תוארי VIP

מירי ימיני
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
מירי ימיני

השאלה המהותית שבה צריכה לדון המועצה להשכלה גבוהה - הבודקת את תנאי הקבלה לתארים מתקדמים, בעקבות חשיפת "הארץ" את ההקלות שבהן זכה יאיר לפיד - איננה המקרה הפרטי של לפיד. הדיון צריך להתמקד בשאלה מהי מהות הלימודים לתארים מתקדמים ומהי מהות האקדמיה.

תכליתה של מערכת ההשכלה הגבוהה היא יצירת ידע וקידום המין האנושי. מהותן של האוניברסיטאות היא המחקר, המובל על ידי חוקרים מצוינים ונתמך על ידי סטודנטים לתארים מתקדמים. משקלם של לימודים לתואר ראשון, או לתואר שני למקצוע, אסור שיטה את היחס האופטימלי באוניברסיטה; עיקר עיסוקה הוא קידום הידע האנושי. תהליך המחקר, בשונה מלימודים לתואר ראשון, מחייב בסיס תיאורטי איתן. לימודים לתואר דוקטור ללא תואר ראשון, כמותם כניסיון לפתח אלוגריתמים מורכבים בלי לדעת את לוח הכפל.

ועידת יהדות, ישראל והעולם: מתיקון שבועות לתיקון עולם

רבות נכתב על החופש האקדמי של האוניברסיטאות, שלעתים מתורגם לחריגה מתנאי הרגולציה, וכן על יחסי התועלת הציניים ביניהן לבין ידוענים הבאים אליהן, שלא דרך השער הראשי. המצדדים בהקלות שהוענקו ללפיד הזכירו אוניברסיטאות מכובדות בעולם, המקיימות מסלולים מיוחדים. קבלת סטודנטים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות או בעלי כישורים מיוחדים ללא תעודות קודמות ללימודים לתואר ראשון היא חיונית. היא מצמצמת פערים ומאפשרת מתן הזדמנות לשונה וליצירתי. כמובן שגם המסלולים המיוחדים האלו מחויבים בבקרה ובהחלה שוויונית.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הטורים והדעות ישירות אל הפייסבוק שלכם

אין להשוות מסלולים אלה למסלולי VIP לתארים מתקדמים, שכל מטרתם הנפקת תעודות כבוד שלא מקדמות את הידע האנושי, או את הידע של הלומדים בהם. הגמילה של האוניברסיטאות בישראל חייבת להיות מלאה, ולכלול גם את המסלולים המיוחדים, את עשרות המסלולים לתואר שני ללא תזה, את המסלולים הלא מתוקצבים ואת קיצורי הדרך האקדמיים שמחסלים את היתרונות התחרותיים של האקדמיה הישראלית.

מצוינות זו לא מלה גסה. מצוינות אקדמית טמונה במחקר. גם אם משמעות הדבר פחות יחסי ציבור לאוניברסיטת בר-אילן בגלל נוכחות סטודנטים מפורסמים.

ד"ר ימיני היא חוקרת בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ