בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עם כישרון מולד, התעודה הרשמית מיותרת

מדוע לפיד זקוק בכלל לאוניברסיטה? כדי שתעניק לו את הזמן לגיבוש רעיונותיו. דחיקת המוכשרים למסלול המוני היא מתכון להוצאת הרוח מכנפי דמיונם

392תגובות

בפתח דברי אומר שאני תומך תמיכה מלאה בהחלטה של אוניברסיטת בר אילן לקבל את יאיר לפיד ללימודים לתואר מתקדם בלי שיהיה בידו תואר ראשון. אני מקווה שהאוניברסיטה תעמוד בלחצים המופעלים עליה, ושאוניברסיטאות נוספות יאפשרו אף הן במקרים חריגים לימודים לתארים מתקדמים ללא צורך בתארים קודמים.

למען הסר ספק, אין ולא היה לי מעולם שום קשר עם לפיד. פגשתי אותו פעם אחת בלבד ומעולם לא רואיינתי על ידו. קראתי מדי פעם את טוריו בעיתון וכן מעט מן הספרים שכתב, ובהם "זיכרונות אחרי מותי". למותר לציין שאינני קשור ליוזמתו הפוליטית, ואין לי דבר עם אוניברסיטת בר אילן שאני יוצא להגנתה. גם אין ברצוני לכתוב על עיתוי החשיפה של מקרה "שערורייתי" זה דווקא עתה, כאשר ברור לכל כי היא נעשתה כדי לקעקע את יוזמתו הפוליטית של לפיד. כאן ברצוני לעסוק רק בהיבט האקדמי של פרשה "מזעזעת" זאת, הממלאת את דפי העיתונות כמו היתה אסון הכרמל או שחיקת מערכות החינוך והבריאות הציבוריות.

מן המפורסמות הוא כי חינוך אוניברסיטאי לא הפריע לאיש להיוותר חסר השכלה; לצערי הוא אף עודד רבים להישאר במצב זה. לאוניברסיטאות תפקיד חשוב בהקניית ידע קיים ובחינוך למציאת פתרונות מגירה לציבורים רחבים, אך זאת במחיר כבד של מניעת מחשבה יצירתית. מעצם העובדה שזהו תהליך המוני, שבוגריו הרבים יוצאים לשוק העבודה, הוא מלווה בהענקת תארים וביצירת הייררכיות, המעידות על רמת החינוך שנרכש. מן הסתם אין כנראה דרך אחרת. אלא שהגולם קם על יוצרו והתארים נהפכו לעיקר. עקב כך נשכח תפקיד חשוב לא פחות, שבשל הקושי ליישמו רוב האוניברסיטאות בעולם נכשלות במילויו - והוא לעודד יצירתיות, מקוריות וחשיבה בלתי שגרתית, ולאתר את המצוין, זה הטס על כנפי הדמיון.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" ישירות לפייסבוק שלכם

מדוע, אפוא, האדם היצירתי זקוק בכלל לאוניברסיטה? כדי שזו תעניק לו את הזמן הדרוש לגיבוש רעיונותיו, תנגיש לו את אמצעי המחקר והספרות, כדי להרחיב ולבסס את רעיונותיו, תעזור לו להפריד את הטפל מן העיקר, לזקק את רעיונותיו לידי בשלות, תיתן בידיו אמצעי ביטוי מתאימים, והוא ימצא בה את חופש הביטוי, ההקשבה, הסבלנות והסובלנות, החשובים כל כך ליצירה מקורית. המערכת המסורבלת הרשמית, המחייבת עמידה בדרישות לתארים השונים הכרחית לרוב הגדול, אך היא מיותרת ואף מזיקה לבודדים שניחנו ביצירתיות מלידה, וזקוקים לאמצעים לתיעולה ולזיקוקה. דחיקתם של אלה למסלול ההמוני היא מתכון להוצאת הרוח מכנפי דמיונם.

ההיסטוריה האקדמית רצופה מקרים שבהם חסרי השכלה פורמלית הגיעו לפסגת היצירה וההוראה האקדמית, שלא לדבר על פסגת ההצלחה בכלל. ברנרד לואיס מאוניברסיטת פרינסטון נהפך למזרחן החשוב בעולם אולי, ומיכאל קוק האנגלי מוביל עמו אחרים אל פסגות ההבנה של ההיסטוריה והתרבות של האיסלאם. אף לא אחד משניים אלו אינו בעל תואר שלישי מאוניברסיטה כלשהי, אך אין זה מפריע להם לחנך רבים. הסופרים עמוס עוז, חיים באר וא.ב. יהושע הם פרופסורים מן המניין באוניברסיטאות ישראליות ומורי ספרות לרבים, כאשר לאיש מהם אין דוקטורט. האם מישהו היה מעז לוותר עליהם?

עוד ב"הארץ": האם נתניהו יחליט על גיוס חרדים? | יוסי ורטר || החטא הקדמון של חסידי גור | תמר רותם || רם אורן על הרומן שהסעיר את היישוב היהודי

כל זאת ללמדנו את שידענו - עד כמה מיותר הוא התואר הרשמי כאשר הכישרון הוא מולד. וזאת גם בלי למנות את אפי ארזי וביל גייטס, או סטיב ג'ובס המנוח, שהיו והנם חסרי חינוך אוניברסיטאי גבוה אך זכו להישגים פורצי דרך, ואוניברסיטאות מובילות היו חולמות שהם ילמדו בין כותליהן. אינני בקיא בפרטי הדיונים באוניברסיטת בר אילן שהביאו להחלטה לפטור את לפיד מתואר ראשון בדרכו אל השני והשלישי, אך אני בטוח - על סמך היכרותי המעטה את פועלו - כי ההחלטה היא יותר מראויה. לימודים לתואר ראשון הם בבחינת בזבוז בעבור אנשים שכמותו.

מצער שהאוניברסיטאות עצמן התנערו מההחלטה של אוניברסיטת בר אילן, שהרי דווקא מהן היה אפשר לצפות שיעודדו אותה. בה במידה מצער שהמועצה להשכלה גבוהה עוסקת בפרטים הקטנים של כל תוכנית אקדמית של כל מכללה ואוניברסיטה בישראל, ומכתיבה את שיילמד או לא יילמד בה, ועל ידי מי יילמד או מי ראוי כי ילמד, ואיננה מותירה לאוניברסיטאות מעט חופש להחליט בנושאים אלו.

מצער עוד יותר שבמקרה של לפיד, במתכוון או שלא במתכוון, היא נתנה יד גם לפוליטיקאים להיכנס לעניין במעטה של בודקי כשרות ההשכלה, אך למעשה בכוונה ברורה לקעקע את מעט האוטונומיה שעוד נותרה בידי האוניברסיטאות. מוטב לה למועצה כי תעסוק במה שאולי לא עסקה בו מעולם - בהשכלה ובחינוך של ממש, ותבין כי אלה אינם מתמצים בתארים, אלא בערכים ובתרבות שלהם עומק היסטורי ומסורת ארוכת שנים.

פרופ' צ'חנובר מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון הוא חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2004



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו