בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא רק בבית שמש

58תגובות

האם באמת מעוניינים אנחנו בפתרון ההדרה בחברה החרדית, או חוליים דומים, חמורים פי כמה, הקיימים בה וגם במגזרים אחרים? ספק. מהטונים שעלו בימים האחרונים אפשר להסיק, שמטרת רוב המבקרים - לרבות הדתיים שבהם - היא עצם האפשרות להלום בחרדים.

הרבה מהרעות החולות החברתיות מתרחשות משום ש"בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה". וכלל לא ברור, אם החרדים הם המגזר המנצל, יותר ממגזרים אחרים, את העדר מוראה של מלכות, כלומר את אי אכיפת הריבונות. אלא שלחרדים - פרט אולי למתנחלים - דין שונה. כמה קל להתאחד נגדם, במיוחד בשבוע חנוכה, ולשיר בכוונה עצומה באנו חושך לגרש.

בכת האלימה בבית שמש היה אפשר לטפל בעודה קטנה וחלשה. אך היו חלשות ממנה: המשטרה, הרשויות העירוניות והרוב הדומם מקרב התושבים. עכשיו, כשהתקשורת גרמה לכולנו להתעורר, ייעשה, הסימנים קיימים, את אשר הוזנח במשך שנים - וגם מחוץ לבית שמש. גם בגידולי הפרא שצמחו בערוגות תנועת ההתנחלות היה צריך לטפל בעודם באבם. אך גם שם לא אצה הדרך. אך ראו זה פלא, שבועיים בלבד לאחר הזעקה הציבורית שאחרי תקיפת החיילים, יש סימנים משכנעים שהמשטרה החלה בטיפול שורש.

תופעות דומות, הטעונות עקירה מהשורש, קיימות ובעוצמות גדולות לאין שיעור במגזרים נוספים. אלא שהתקינות הפוליטית מייחסת עוצמה עודפת להדרת נשים בחברה החרדית על פני הטרדות נפשיות, ניצול מיני, צריכת סמים, פורנוגרפיה וריבוי אלכוהול בחברה הכללית.

ודאי שתקינות זו מצמיתה דיון חופשי בתופעות קשות (כמו ריבוי נשים, שהחוק אוסר בתכלית, נישואי קרובים, מילת ילדות, ועוד) בחברה הערבית והבדווית. גם לא, וזה הרי כה מובן, כשערבים ובדווים מפתים נערות יהודיות מיישובי פריפריה ומבתים חלשים לעזוב את בית הוריהן ולעבור לכפריהם - מעשה חטיפה לכל דבר כשמדובר בקטינות.

אף על פי שהתופעה מוכרת היא כמעט שלא מדווחת, והמשטרה ורשויות הרווחה, כנגזרת מכך, כמעט שאינן פועלות. גם כשהורים מגישים תלונות. איש איננו מתעניין בסיפורים של נערות שהצליחו לברוח, על התעללות נפשית, פיסית ומינית (ואיש מהמתעללים גם אינו מועמד לדין), כפי שהתעניינו השבוע בסיפור של נעמה מרגוליס. למה?

ההליכה בערב ברבים מרחובות הכרך מסוכנת, ולא רק לנערות, הרבה יותר מאשר בבית שמש. איזה קולקטיב אחראי לכך? אילו מנהיגי ציבור מואשמים, או, למצער, נדרשים להסביר? מדוע רק החרדים והמתנחלים אחראים, כקולקטיב, לנעשה בחצרותיהם, ואילו תושבי תל אביב, או אנשי רוח הנתפשים כאבותיהם הרוחניים, אינם נתבעים, כרבנים, לשאת באחריות?

מדוע בבית שמש האצבע המאשימה מופנית אל קולקטיב, בשעה שתופעות קשות במקומות אחרים יתומות מאבות חינוכיים וציבוריים?

התופעה המרכזית שבה ניתן להאשים את החרדים כקולקטיב - ואת רבניהם כאחראים לה - היא הניוון שגזרו על עצמם וההדרה היא רק אחת מתוצאותיו. ועל החברה היוצרת לשאול את עצמה: מדוע היא מכופפת כאגמון ראשה ומממנת בהכנעה ניוון מתמשך זה. מדוע כנגד עול - ועוול - זה לא קמה, כמו נגד יוקר הדיור, תנועת מחאה ולא נערכה "הפגנת המיליון"?

Read this article in English: What is forbidden to Haredim (and settlers )



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו