בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השיר המבשר את "תג מחיר"

34תגובות

אני מתנחלת דתית, וסביב אירועי "תג מחיר" האחרונים אני יכולה לחוש, שוב, את ההאשמה הקולקטיבית, ה"אתם" הזה המקומם. כאילו שרפתי מסגד נטוש במרכז ירושלים, או לפחות הצעתי טרמפ לנער גבעות שנשא ג'ריקן של נפט. ההאשמה הקולקטיבית מותירה אותי אשמה בלי לדעת למה. מי שמכיר אפילו מעט את הציבור הדתי יודע שרובו ככולו מתנגד קודם כל ערכית, אבל גם טקטית ובורגנית, לטרור של "תג מחיר".

ואולם, שכשהמבט מופנה פנימה בכנות, ואני בוחנת איך צמח בקהילה הראויה הזאת מי שבכלל מעלה בדעתו מחשבה כזאת, יש לי התחלה של תשובה. זה מתחיל בשיר. שיר שמושר באירועים של הציבור הדתי, וכשהלהקה בבר מצוה או בחתונה מנגנת אותו, החבר'ה מתחילים לקפוץ. זה בטח גם משהו בקצב. כמו רוב השירים המקובלים בציבור הדתי, המלים הן פסוק מוכר. לשיר קוראים "זכרני נא".

הנה ההקשר: שמשון עומד בעזה, זרועותיו קשורות אל עמודים תומכים של אולם ענק. סביבו אלפי פלשתים חוגגים. עיניו נעקרו, אבל שערותיו התחילו לצמוח ואתן שב אליו כוחו העצום. ברגעים האלה הוא אומר לאלוהים בשקט את המלים האלה: "זכרני נא וחזקני נא אך הפעם הזה, האלהים, ואנקמה נקם-אחת משתי עיני מפלשתים" (שופטים ט"ז, כ"ח).

דניאל בר און

את הלחש הזה של שמשון, שאחריו המיט את הבניין על עצמו ועל מאות רבות, שרים צעירים וצעירות דתיים, בפיזוז ומתוך שמחה. כמו שמשון הם מבקשים נקמה ומי שמקשיב היטב יכול לשמוע, שבמקום המלה "פלשתים" הם שרים "פלשתינאים".

שרים את "זכרני נא" בחגיגות בת מצוה ובפעולות של תנועת הנוער בני עקיבא. ראיתי את השיר הזה אפילו בחוברת צה"לית שמחולקת לחיילים כשהם באים לשבת בירושלים, לצד "כל העולם כולו". כמה הטמעת ערכים היא מעשה חמקמק. היא נמצאת אפילו בשאלה אילו פסוקים אנחנו בוחרים להלחין ולשיר, ולא פחות מזה - איזה שיר נשתיק.

השיר הזה מבשר את "תג מחיר". יש בו תשוקה לנקמה, משאלה לפגוע כמה שיותר, לא חשוב במי. הוא מערבל ללא היכר את האישי והפרטי באינטרס הציבורי. הוא מבטא חוסר אונים, כאילו אין ריבונות בישראל, ויש בו גם הרבה מאוד ייצריות. כדאי לדייק: הגזענות ושנאת הערבים הנקשרת אליה, פושה בכל החברה הישראלית, אבל שיר כזה מוסיף לה עוגן דתי ותורני. זהו ההבדל המרכזי בין "זכרני נא" לשירים של אוהדי בית"ר. עוגן זה, המצדיק קריאה מעוותת כזאת של המציאות, מעניק לדברים תוקף אמוני והוא גם זה שמניע לפעולה, לפרעות ברכוש ולפגישה בנפש כולל זו של חיילי צה"ל.

עשו לנו לייק וקבלו חדשות, עדכונים ופרשנויות מהארץ לפייסבוק שלכם

שיר כזה ושכמותו מניחים את התשתית למעשים שנגדם יוצאת המנהיגות בימים אלה. הרבנים, ראשי ישיבות, המחנכות באולפנות והרבה הורים, שלא משתיקים כבר שנים ארוכות את מי ששרים את השיר הזה ואת כל מופעיו הדומים - ויש לא מעט כאלה - נותנים בכך הסכמה שבשתיקה לפרשנות זו. ויש לפרשנות היבטים רבים: מחתירה תחת ריבונותה של המדינה ועד לשאלה אודות הגבריות הראויה והאם שמשון מגלם אותה. אני לא חושבת שכל המנהיגות מסכימה לפרשנות הזאת, אך קל לראות בשתיקתה הסכמה מתמשכת, ויש בה בחירה להימנע מעימות.

יש אלטרנטיבות. התורה מלאה פסוקים ובידינו לבחור אילו מהם לשיר ואיזו משמעות יעניק להם ההקשר שבו אנחנו חיים. להלן כמה דוגמאות לפסוקים שכבר יש להם מנגינות: "השמיעני את קולך כי קולך ערב" משיר השירים, "ואהבת לרעך כמוך", הפסוק שרבי עקיבא ראה בו "כלל גדול בתורה", או הלחן לתפילה של רבי אלימלך מליז'נסק, "אדרבא, תן בלבנו לראות כל אחד מעלת חברנו ולא את חסרונו". בעצם, אולי אפשר להתחיל בשיר הישן: "והאר עינינו בתורתך... שלא נבוש, ולא ניכלם לעולם ועד".

הכותבת היא עמיתה ב"שחרית", מנחה את בית מדרש "חידר משלך" במכון הרטמן ודוקטורנטית במחלקה למגדר בבר-אילן

רוקדים בדרך משכם ליריחו. בחתונות ובבת מצוות כולם שרים את שיר הנקמה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו