בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דת ומדינה על כורסת הפסיכולוג

טוב עשתה ההסתדרות הרפואית כשהבהירה לפסיכולוגים העמלים על שינוי נטייתם המינית של הומואים דתיים, כי חובתם המקצועית היא להעדיף את טובת המטופל על הציווי הדתי

14תגובות

תשומת הלב התקשורתית והציבורית בחודשים האחרונים הופנתה להקצנה בקרב הציבור הדתי, ובפרט לתופעת הסרבנות של חיילים דתיים בצה"ל על רקע שירת נשים, לא פעם בתמיכתם של רבנים ואנשי ציבור בכירים. אותם החיילים נקרעים בין אמונתם הדתית והפרשנות של רבניהם לדרך הנכונה לקיום אותה האמונה, לבין מחויבותם למלא פקודות מפקדיהם והנחיות צה"ל בדבר השילוב הראוי.

קונפליקט דומה בין האמונה הדתית האישית וההנחיה הרבנית לבין המחויבות לכללי המקצוע והאתיקה, מצוי אצל הפסיכולוגים הדתיים, אשר אליהם פונים בחורים מרקע דתי בבקשה שיסייעו להם לשנות את נטייתם המינית באמצעות טיפולים הקרויים "טיפולי המרה". לא פעם פסיכולוגים ומטפלים דתיים בוחרים לנקוט סרבנות מקצועית ולהתעלם מהסטנדרטים המקצועיים ומכללי האתיקה החלים עליהם, על מנת לבצע טיפול מכוון מטרה שכזה. בכך למעשה בוחרים אותם פסיכולוגים ומטפלים לבטל את הכשרתם המקצועית לטובת התגייסות למען שינוי תופעה שקיומה סותר לכאורה את אמונתם הדתית.

באחרונה פירסמה הסתדרות הפסיכולוגים בישראל נייר עמדה בנוגע למגבלות אתיות-מקצועיות החלות על פסיכולוגים שמבצעים טיפולי המרה. הארגון החליט ליישר קו עם שורה של ארגוני פסיכולוגים חשובים במדינות המפותחות ולנקוט עמדה בסוגיה זו.

אוליבייה פיטוסי

הוועדה אשר ישבה על המדוכה שקלה היטב את מלותיה, היססה ונמנעה מאיסור חד משמעי על ביצוע טיפולי ההמרה. עם זאת, במהלך אמיץ הבהירה לפסיכולוגים כי בטיפול בפונים על רקע נטייתם המינית המטפלים אינם משרתים רק את אמונתם הדתית, הרבנים, החברה הדתית ומשפחת המטופל, אלא הם כפופים בראש ובראשונה לטובת המטופל, אשר הקפדה על כללי האתיקה והסטנדרטים המקצועיים המקובלים אמורה להגן עליה ולקדם אותה.

זוהי עמדה חשובה, שכן לא קשה להבין כי המטופל נתון ללחץ גדול לשנות נטייתו המינית, במיוחד אם מדובר בקטין. אל לחצי המשפחה והחברה הדתית מצטרף גם לחץ מצד פסיכולוג, הרואה עצמו כפועל בשליחות ציבורית ודתית שמטרתה להביא לשינוי נטייתו המינית של המטופל.

במשך שנים רבות, שבהן עיקר ההתמודדות של הציבור הדתי עם ההומואים הדתיים היתה הפנייתם לטיפולי המרה שונים, התעלמה הסתדרות הפסיכולוגים מהתופעה ומהיקפה. נראה שההתעלמות לא היתה בזדון, שכן רבים מהמטפלים בטיפולי המרה אינם פסיכולוגים, וכמו כן בקרב הציבור הדתי התקיים קשר של שתיקה לגבי תופעת ההומוסקסואליות.

את התעוררותה של הסתדרות הפסיכולוגים והתייחסותה הראשונה לסוגיה זו ניתן לזקוף לזכות דרישתם העיקשת של בוגרי אותם טיפולי ההמרה ושל ארגוני הלהט"ב הדתיים להפסקת ההתעלמות מהם, תוך הדגשה כי אין מדובר בעניין פנים מגזרי בלבד, אלא בסוגיה אשר מעוררת שאלות אתיות ומקצועיות עקרוניות.

נראה כי מבחינת יחסי דת ומדינה בישראל, נייר העמדה שגיבשה הסתדרות הפסיכולוגים בעניין טיפולי ההמרה איננו פחות חשיבות מן הוועדה שמינה הרמטכ"ל לבחינת סוגיית שירת הנשים בצה"ל.

פני מדינת ישראל מבחינת יחסי דת ומדינה אינם מתעצבים רק בצה"ל או ברחובות בית שמש, אלא גם בזירות נוספות. עלינו לזהות את אותן זירות המאבק ולפעול ליצירת איזונים ובלמים, זאת מתוך הבנה כי ב"אפקט הדומינו", הפסד בזירה אחת עלול להביא להפסד בזירות נוספות. כולי תקווה כי ארגונים מקצועיים נוספים יפעלו בדומה להסתדרות הפסיכולוגים, ויתוו מפת דרכים לאנשי המקצוע ובפרט לאנשי המקצוע הדתיים הנמצאים תחת אחריותם.

הכותב הוא עורך דין המתמחה בזכויות אדם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו