בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היה מחיר - וראו: איננו עוד

83תגובות

כבר מזמן לא ספג משרד האוצר מפלה מביכה שכזו. אגף התקציבים נרדם על משמרתו ושר האוצר כלל לא השתתף בישיבה. התוצאה היתה שכמה שרים מ"ישראל ביתנו" הצליחו להעביר בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק הזויה של חבר סיעתם משה מטלון, שמבטלת את ההישג הכי גדול של צרכני ישראל מאז ומעולם: סימון מחירים על גבי כל מוצר ומוצר. זה הצדק החברתי מבית מדרשם של סופה לנדוור, סטס מיסז'ניקוב, ויצחק אהרונוביץ'. הם נגד הצרכנים ובעד רשתות השיווק הגדולות. הם אפילו לא יודעים שאת החוק המקורי בנושא סימון מחירים חוקק ב-98' נתן שרנסקי, בשר מבשרם, כאשר עמד בראש מפלגת "ישראל בעלייה".

היום זה כל כך קל לעבוד על שרים וחברי הכנסת, עד שזה מביך. מוכרים להם לוקשים קרים, אינפורמציה מטעה, ואינפורמציה "מטעם", והם מסתפקים בכך ומגישים הצעת חוק שפוגעת אנושות בצרכנים. כי לצרכנים אין לוביסטים, לצרכנים אין מי שיגן עליהם, לצרכנים אין פגישות עם חברי כנסת. הם סתם משלמי מסים אלמונים. וכך קרה, שחגי שלום, הבעלים של רשת "טיב טעם", נפגש עם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת כרמל שאמה הכהן, ולאחר כמה דברי נימוסין שיכנע אותו לתמוך בהצעת החוק שמבטלת את החובה לסמן את המחיר על גבי המוצר. במקום זאת יותקן צג אלקטרוני זעיר על המדף בסופר.

שלום לא סיפר לשאמה שברגע שתהיה מערכת צגים אלקטרונית הוא יוכל לשנות במחי אצבע את כל המחירים ברשת. אם למשל תצא הודעה שמחיר הדלק עולה והחשמל מתייקר, יוכל שלום להשתלב בקלות באווירה הכללית של "עליות מחירים", ולעדכן אותם כלפי מעלה בלחיצת כפתור, וכך לייצור אינפלציה - שכה אהובה על היצרנים ורשתות השיווק. אם קריין ברדיו יודיע לפתע שגשם החל לרדת בצפון הארץ, יוכל שלום להקיש על המקלדת ולהכפיל בבת אחת את מחיר המטריות במרכולים שלו. כמה שזה טוב לרשת, כמה שזה רע לצרכנים.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והפרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

ושלום אינו לבד. כל רשתות השיווק הגדולות תומכות בהתלהבות ביוזמה. הם כבר מחכים לרגע שבו איש מאתנו לא יידע כמה עולה קוטג', כמה עולה קופסת תירס, ומה מחירה של חבילת פסטה. הם הרי יודעים שברגע שהמוצר נלקח מהמדף, הוא יהפוך לחסר מחיר. מאותו רגע אי אפשר יהיה להשוות אותו עם אף מוצר אחר במרכול או מחוצה לו. מאותו רגע, כאשר תתייצב בקופה, לא תוכל לדעת אם הקופאית הדפיסה את המחיר הנכון שהיה מוצג על גבי המדף. כי מי יכול לזכור. וזה עוד כלום. גם בבית לא תוכל להשוות בין מוצר שקנית ב"טיב טעם" לבין אותו מוצר בדיוק שקנית ב"שיווק השקמה" של רמי לוי. לא תוכל גם להשוות בין מוצר שנקנה היום לבין אותו מוצר שנקנה לפני שבוע. כך יוכלו סוף סוף היצרנים והמשווקים להעלות מחירים ולעשות מאתנו צחוק - וזו הרי המטרה העליונה.

רשתות השיווק מבינות שמחאת הקוטג' לא היתה פורצת אם לא היה מודבק מחיר על כל מוצר ומוצר. רק הודות לסימון יכלו האזרחים להבחין בעלייה הרצופה והמרגיזה במחיר הקוטג'. המחיר זעק מול עיניהם בכל פעם שהסירו את מכסה הקוטג'. עד שקם איציק אלרוב והרים את נס המרד. ואת אלרוב הם ממש שונאים.

מדהים לגלות שארבעה חברי כנסת שמדברים גבוהה גבוהה על זכויות הצרכן, הם אלה שהגישו את הצעת החוק שעברה בשבוע שעבר בקריאה טרומית לביטול סימון המחירים. איך הצליחו הלוביסטים לשכנע את מטלון, שאמה הכהן, יואל חסון ויוליה שמאלוב-ברקוביץ? מה הם הבטיחו להם?

למזלנו הגדול שאמה הכהן חזר בו, ועכשיו הוא נגד החוק. גם חסון מתנגד לחוק לאחר שהבין על מה חתם. והכי חשוב: שרת התרבות והספורט לימור לבנת הגישה ערר על החלטת ועדת השרים, והנושא יידון שנית בוועדה. עכשיו הכדור עובר לשר האוצר, יובל שטייניץ. הוא צריך להופיע הפעם בוועדה ולהציל את הצרכנים מידם הארוכה של בעלי ההון.

Read this article in English: There was a price, and now it's gone



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו