בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מאוחר לחנך את הפורעים

15תגובות

הרב שלמה ריסקין מהתנחלות אפרת כותב ("הארץ", 19.12), כי כמחנך הוא יודע עד כמה קשה להטיף מוסר "לאנשים המאמינים שהם מגיניה הקדושים של ארץ ישראל". אני מסכים מאוד עם עמדה זאת. חינוך הוא קודם כל מתן דוגמה אישית למתחנך. אבל ראוי שהרב ייטול קורה מבין עיניו. אנשים שרוממות זכויות האדם בפיהם וידיהם במעל ובעוול אינם יכולים לצפות כי הטפותיהם יישאו פרי.

פנייתו של ריסקין לנוער הגבעות לא ריגשה אותי, אלא הציפה אותי בבוז ובכעס. כמו חבריו המתנחלים, הוא גר על אדמותיהם הגזולות של אנשים שאת בתיהם הם רואים מחלון בתיהם. האדמות שעליהן בנו את בתיהם נגזלו מפלסטינים, שניהלו קרבות משפטיים כדי למנוע זאת. הם ראו בעיניים כלות את כרמיהם ושדותיהם נחרשים על ידי בולדוזרים כדי שאפשר יהיה להקים עליהן בתים אדומי גגות לתפארת. כאשר ריסקין קורא לילדי תג מחיר להכיר בחטאם, שהרי בלי הכרת החטא אין תשובה, האם הוא עצמו מבין את חטאו?

נוער הגבעות הם חוד החנית של ההתיישבות בגדה המערבית. הם ממשיכי דרכם של אלה שהתיישבו בסבסטיה ובחברון כדי לקבוע עובדות בשטח, ואחר כך גררו מדינה שלמה להתיישבות בארץ לא לה. ילדי הגבעות הם ילדיהם. הם למדו כי מה שלא הולך בכוח הולך ביותר כוח. הם פרי הבאושים של החינוך ההתיישבותי בגדה המערבית, שאותה מכנים המתנחלים יהודה ושומרון, כאילו אפשר להכשיר את השרץ בעזרת כיבוס השם.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב החדשות והפרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

למה ריסקין נטפל דווקא לנוער הגבעות? האם העוול המוסרי שבהתיישבות האלימה בחברון אינו מטריד אותו? האם קריאתם של מאות אנשים מפאר היצירה של החינוך הדתי, שרקדו ביום ירושלים ושרו "מוחמד מת" בכניסה לשער שכם, אינה מכאיבה לו? האם העוול בשייח ג'ראח לא מרתיע אותו? או אולי כשאנחנו מצליחים לחמוס את כבשת הרש דרך בתי המשפט, בעוד כוחם של הפלסטינים תש מלהתמצא בסבך הביורוקרטיה המשפטית, אין בכך עוול? איזה מין סרגל מוסרי מעוות פיתחו הרב ריסקין וחבריו, שהם מצפים שבני הנוער יידעו לנוע על פיו?

בגדה המערבית חיה אוכלוסייה כבושה, נטולת זכויות אדם בסיסיות. זכויותיהם של הפלסטינים שם כבני חורין נשללות, בגלל ההתיישבות של ריסקין וחבריו באדמתם והדרישה להגנה בכוח עליונותו הצבאית של צה"ל. בניגוד אליו, הפלסטינים שהוא יוצא להגנתם אינם רשאים לנוע, אינם זוכים לעזוב את ארצם ולשוב אליה, אינם רשאים לצאת למקומות עבודה, אינם מקבלים שירותי רפואה, ביטחון ורווחה. מי שמבקש לגדל את ילדיו במקום שבו הוא שולל את חירותם של אחרים, יודע כי ילדיו לא יכירו באותם אנשים כמי שנבראו בצלם.

לצערי, כמחנך אני יכול לומר לריסקין שקריאתו לעברייני הגבעות לעשות תשובה לא תעזור. כבר מאוחר מדי. בהם צריכות לטפל רשויות הביטחון. דורות של ילדים עדיין מתחנכים בהתנחלויות ואני חושש שבעתיד נראה עוד ועוד תופעות מעין אלה. עליו ועל חבריו לקום ולעשות מעשה: לצאת מהשטח הכבוש או לחלופין להעניק לשכניהם שוויון זכויות מלא ובכך לסכן את הציונות, שאת מהותה כבר שכחו.

הכותב ניהל בעשר השנים האחרונות את בית הספר לאמנויות תיכון עירוני א' בתל אביב והוא חבר הנהלת האגודה לזכויות האזרח



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו