בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כמו תעלת בלאומילך

61תגובות

אני ירוק מקנאה ורותח מכעס. בפאריס החלו בהפעלת רכבות תחתיות אוטומטיות בקו 1, הקו העמוס ביותר בעיר. הרכבות מופעלות בשלט רחוק מחדר בקרה ונוסעות באופן עצמאי לחלוטין. לעומת זאת אצלנו בתל אביב עומסי התנועה מחמירים מיום ליום.

כבר לפני כ-15 שנים החלה פאריס להפעיל רכבות ללא נהגים בקו 14, שהיה קו הרכבת התחתית האוטומטי הראשון בעולם. את הקו הזה באתי לבדוק כשכיהנתי כיו"ר נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים). ראש העיר תל אביב באותה תקופה, רוני מילוא, ביקש שאקבל את התפקיד הזה ואפקח על התכנון והביצוע של רכבת תחתית באזור תל אביב רבתי.

ידעתי כי במשך שנים רבות רכבת תחתית לתל אביב היתה רק משחק פוליטי, לכן למדתי את הפרויקט בקפידה. מרגע שהתברר לי כי הדרך היחידה להתגבר על עומסי התנועה הקשים באזור, שהחמירו והלכו, היא רכבת תחתית, הסכמתי.

בדיקות של התנועה באזור הביאו אותנו למסקנה שקו רכבת תחתית מפתח תקוה דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב ולבת ים, יבטיח הקלה משמעותית בצווארי הבקבוק בתנועה שחסמו את כבישי האזור. היה לי ברור כי הקו יצטרך להיות אוטומטי, כדי לאפשר גמישות ולחסוך בכוח אדם. אחרי הכל, בטכנולוגיה אנחנו יודעים לטפל.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הטורים והפרשנויות ישירות אליכם

ואולם, לא לקחתי בחשבון את אגף התקציבים במשרד האוצר. נציגיו הניחו מכשולים על כל צעד ושעל. הם ניסו לשכנע אותנו שאוטובוסים הם הפתרון הטוב ביותר וכי אין צורך ברכבת תחתית. הם סיפרו על מקומות מרוחקים בברזיל, שבהם אוטובוסים פתרו את כל בעיות התחבורה. הם הביאו פרופסור שיוכיח כי סימולציות התנועה שלנו שגויות, וכי לא יהיו מספיק נוסעים שיצדיקו את ההשקעה בקו של רכבת תחתית.

ב-1999, כשראש הממשלה ביקש ממני לחזור למשרד הביטחון, פרשתי מנת"ע ועדיין קיוויתי שהשכל הישר ינצח וכי בתוך עשר שנים הרכבת תיבנה ותפעל.

לא כך קרה. אותם ביורוקרטים תפסו את הנוסעים בגרונם. דיונים אין-סופיים וויכוחים אין-ספור גרמו לבזבוז זמן רב, ובסופו של דבר הביאו לפשרה. וכדרכן של פשרות, היא היתה הפתרון הגרוע ביותר מכל האפשרויות: לא רכבת תחתית ולא פתרון המבוסס על אוטובוסים אלא מערכת כלאיים - רכבת קלה שתעבור חלק מהדרך מתחת לאדמה וחלק מהדרך ברחובות תל אביב.

בינתיים התקדם פרויקט הרכבת הקלה בירושלים בצעדי צב, והוכיח לאורך כל הדרך - אם בכלל היתה נחוצה הוכחה כזו - כי רכבת קלה, שהיא לא יותר מחשמלית מודרנית, פשוט תופסת מקום ברחובות העיר ומגבירה את עומסי התנועה במקום להקטינם. לאחר חישוב העלות הכללית של הפרויקט, יתברר כי הרכבת הקלה בירושלים היא אחד הפרויקטים המיותרים והבזבזניים ביותר והפחות יעילים בישראל.

אפשר היה לחשוב שנלמד מהכישלון בירושלים וניישם את הלקח לפרויקט התעבורה בתל אביב. אפשר היה לחשוב שישראל, הזוכה להערכה בכל העולם על תחכומה ועל הפרויקטים הטכנולוגיים המתקדמים שלה, תעשה מה שהצרפתים כבר עשו ותבנה רכבת תחתית אוטומטית באזור תל אביב. בזמן שאנחנו התווכחנו, כבר נבנו קווי רכבת תחתית בקהיר ובאתונה. אך נראה שאיש לא מוכן ללמוד מהטעויות שנעשו בירושלים. וכמו "תעלת בלאומילך" של אפרים קישון, פרויקט הרכבת הקלה של תל אביב ממשיך בדרכו.

Read this article in English: Lucky Paris, unlucky Tel Aviv



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו