בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפתרון: מיעוט יהודי במדינה הפלסטינית

אסור לתת למתנחלים לסכל את חלוקת הארץ, כי מדינה "דו לאומית" תהיה מדינה ערבית ומוסלמית לכל דבר. תשובה למאמרו של א.ב. יהושע

149תגובות

א.ב. יהושע קובע בצער כי ייתכן שחלוקת הארץ לשתי מדינות אינה מעשית עוד ולא יהיה מנוס ממדינה דו-לאומית ("מבוא למדינה דו-לאומית", "הארץ" 30.12). אין פלא שהמשך מפעל ההתנחלויות מעורר מחשבות כאלה. הרי זוהי בדיוק מטרתו - למנוע את חלוקת הארץ על ידי יצירת מסה קריטית של מתנחלים שלא יהיה אפשר לפנותם. המטרה היא לקבור את הסיכוי לחלוקת הארץ אחת ולתמיד, והעניין אינו קשור כלל לשאלה אם יש היום אפשרות מעשית להגיע להסדר.

אבל מדוע עלינו לתת לתומכי מפעל ההתנחלויות להשיג את מטרתם? גם אם לא יהיה פינוי של התנחלויות, אין זה אומר שלא תהיה חלוקה של הארץ. מדוע להסכים לכך שההתנחלויות יקבעו את גורל הארץ וגורל שני העמים? מדוע לא לקבוע שיהודים יוכלו להישאר מהצד הפלסטיני של הגבול שייקבע, כמיעוט יהודי במדינה הפלסטינית? עקרונית, הפתרון של שתי מדינות לשני עמים עם שני מיעוטים לאומיים משני צדי הגבול, הוא הפתרון הראוי. מעשית, אופציה זאת מעוררת קשיים שונים. אבל האין כל האופציות האחרות בעייתיות עוד יותר?

ובאשר לאופציה של "מדינה אחת" - איזה יסוד יש להנחה שאם תקום מדינה אחת מהים עד הירדן היא אכן תהיה דו-לאומית, ולא, בפשטות, ערבית ומוסלמית? משום שכך יהיה כתוב בחוקה שלה? כבר ראינו כל מיני חוקות. כדי שמדינה כזאת תהיה באמת דו-לאומית, אין די בכך שהיהודים הישראלים יוותרו על מדינה יהודית, אלא גם הערבים הפלסטינים צריכים לווותר על מדינה ערבית. שום עם ערבי לא עשה זאת עד עכשיו.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות אליכם

"המדינה האחת" תהיה מדינה עם רוב ערבי בלב העולם הערבי, שכל מדינותיו מוגדרות רשמית כמדינות ערביות. הרוב הערבי ייווצר בה במהירות, ולו בשל שיבת הפליטים הפלסטינים, שלא תהיה שום אפשרות למונעה. בהסדר של שתי מדינות, אפשר וצריך לקבוע שפליטים פלסטינים ישובו למדינה הפלסטינית; אך אם תהיה "מדינה אחת", האם אפשר להניח ברצינות שפליטים לא ישובו אליה? האם סביר שהעם הפלסטיני יסכים לאורך זמן להיות היחיד מכל עמי ערב שמדינתו לא תוגדר רשמית כמדינה ערבית וכחלק מהעולם הערבי? האם יוותר מרצונו על הערביות של פלסטין - לא לטובת כורדים או ברברים, אלא לטובת הציונים?

הערביות המוצהרת של כל מדינות האזור משקפת קונסנסוס רחב ביותר. אין זה עניין של השקפה פוליטית בלבד, אלא של הגדרת זהות, ששום קבוצה משמעותית בדעת הקהל הערבית אינה מתכחשת לה. לא מדובר בהכרח בדיכוי של מיעוטים לא-ערביים ולא-מוסלמיים. אין קונסנסוס כלל-ערבי בעד דיכוי מיעוטים. ואולם יש ויש קונסנסוס כלל-ערבי בעניין הערביות של כל מדינה שיש בה רוב ערבי. במלים אחרות, ויתור על האופי הערבי של "המדינה האחת" ועל השתייכותה המוצהרת לעולם הערבי ייחשב לא לגיטימי בארץ ובאזור, ולא יחזיק מעמד לאורך זמן. עזמי בשארה אמר באחרונה שה"מדינה האחת" בפלסטין צריכה להיות חלק מהעולם הערבי. ובאמת, חלק מאיזה עולם אחר היא תוכל להיות?

הפתרון של קיום מיעוט יהודי במדינה פלסטינית מעורר קשיים וקושיות. אולם במצב שנוצר בתחום זה - באחריות המלאה של ממשלות ישראל, יש לומר, ולא רק של הימין - זהו הפתרון הפחות גרוע מבין כל הפתרונות הבאים בחשבון. הוא פחות גרוע מכיבוש צבאי אינסופי; אופציה זאת, שסופה אפרטהייד המתחפש לכיבוש, היא פסולה ומגונה. ובטווח הרחוק, לדעתי, היא גם אינה בת קיימא מבחינה מדינית.

הפתרון של מיעוט יהודי במדינה פלסטינית עדיף גם ממדינה ערבית-מוסלמית בכל הארץ, המתחפשת (בראשית דרכה) למדינה דו-לאומית. והוא עדיף מגרירת המוני מתנחלים בכוח מבתיהם - אם דבר כזה אפשרי בכלל. באחרונה שאלתי נציג בכיר של המתנחלים על הפתרון הזה, והוא השיב שהוא מכיר בזכות של המדינה להחליט על נסיגה מהשטחים, אבל לא בזכותה לפנות אותו מביתו. ראוי לכל הפחות לשקול פתרון זה ברצינות, לפני שמוותרים על מדינת ישראל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו