בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האחריות גם עליכם

9תגובות

הציבור המכנה את עצמו פלורליסטי ונאור, זה שבמשך שנים לא היסס לקרוא בקול רם וצלול לציבור החרדי לצאת מהגטאות ולהשתלב בעולם המודרני, כדאי שיבדוק לרגע אחד גם את עצמו וישאל, האם ייתכן שדווקא הוא ולא אחר הביא לכך שחרדים כה רבים מסתגרים בשכונותיהם, חוששים מכל מגע עם העולם החיצון.

חדירת התרבות המערבית לעורקי התרבות הישראלית מצאה את ביטויה בין היתר במודעות ענק של נשים מעורטלות, שהחלו במהרה לעטר שלטי חוצות בצדי דרכים ובכל קניון, צומת וסמטה (כדוגמת בר רפאלי בנתיבי איילון). המציאות הזאת גרמה לציבור החרדי לתחושה קשה, שהנה המרחב הציבורי שלו הולך ומצטמצם. עשרות אלפי משפחות חרדיות אולצו להסתגר בדל"ת אמותיהן, והקפידו בדבקות שלא לצאת לעיר הגדולה. הבילוי וסיבובי השופינג ירדו מסדר היום, ומנגד גדר ההלכה גבהה, ופסקי רבנים ודעת תורה קראו לציבור להישמר מפני הסכנות והפיתויים האורבים שם בחוץ. לציבור החרדי לא נותרה ברירה, הוא הסתגר ושתק. עד שיום אחד הוא התפוצץ.

זה התחיל בנושאים קטנוניים, כמו התנגדות נחרצת להדבקת מודעות פרסומת שבהן מופיעות נשים - גם אם הן לבושות בצניעות - והמשיך בהפרדה בין נשים לגברים באוטובוסים. האחראים למעשים אלה הם קיצוני העדה החרדית, שלכאורה אינם מייצגים את רוב הציבור החרדי, ואולם הם נהנים מקריצת עין של ההנהגה הליטאית, ומשתיקתה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" ישירות לפייסבוק שלכם

המהלכים הללו הם התשובה לכל אותן שנים שבהן נאלץ הציבור החרדי להדיר את עצמו מהמרחב הציבורי, כולל מוסדות אקדמיים, מקומות עבודה ומוקדי בילוי, אם לציין רשימה חלקית בלבד. המגזר החרדי פשוט ויתר על כל אלה. במקום לקדש את החדש ולהתקדם עם הזמן והמודרנה בגבולות המותרים, הוא נאלץ להישאר מאחור. מעשיו היום הם תג המחיר שלו, ולמעשה הם הזעקה שלו.

מאז קום המדינה ועד היום היה נדמה כאילו החילוני מציב שטר תנאים לחרדי, בתמורה להצטרפות לחברות ולשותפות גורל עם מדינת ישראל. השטר הזה כלל למעשה שלושה תנאי סף: 1. התגייס לצבא, 2. צא לעבוד, 3. חיה ותן לחיות. הנה עכשיו במילניום השלישי, לראשונה זה עשרות שנים, החרדים ניגשים למלא את סעיפי ההסכם ולזכות, בשעה טובה, בכרטיס הכניסה לאזרחות. אמנם התור עדיין אינו צפוף וארוך דיו, אבל עוד ועוד חרדים נאספים ומצטרפים אליו, כל אחד בקצב שלו.

התנאי הראשון באותו הסכם קוים בינואר 1999, עם הקמת הנח"ל החרדי, המונה היום שני גדודים וצועד בדרך הבטוחה להפוך לחטיבה חרדית לוחמת. כ-5,000 חיילים חרדים עברו בשעריו עד היום. נוסף על כך הוקמו שמונה יחידות הומוגניות במסגרת שח"ר (שילוב חרדים) בחילות האוויר, הים והמודיעין (כולל ביחידות העילית), אכ"א ואט"ל, שאליהן התגייסו עד כה 2,000 חרדים, והיד עוד נטויה. במקביל, במסגרת חוק טל משרתים במערך העורף ובגופי חירום שונים עוד אלפי חרדים.

גם באקדמיה שיעור המצטרפים החרדים נמצא בגידול מתמיד, הקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו, בראשות הרב יחזקאל פוגל, הצמיח מתוכו 1,585 בוגרים ובוגרות, המשתלבים היום במגוון תחומים במשק. המכללה החרדית בירושלים, בראשות הרבנית עדינה בר שלום, יכולה להתגאות ב-550 בוגרות ו-50 בוגרים, המפרנסים את משפחותיהם בכבוד.

והנה רגע לפני שנת 2012, אחרי 12 שנה שבהן עמדתי בתנאי הסף של ההסכם, אני כבר יודע, שאין בכך די. עשרות אלפי חרדים היו ללוחמים, אקדמאים, פועלים ואנשי היי-טק, המשלמים מסים ואינם נטל כלכלי על החברה - אבל אצל הציבור החילוני לא נרשם שום שינוי תפישתי. האם תיאות כעת החברה החילונית להתחשב ברגשותי? האם תסכים, למען אחי ואחיותי, שכני ומכרי ובשם כל היקרים לי, להימנע מלתלות ברשות הרבים תמונת אשה הלבושה בלבוש לא צנוע? האם למען עתידנו המשותף היא תמתן למען השם את התכנים שפוגעים בי ובחרדים רבים כך כך?

האם לשווא מנסה החברה החילונית לחלץ את החרדים מהגטו ולהוציא אותם לטיול בעולם הגדול, רק כדי להוכיח להם שמוטב להם לשוב לאחור ולחיות בעולמם הפרטי והסגור? הרי הוכח, שהגטו החרדי החזק והמבוצר אינו נסדק בקלות, וחלק מחומותיו אף גבהו עם השנים. הבה נפעיל כולנו שיקול דעת. במעט התחשבות, רגישות והתגמשות, גם החרדים יוכלו להרגיש שזאת המדינה שלהם. המהלך להשתלבות החרדים ולתרומתם לחברה כבר יצא לדרך, אל תעצרו אותו.

הכותב הוא עיתונאי, חוקר החברה החרדית ומחבר הספר "חרדים לגורלם" על הנח"ל החרדי

תומר אפלבאום


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו