בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דת. מדינה.

תגובות

השבוע פורסם בעיתון זה שהרב אליקים לבנון, ראש ישיבת ההסדר "אלון מורה", החליט לפרוש מראשות הישיבה כדי שיוכל להתבטא בחופשיות נגד שירת נשים בצבא. כלומר, כדי שיוכל להביע בחופשיות את תפישותיו הדתיות. גם נגד הצבא. למה זה חשוב לו כל כך? תפקידו של איש הדת הוא להשמיע עמדות דתיות ברורות, מובחנות, בלתי תלויות. תפקידו של הציבור הוא לברור מתוכן. ההבנה שלא ניתן להביע עמדות דתיות נוקבות, עקביות, באופן בלתי תלוי, כל עוד אתה (הרב, הישיבה) נהנה מחסדי המדינה (שירות מקוצר, תקציבים וכו'), היא העומדת מאחורי עמדות דתיות הדורשות להפריד בין דת ומדינה. המהלך של הרב לבנון הוא הפרדה פרטית בין דת ומדינה.

אני נזכר במשפט שאמר דוד בן גוריון לישעיהו ליבוביץ, כשהסביר לו מדוע הוא מתנגד להפרדה בין דת ומדינה: "אני רוצה שהמדינה תחזיק את הדת בידה". המדינה כשליטת הדת. ליבוביץ קרא להפרדת הדת מהמדינה. הוא הבחין בסכנה הטמונה לדת כשהיא נשלטת ותלויה בגורם חיצוני. אני נזכר עכשיו, איך מאז ילדותי ובכל שנותי במערכות החינוך של הציונות הדתית, הותקף ליבוביץ, בין היתר, גם על עמדתו זו. אני זוכר כיצד כינו אותו "הכופר", את האיסור (שעדיין קיים) להכניס את ספריו לבתי מדרש מסוימים, ואת הביטול הגורף של דעותיו. מי שרצה להיות פרובוקטור קרא את ישעיהו ליבוביץ. השבוע עשה הרב לבנון, "מחשובי הרבנים בציונות הדתית", צעד ראשון, פרטי, בכיוון של מימוש תפישת יחסי הדת והמדינה של אותו "כופר".

האם המהלך הזה מצביע על שינוי בתפישה של הציונות הדתית את עצמה? כלומר, האם זה אומר שהיא מפסיקה להיות איזשהו קיום "פרווה", רוח רפאים, בין כאן לשם (כלומר, בלא מחויבות), ומתחילה לתפוס עמדה נוקבת וגלויה (כבוד תורה)? אני בספק. הצעד של הרב לבנון הוא צעד ישר, מרשים, של איש דת יחיד, שרוצה להביע בחופשיות את עמדותיו הדתיות. הציבור, כאמור, יבחר אם לקבל אותן או להשליכן.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו