בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

על אמונה ונאורות

4תגובות

עקיבא אלדר העלה באחרונה את האפשרות "לדבר עם איראן" ("הארץ", 20.2). לטענתו, יש לדבר עם הרפובליקה האיסלאמית בכבוד, כפי שמושג זה מובן בתרבות המוסלמית ובהיסטוריה הפרסית. להצעה של אלדר יש קשר הדוק לקריאות שעלו באחרונה מכיוונים מגוונים, להפריד בין הציבור הנאור וההומניסטי לבין דת הפונדמנטליסטית, בישראל ובעולם כולו.

הטענה כי יש לדבר עם איראן "בכבוד" מבוססת על ההנחה שהאיראנים סובלים מסוג בעייתי במיוחד של חוסר נאורות. לפי הנחה זאת, בעולמם אין מדרג או פשרות, אין שינוי או התפתחות. לכן אם רוצים הישראלים לשמור על יתרונם הנאור, עדיף שייתנו לאיראני את אשר לאיראני. אין טעם לדבר עם פונדמנטליסטים, אומרים רבים. מי שלא ישמור על נאורותו בכל מחיר ייקלע למאבק של להיות או לחדול, שסביר להניח שיסתיים בהפסד שלו.

מי שעושה הבחנה כה ברורה בין נאורות לפונדמנטליזם מתעלם ממציאות היסטורית מוצקה. פונדמנטליזם פוליטי, שאינו מסתפק בשדרוג המוסריות האישית אלא מבקש לעצב חברה שלמה, הוא יציר כפיה של הנאורות. זאת מתבססת על ההנחה שהאדם הוא נזר הבריאה. אותו אדם יכול להבין ולעשות כמעט כל מה שירצה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" ישירות לפייסבוק שלכם

השילוב בין יכולת לשכל, בין מחשבה למעשה, הוא שמניע את גלגלי הנאורות. הפונדמנטליזם הפוליטי לוקח את הנחת היסוד הזאת עוד צעד אחד קדימה. אין סיבה להסתפק בהבנה אנושית של עצמך או של העולם. הפונדמנטליסט, בכוח שכלו הנאור, מבין גם את אלוהים. לאלוהים יש תוכנית, אומר לעצמו הפונדמנטליסט, והוא זקוק לי כדי להגשים אותה. השילוב בין יכולת ושכל הוא שהופך את הפונדמנטליסט למוסמך לבצע את תוכניתו של אלוהים.

מצב עניינים זה נראה מוזר, עד כדי כפירה בעיקר, לדתיים רבים ואף לאנשים שאינם דתיים. אלוהים ותוכניותיו ניכרים בגדלותם דווקא משום שהם מעבר להשגתו של אדם. האמונה המונותיאיסטית נותנת משקל רב לאדם, לשכלו ולרצונותיו, אך רק לאחר שמתבהר לו שכוחו ועוצם ידו יועילו לו רק עד גבול מסוים. כוחו של אלוהים אינו בא לידי ביטוי בכך שהוא חזק יותר מבני אדם, ולכן יכול לצוות עליהם כיצד לחיות. הכוח האלוהי הוא ביטוי של שלמות שחורגת מפרמטרים אנושיים - מהקשר, מהיסטוריה, מאינטרסים ומאילוצים. האנושי, לעומת זאת, מורכב כולו מאותם פרמטרים.

הרפובליקה האיסלאמית של איראן אינה פונדמנטליסטית. יש בהנהגתה חוגים כאלו, אבל הם אינם מייצגים את הזרם המרכזי האיראני. משלחות איראניות למשא ומתן עם המערב פותחות את המפגשים עמן בהרצאות ארוכות על אמונה. אחר כך הן מנהלות משא ומתן מפוכח וענייני. אין סתירה בין זה לזה. זוהי דתיות שאינה נאורה. סוג כזה של דתיות נראה רחוק מאוד מישראל, המדינה היהודית. הנאורות והפונדמנטליזם רחוקים זה מזה כמו יום ולילה. כמו יום ולילה מפריד ביניהם הרף עין. כשנפקח עיניים, היכן נהיה? היכן אנחנו עכשיו?

ד"ר גולדברג, מומחה למחשבה שיעית, עוסק בחוויה הדתית ובזיקות בינה לבין פוליטיקה וחברה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו