בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היהדות בישראל בעיני רבים בעולם: כיבוש, גזל, דיכוי וצרות אופקים

לתמונה הזו יש קשר למהות אמיתית, ולכן אי אפשר למחוק אותה; אין שום דבר "לא יהודי" בעיקרון ההומניסטי הקובע שכל בני ובנות האדם שווים

109תגובות

במאה העשרים ואחת קשה להיות יהודי משתי סיבות עיקריות: האחת היא העובדה שהענף הדומיננטי, הרעשני והמוכר ביותר בעולם של היהדות, חלק גדול ממהותו הוא כיבוש, השתלטות בכוח הזרוע על קרקעות ונכסים של לא יהודים ודיכוי אלים של מיליוני בני אדם בידי יהודים. קשה להיות מתויג בעל כורחך בתוך תרבות כזאת. הסיבה השנייה היא העיסוק הכפייתי של המוני יהודים בשאלה איך להיות יהודים. סקר האמונות של יהודים שהתפרסם בשבוע שעבר הוא כמובן רק טיפת מדגם מן הים העצום הזה.

למרבה הפרדוקס, הקמת מדינת היהודים לא רק שלא הפסיקה, אלא קרוב לוודאי אף הגבירה, את הנבירה הבלתי פוסקת בשאלה כיצד צריכים המדינה או אזרחיה לבטא את יהדותם. החיפוש אחר מאפיינים של יהדות יכול לעמוד במרכז דיסרטציה שמחברים תלמידי המחלקות לסוציולוגיה או להיסטוריה באוניברסיטאות, ואולי נושא לדיון בכיתות גבוהות בבית ספר תיכון. אולם במדינת היהודים 2012 נושא זה נתפש כבעיה קיומית של המדינה.

בעקבות חוגי השלטון גם חלק גדול מאוד מהציבור בישראל, ולא רק החלק הדתי שלו, מאמין שתכלית עיקרית לקיום המדינה היא לתת ביטוי ליהדותה. יש אולי חילוקי דעות כלשהם בנוגע לקווי המתאר של הזהות היהודית שעל המדינה להציג, אולם הם אינם קיצוניים כפי שמקובל לחשוב. העיקרון המאחד את חשיבתם של חוגי השלטון בישראל, ובהשראתם גם של המוני אזרחים, גדול וחזק מן ההבדלים התוכניים המינוריים ביניהם.

בבסיס הנבירה האין-סופית בשאלת "היהדות" של המדינה, מונחת התפישה שזוהי שאלה פוליטית ושלתשובות עליה יכולות וצריכות להיות השלכות מוסריות וחוקתיות במדינה. על פי תפישות כאלה, הרצון או "הצורך", כביכול, להיות יהודי, ראויים להיות גורמים מכריעים בקביעת חוקיה הבסיסיים של החברה בישראל. לא רק בדיעבד, אלא אף לכתחילה.

עוד כתבות בנושא

על פי הדוגמה השלטת כיום במדינה, הערגה להיות יהודי היא ערך ראוי ונעלה, ואותו יש לבנות ולטפח בלבותיהם של אזרחי ישראל. הוא נושק לדרגת ערך עליון, ולכן הוא גובר על ערכים אחרים כמו חירות הפרט, שוויון בין בני אדם וזכויות אזרח יסודיות של האדם האינדיווידואלי.

ערכים הומניסטיים אלה אומצו על ידי הציוויליזציה המערבית רק ב-300 השנים האחרונות, בעיקר על בסיס הגותם של אנשי מחשבה ופועלם של מדינאים שרובם לא היו יהודים. מסיבה זו הם נתפשים היום על ידי רבים בישראל כערכים "לא יהודיים".

אין כמובן שום דבר "לא יהודי" בעיקרון ההומניסטי הקובע שכל בני האדם ובנות האדם שווים זה לזה, ולא רק משום שעיקרון זה בוטא בספרות היהודית הקנונית כבר לפני אלפי שנים לצד ערכים שונים, ואף סותרים. אולם גם אם לא היינו מוצאים במקורות יהודיים אפילו זכר לקביעה שעצמאות המחשבה היא זכות יסוד של כל אשה בעולם, התיוג של רעיון זה כלא יהודי הוא חסר שחר ממש כמו הקביעה שהנסיעה בצד ימין של הכביש היא ערך לא יהודי.

קשה להיות יהודי בחברה כזאת בגלל שיעור מאלף בעניין שאפשר ללמוד מן ההיסטוריה, בפרט זו של 150 השנים האחרונות. חיטוט כפייתי, במישור הפוליטי והחוקתי, במהות הלאומיות ו/או הדת של קבוצת בני האדם המהווים רוב בחברה, הוא לעתים קרובות ביטוי לכך שהמדינה עלתה על דרך חתחתים שמובילה לשבר גדול. וכמו בכל דבר קטן וגדול במדינה, וגם זאת מלמדת ההיסטוריה, האחריות העיקרית לצעידה על הדרך הזאת נמצאת ביד השלטון.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב מאמרי הדעה שלנו ישירות אליכם

"החיים הם מה שקורה לנו בזמן שאנחנו עושים תוכניות אחרות", שר ג'ון לנון. דבר דומה אפשר לומר על "יהדות". יהדות היא מה שקורה ליהודים בשעה שהם עסוקים בהגדרות, בהתפלספויות, בהתחכמויות, בחקיקות, בחרמות, לעתים אף בהתחבטויות של ממש בשאלה מהי יהדות. יהדות שנבראת בשני הדורות האחרונים ממש לנגד עינינו, שלא לומר היהדות בה"א הידיעה, היא תרבות של פחד גדול, כיבוש, גזל, דיכוי וצרות אופקים. כך היא מצטייירת בעיני אנשי מוסר רבים בעולם. והואיל ותמונה זו יש לה קשר למהות אמיתית, אי אפשר למחוק אותה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו