיקים בהון עצמי ולא מחוברים לוועד עובדים חזק, ופעם בשנה ללבוש חג, להכריז על מצב רוח חברתי, מגובה בהילולה יחצ"נית ברוח טקס בחירת נערת המים של אשקלון, ובסופו של דבר לקצור תשואות ופרסומת נאה. עד הקיץ האחרון זה עבד ללא תקלות.

פתאום באה המחאה ושינתה את החשוב מכל - את התודעה הצרכנית והאזרחית. כמו תינוק המגלה את כפות ידיו, ויחד עם קיומן המוחשי גם את כל הדברים העצומים שניתן לחולל באמצעותן, כך מבינים היום עוד ועוד אנשים שונים בישראל שכוח הקנייה שבידם הוא נשק יעיל.

במקרה של לאומי הגיע תורו של השמאל לזקוף קומה. לשמאלנים - כמו למתנחלים, לחקלאים, לתעשיינים ולחברי הוועדים - יש חשבונות בבנק. גם הם קונים בסופרמרקט וגם הם יכולים להחליט לרכוש שירות במקום אחר, כאשר הם חשים שהאינטרסים שלהם נרמסים או מוזנחים. במקרה הזה בחרו השמאלנים - שלדברי ארז תדמור מראשי "אם תרצו": "היו מגיעים למקום האחרון, אם היו משתתפים בתחרות" - להניח את המניפסטים ואת מחברות השירה ולנופף בפנקסי הצ'קים ובכרטיסי האשראי. במקום לשפוך דמעות ייאוש באסיפות של עשרות או לכל היותר מאות פעילים, התאגדו אלפים בפייסבוק ואיימו בצעד קונקרטי בעל משמעות כלכלית, גם אם סמלית.

הפולמוס החברתי והפוליטי שהתפתח סביב הקמפיין הפחיד את בנק לאומי הגדול. החרדה להיות תנובה או שופרסל הבא, ולחטוף על הראש חרם צרכנים, גרמה לבנק לבטל את מכבסת המלים, הרווחים והעושק של "2 מיליון סיבות טובות". לאחר שנים של שליטה בלתי מעורערת בקביעת מחירי מוצרים, תעריפים ועמלות רצחניות - ענקי המסחר במשק הישראלי באמת מ-פ-ח-ד-י-ם. בעל המאה כבר אינו בעל הדעה - הוא רועד מפחד שיפסיקו להזרים לו את המאה.

למרות תוגת החורף והאכזבה מפרותיה הדלים של המחאה, לפחות אלו הנראים כיום על פני השטח, בישראל אכן נוצרה הזדמנות אמיתית לשיפור המצב החברתי-הכלכלי, שמקורה באותו שינוי תודעתי. המוחות השיווקיים הממולחים בתנובה, שופרסל, לאומי או שטראוס, כבר למדו לזהות ולפחד ממנו. כעת הגיע הזמן שיתר האזרחים יבינו זאת.

Read this article in English: The rich are shaking 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו