בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קודם שחנין זועבי תתחתן

228תגובות

בני ובנות 17 בישראל של היום הם קטינים לכל דבר ועניין, כמעט: פרט לנישואין. בני, ובעיקר בנות, 17 רשאים להתחתן, לא בתיאוריה: בישראל נישאים יותר מ-4,500 קטינים בשנה, כ-4,000 מהם נערות. בשביל זה הן לא קטינות. אחרי הכל, הן כבר מסוגלות לבשל, לנקות, ומעל לכל: הרחם וכל האיברים המובילים אליו כבר מוכנים.

היום אמורה לעלות להצבעה במליאת הכנסת הצעת חוק להעלאת גיל הנישואין מ-17 ל-18; קיימת עדיין סכנה, שהיא תסוכל על ידי המפלגות החרדיות.

אין זאת הפעם הראשונה שהצעת החוק הזאת עולה לדיון: כבר העלו אותה אתי לבני משינוי בכנסת ה-16, זהבה גלאון ממרצ בכנסת ה-17, ואורית זוארץ מקדימה ניסתה לקדם אותה לפני שנתיים. ועדות השרים של ממשלות אריאל שרון ואהוד אולמרט דחו אותה. חברת הכנסת זוארץ אפילו לא הגישה אותה לוועדת השרים.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" ישירות לפייסבוק שלכם

והנה, ועדת השרים לענייני חקיקה של ממשלת בנימין נתניהו דווקא אישרה את הצעת החוק להעלאת גיל הנישואין מ-17 ל-18. כמה מתקדמת ונאורה היא, הידד.

תאמרו: הזמנים השתנו, עכשיו הגיע זמנו של החוק, הבשילה ההבנה. אלא שאך לפני שנה אותה ועדה בדיוק דחתה את אותה הצעה בדיוק. הכיצד? לפני שנה הגישה אותה חנין זועבי, עכשיו הגיש אותה יריב לוין.

כך הודגמו שני דברים: האחד, התברר שכל מה שהיה צריך זה שיגיש אותה גבר מהימין. הימין הקיצוני, אם אפשר. כך, לכבוד יום האשה הבינלאומי, קיבלנו אישור להצעת חוק שיזמה רשימה ארוכה של חברות כנסת נשים (הפעם זו גילה גמליאל), רק כשהוגשה על ידי גבר. יום אשה שמח לכולנו.

השני חשוב לא פחות: הדגמה מאירת עיניים לכך שבממשלה ובכנסת הנוכחיות תוכן המוגש על ידי גבר יהודי ימני הוא זהב, שמתקבל מיד, ואותו התוכן עצמו, המוגש על ידי חברת כנסת ערבייה הוא זבל, שנדחה על הסף.

על פניו, אין מדובר בחדשות מסעירות, ובכל זאת. בימים שבהם מתארגנות הפגנות הקוראות להדחה של זועבי, תלונה נגדה במשטרה צוברת מספר חסר תקדים של "לייקים" בפייסבוק, ואלימות מילולית ופיסית מופנית כלפיה בסיור בחברון, חשוב לשים לב לכך.

בחברה הגברית, שכולנו חיות בה, נשים סובלות מנחיתות ביחס לגברים מבחינת הזכויות וההזדמנויות שיש להן. נשים נענשות עדיין, בשלל דרכים, כשאינן מצייתות לתפקידים "נשיים" של רכות, עדינות, אמהות, מיניות וחולשה באופן כללי. מי שהיא גם לא צייתנית במובנים האלה - לא אמא, לא נשואה, לא רכה, לא "נחמדה" - וגם ערבייה, בעלת זהות פלסטינית ברורה, הדורשת את זכויותיה האזרחיות והלאומיות כאחד, משלמת מחיר כפול ומכופל.

גם נשים לבנות שאינן צייתניות חוות קשיים רבים בדרכן לאן-שזה-לא-יהיה, אבל מה שהחברה הישראלית מוכנה עוד איכשהו לסבול מהנשים הלבנות שלה, היא מוכנה פחות לסבול מהמזרחיות; מיעוט מחברות הכנסת הן מזרחיות. מה שהחברה מוכנה לסבול מהנשים היהודיות שלה, ולהתהדר בשוויון, היא ממש אינה מוכנה לסבול מהערביות. למעשה, גם את מה שהחברה הישראלית מוכנה לקבל מהגברים הפלסטינים שלה היא איננה מוכנה לקבל מאשה פלסטינית.

כך זועבי מוצאת את עצמה מטרה לא רק לקריאות שנאה לאומיות "מחבלת" ו"טרוריסטית" - שאפילו עזמי בשארה לא קיבל - אלא גם לאמירות סקסיסטיות על היותה רווקה שאף אחד לא מוכן להתחתן אתה ולכן היא עדיין גרה עם ההורים.

יש קשר ישיר בין התפישה הרואה בנשים אובייקט שאפשר לכבול אותו בנישואין, בכל גיל, בלא התחשבות ברצונה ובצרכיה, לבין היחס לזועבי. עם העלאת גיל הנישואין, נראה כי כדאי שלכבוד יום האשה הבינלאומי נלך גם על העלאת הסולידריות והסובלנות, וההבנה שגם אשה ערבייה היא אדם, שיש לה זכות לחירות ולכבוד.

Read this article in English: Double discrimination
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו