בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האש והפעם הבאה

25תגובות

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מייצר ציפיות גבוהות ביותר לקראת דו"ח אסון השריפה בכרמל: אמות מידה חדשות לאחריות בכירים, כולל ראש הממשלה ושריו, עד כדי זעזוע במערכת הפוליטית.

גישה זו מוצדקת וראויה לתמיכה. לא כך קומה אחת נמוך יותר, בדרג המבצע, כלפי מפקד מחוז הצפון במשטרה בעת האסון, ניצב שמעון קורן. ביקורת מוטעית עלולה לגרום לו - ולכן גם לעצמה ולמוסד המבקר - עוול שיפגע באמינות הדו"ח כולו וידחק את המבקר למגננה במישור העובדות, שעליו ניצב פיגום המסקנות. התיוג המקומם "כשל פיקודי" עשוי להתברר ככשל ביקורתי.

אנשי הביקורת העוסקים באסון הכרמל מומחים במינהל ובממשל, אך לא בפיקוד בתנאי אי-ודאות. כשהאלוף במילואים יעקב (מנדי) אור, הממונה על ביקורת הביטחון במשרד המבקר, בודק את צה"ל (כולל פיקוד העורף ומערך הכיבוי שלו), השב"כ והמוסד, הוא יודע גם מהו פיקוד על אירוע ביטחוני. יש לו שפה משותפת עם ניצב כמו קורן, ולא רק בזכות מוצאם המשותף, גולני. בגלל מאבקים פנימיים בתוך משרד המבקר, הדומים עקרונית למאבקים הפוגמים בתיפקוד הגופים המבוקרים, המשטרה אינה נכללת בחטיבת ביקורת הביטחון. זה קביל כשנבדקות האזנות סתר, לא כשמדובר באירוע מלחמתי, במהותו, כמו אסון הכרמל.

במתכונתה הנוכחית, הביקורת עלולה לבלבל בין שלוש הרמות: מלחמה, מערכה וקרב; אסטרטגית, אופרטיבית, טקטית. במלחמות מנצחים לפני שנורה הכדור הראשון, או שמוצת הגפרור הראשון. ממשלת ישראל היתה אחראית להכנת התנאים לניצחון במלחמת האש, בחשיבה ובביצוע לאורך שנים. ביטוי ברור שלו הוא תיקצוב, רכש, ציוד ותירגול, אבל יש לו גם צד נוסף, בהקשר של האש בכרמל - מיקום אווילי של כלא ביטחוני באזור מועד להתלקחות, שממנו מוביל ציר פינוי צר ויחיד, כביש 721.

תוצאת ההכנה הממשלתית הלקויה למלחמה היתה המערכה, שהפיקוד עליה נמסר לממ"ז קורן. פינוי מאובטח של 300 האסירים הפלסטינים מכלא דמון היה מהלך ביטחוני - ולא רק אנושי - חיוני. אילו עלה הכלא באש, או התמלא בעשן מחניק, בעוד האסירים בתוכו, באחריות ישראלית, היה טבח דמון קולע את ישראל והאזור למערבולת של מהומות והתנגשויות. כך גם אילו אוטובוס גדוש אסירים היה נשרף בדרך מדמון.

בתוך המערכה שבתוך המלחמה היה הקרב על העיקול בכביש 721. נספו בו 38 סוהרים, שלושה קציני משטרה ושלושת כבאי צוות "עמק תשע", 44 חללי משימת מניעתו של אסון דמון. רק בזכות מטרים ושניות, לכאן או לכאן, מחוץ לקירות האש ולא בתוכם, לא נוספו אליהם גם קורן ומפקד המרחב רוני עטיה. אף שקורן נושא כמתבקש באחריות להחלטותיו ולמעשי פקודיו, חיים כמתים, האסון אירע למרות פעולתו ולא בגללה. שום מנהל או מבקר לא היה מיטיב ממנו לתפקד באותו יום, בתנאים קשים של טבע שלא טופל בעוד מועד ושל תוהו ובוהו בין-ארגוני.

מה שמשרדי הממשלה ושריה לא עשו לפני דצמבר 2010 מנסה לעשות נציב הכיבוי וההצלה החדש, שחר איילון. גישתו נרחבת ומעמיקה, כמעט מהפכנית. לא רק נערכת לאסון הקודם. היערות, אם לא ייפגעו בהם חיים או רכוש, מציקים לו פחות מהאסון הבא, שעלול להתלקח באוטובוס מקרטע בכביש לירושלים, ברב-קומות או במנהרה. הפיקוח, התיאום ומוצב השליטה האוויריים שיפרו את גמישות התגובה, אבל טייסת הכיבוי שנתניהו התפאר בהקמתה וכפה את הרכבה כבר הודתה בכישלון יקר - שני מטוסים מקורקעים תמידית הוחזרו ליצרן לפירוק מגלשיהם. נלעג מכל רעיון הסופר-טנקר: הוא יעיל הרבה פחות מסבבים מהירים של מטוסים קלים, ובובות-דמות שנמחצו בניסוי לימדו שהמטען הכבד שלו עלול להרוג את הכבאים שמתחתיו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו