בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מיעוט יהודי בפלסטין? מדינה דו-לאומית, או טבח

אם יהיה מיעוט יהודי במדינה הפלסטינית, הוא ידרוש זכויות וכך גם מקבילו הערבי בישראל. התוצאה - מדינה דו-לאומית, או טיהור אתני. תשובה לאלכסנדר יעקובסון

41תגובות

לפני קרוב לשנתיים העלה אלכסנדר יעקובסון בעמוד זה תסריט אימים, לפיו אם ישראל תובס ואוכלוסייתה היהודית תוכפף לריבונות פלסטינית, צפוי ליהודים טבח רבתי. זאת משום ש"המלחמות הפנימיות הרבות בעולם הערבי בעשורים האחרונים היו מלוות בהרג אזרחים... בהיקף רחב מאוד" ("מה יקרה אם נובס", 2.3.2010. גילוי נאות: המאמר ביקר את דעותיו של הח"מ).

באחרונה הציע יעקובסון כי במסגרת הסדר שלום עתידי בין ישראל לפלסטינים יישארו המתנחלים שירצו בכך בשטחה של מדינה פלסטינית ("לפני שמוותרים על ישראל", הארץ 6.1). זאת, כדי למנוע יצירת מדינה דו-לאומית בין הירדן לים התיכון. מותר להניח אפוא שיעקובסון שינה את דעתו לגבי דמותם הלא מחמיאה במיוחד של הפלסטינים, שאם לא כן לא היה מציע להפקיד את גורל אזרחי ישראל היהודים בידי יצורים צמאי דם כאלה.

מן הסתם, שינוי זה בעמדתו של יעקובסון אינו בלתי קשור לעובדה, שכמויות הדם שנשפכו עד כה במהפכות הערביות הן בבחינת טיפות לעומת ים הדמים שהטביע את אירופה התרבותית והנאורה כאשר התרחשו תהפוכות מדיניות דומות במאה הקודמת. אין ספק שהצעתו - שהועלתה כבר בעבר על ידי ראש מינהלת ההתנתקות, יונתן בשיא - ראויה לבחינה רצינית ביותר. אחת השאלות שהיא מעוררת היא האם, ובאיזו מידה, אימוצה עשוי למנוע את ההיווצרות של "מדינה דו-לאומית" בארץ ישראל/פלסטין - הלוא היא חלום הבלהות של החסידים הרבים של הרעיון של שתי מדינות לאום.

יש להודות, שאם ההסדר המוצע של שתי מדינות עם שני מיעוטים לאומיים יתבסס על נכונות אמת של הפלסטינים להכיל את המיעוט היהודי במדינתם, הרי שהסיכויים למנוע את הדו-לאומיות בין הירדן לים אינם גדולים. שכן, יש להניח שאזרחיה היהודים של פלסטין - שוודאי ירצו להמשיך ולהחזיק גם באזרחות ישראלית - לא ישתוקקו להשתלב ולהתבולל בקרב הרוב הלאומי הערבי, אלא יתבעו, בצדק גמור, הכרה בזכויות לאומיות אוטונומיות בכל תחומי החיים הרלוונטיים לטיפוח זהותם הלאומית.

כתוצאה עקיפה מכך, ילכו ויתחזקו בקרב הפלסטינים אזרחי ישראל מגמות החותרות לאוטונומיה לאומית, ואולי גם תעלה דרישה להחזיק באזרחות פלסטינית בצד זו הישראלית, בדומה לאזרחים היהודים של מדינת פלסטין. אם הישראלים יסכימו לכך, נהיה עדים ליצירת שתי מדינות דו-לאומיות הכרוכות זו בזו לבלי הפרד; וייתכן כי דווקא הזיקה ביניהן ובין אזרחיהן תגביר את סיכויי השלום בין שני העמים. לשם הבטחת זכויות המיעוטים הלאומיים בכל אחת משתי המדינות יהיה רצוי לכונן מסגרת על-מדינתית משותפת בעלת תוקף מדיני-משפטי, שלא תהיה אלא סוג של מסגרת מדינית דו-לאומית.

לא למותר לציין שבמציאות זאת לא יהיה מקום לחוק ה(אנטי) אזרחות שהוכשר באחרונה על ידי בג"ץ - אזרחי ישראל ופלסטין, בני שני העמים, יהיו רשאים להקים יחד משפחות ולקבל זכויות אזרח מלאות בשתי המדינות כאחת, מה שיעמיק עוד יותר את הדו-לאומיות והדו-אזרחות.

"אסון" דו-לאומי זה אפשר כמובן למנוע. אם המדינה הפלסטינית תטבח באכזריות ביהודים שייוותרו בשטחה - כפי שהניח יעקובסון בעבר - ופליטים יהודים ינהרו למדינת ישראל, יש להניח שגם קיומו של המיעוט הערבי-הפלסטיני בשטח ישראל לא יאריך ימים. ואז, לאחר טיהורים אתניים הדדיים ושלמים, יחדל להתקיים הסיוט הדו-לאומי בין הירדן לים, ותחתיו יקומו סוף כל סוף שתי מדינות לאום אתניות הנקיות מן הנוכחות של בני הלאום השני.

נציגי שני העמים - בייחוד אותם ישראלים שה"דו-לאומיות" היא בבחינת סדין אדום בעבורם, ואותם פלסטינים הסבורים שפלסטין הנקייה מהיהודים תביא להסדר שלום בר קיימא - מוזמנים להרהר איזה מבין שני התרחישים הללו עדיף מבחינתם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו