בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למה לעסוק בחינוך אם אפשר לעסוק בערכים

סער יודע מה זה חינוך, יותר מהמורים וודאי שיותר מההורים. בחלומו, הוא משכנע את חברי המרכז שאין עוד שר לאומי-ציוני כמוהו

22תגובות

עד 2006 חשבו שחינוך ותרבות משלימים זה את זה. 56 שנים היה שר אחד ממונה גם על החינוך וגם על התרבות, ואז הבינו שהנטל כבד מנשוא וחילקו אותו לשניים. לגדעון סער הוענק תיק החינוך כאות הוקרה על הישגיו היפים במרכז הליכוד, וללימור לבנת זרק מרכז הליכוד את התרבות ככרטיס צהוב שאחריו הולכים הביתה.

תיק התרבות הוא תיק קל לנשיאה ונראה שלבנת נהנית ממנו הנאה מרובה. חינוך המדינה חייבת לתת, אבל תרבות? מהי בכלל תרבות? איזו מין תרבות יש למדינה להציע? "תרבות" קשה להגדיר, הרי הכל יכול להיות תרבות. הרי בתרבות אין היררכיה, בשם הפלורליזם הכל הולך.

גם מרכז המפלגה שבע רצון, שהרי התקציב קיים והשאלה היחידה העומדת בפני השרה היא למי לתת וכמה. את העלבון שבמינוי היא כבר עיכלה ועכשיו היא מרוצה, כי את איכות התרבות, שלא כאיכות החינוך, אי אפשר למדוד במבחנים בינלאומיים, וכך פטורה השרה ממבוכה והתירוצים המשפילים נחסכים ממנה.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הפרשנויות ישירות אליכם

את שר החינוך המבחנים הבינלאומיים מטריפים. הוא צריך להרגיע את מרכז הליכוד ובמקביל להתמודד עם הציונים הנמוכים שמערכת החינוך מקבלת בהם. מה אני צריך את זה, הוא אומר לעצמו, בואו נעזוב את הידע ונלך על חינוך, הרי אני שר החינוך ולא שר הידע, והוא מחליט להתרכז בחינוך. ההחלטה הופכת אותו להרבה יותר נינוח. את ההתמקדות שלו בחינוך הוא מסביר כך: א. את רמת החינוך, שלא כמו רמת הידע, אי אפשר למדוד; ב. המרכז אדיש להשכלה, אבל מת על חינוך.

אוליבייה פיטוסי

ההורים, לעומת זאת, מעדיפים שבית הספר יתמקד בידע ולא בחינוך. את החינוך, הם מציעים לשר, תשאיר לנו. ההצעה נראית הגיונית, אלא ששר החינוך, מהסיבות שכבר פורטו, אוהב דווקא לחנך ולא כל כך אוהב ללמד. המורים עצמם עוד לא החליטו, בסמינר למורים מלמדים אותם ללמד ולא לחנך, ואין להם מושג מה זה בדיוק "חינוך".

שר החינוך דווקא יודע מה זה חינוך, יותר מהמורים, ודאי שיותר מההורים. חינוך, נאמר בחוזרים שלו, הוא חינוך לערכים. איזה ערכים? אלה שהשר בחר בהם. הערכים הלאומיים-הציוניים שהוא בחר עדיפים מבחינתו על פני הערכים האוניוורסליים, שסותרים לפעמים את אלה הלאומיים. לא שהוא מתנגד לערכים אוניוורסליים, אבל אותם, הוא אומר להורים, תנו לילדים בבית.

יש לשר חלום והוא גאה בו מאוד: בחלומו הוא משכנע את חברי המרכז שאין עוד שר בממשלה המצויד כמוהו בערכים לאומיים-ציוניים מהמעלה הראשונה. יש לו גם חזון שהוא גאה בו: בחזונו כל תלמיד עברי מניף את דגל הלאום בבוקר, מבקר בהתנחלות בצהריים ונועל את היום בהימנון הלאומי.

הורים אומרים לו: גם לנו יש ערכים לאומיים וציוניים, גם אנחנו אוהבים את הארץ הזאת, אבל יש לנו דרכים משלנו להנחיל אותם לילדינו. ההורים שואלים: מי מינה אותך להנחיל ערכים שאתה מאמין בהם ואנחנו לא. ועוד הם שואלים: מדוע מזניח שר החינוך את הידע? הרי התלמידים כאן בורים למחצה?

עזבו ידע, עונה השר כמגרש זבוב טורדני מעל פניו, על זה נדבר בפעם אחרת, עכשיו בואו נדבר על דמוקרטיה ועל השקפת עולם. דמוקרטיה, הוא אומר, לא נעצרת בשערי בית הספר. הבוחרים בחרו במפלגתי ומרכז המפלגה בחר בי. זכותם הדמוקרטית של הבוחרים למצוא ביטוי להשקפת עולמם גם בבית הספר.

אין סתירה, הוא אומר, בין הקניית ערכים להקניית ידע. תלמידים שלומדים להכיר את החיים בהתנחלויות רוכשים שם ידע, ערכים והיסטוריה גם יחד. אי אפשר להצדיק את הנוכחות היהודית בחברון בלי להציג את הסיבות ההיסטוריות לנוכחות הזאת.

איני טוען שההיסטוריה אובייקטיבית, מודה השר ביושר, אבל עכשיו אני הוא המספר את ההיסטוריה והמספר שולט באופן שבו תסופר. את הגרסה הפוסט-ציונית כבר נמאס לנו לשמוע. עכשיו הגיע תורנו. זה רצון העם, אומר השר, ואני, שר החינוך, הוא עבדו הנרצע. זה לא מוצא חן בעיניכם? תבחרו בשלטון אחר, במרכז אחר ובשר אחר, ואז תשנו את תוכנית הלימודים. יש לכם טענות? תפנו בתלונה לדמוקרטיה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו