בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כן תרצח

אכן, הלוואי שהעם היהודי היה קם ועולה ארצה מיד אחרי הצהרת בלפור. אך לא מפני שנשאר בגלות נרצח. תשובה לדברי א.ב. יהושע שהשואה היתה "כישלון יהודי נורא"

25תגובות

השואה, אמר הסופר א.ב. יהושע, היתה "כישלון יהודי נורא" (רויטל בלומנפלד, "הארץ", 18.3). הנימוק הראשון שהוא מביא לקביעה גורפת זו הוא, שלמרות כל נורות האזהרה שנדלקו על פני 2000 שנות היסטוריה, העם היהודי לא צפה את השואה, לא הבין מה מצפה לו, ולא התכונן לכך. הנימוק השני לקביעה שמדובר בכישלון יהודי הוא, ששליש מן העם הושמד, ולא בגלל אידיאולוגיה, דת, כלכלה או טריטוריה, והשלישי - וככל הנראה העיקרי: לפני השואה רוב העם בחר שלא לעלות ארצה, אלא נשאר בגולה.

אפתח בנימוק השלישי. א.ב. יהושע, ציוני שורשי, איש הארץ והלשון העברית, רואה בישראלים יהודים שלמים, מפני שהם חיים כאן במדינתם חיים יהודיים לאומיים מלאים, ולקחו את גורלם בידיהם, זאת בניגוד ליהודי התפוצות, שהם בעיניו יהודים חלקיים. לא כאן המקום להתפלמס או להסכים עם קביעה זו. ברצוני רק לתהות על הקשר שלה להתרחשותה של השואה.

לעמים רבים יש פזורה מחוץ למדינותיהם. מאז המאה ה-19 היגרו לארה"ב למשל, מיליוני איטלקים, פולנים, אירים ועוד, והיום מהגרים לשם מיליונים מן המזרח הרחוק ומאמריקה הלטינית, וייתכן שכולם חיים שם את לאומיותם ותרבותם באופן חלקי. נכון, הגלות, והדת המקורית, הפכו את העם היהודי לבעל מאפיינים ייחודיים, שעוררו עליו בתקופות שונות את חמתם וקנאתם של שכניו. אך היו גם תקופות של שקט, פריחה תרבותית ושיתוף פעולה עם החברה הסובבת. האם העובדה שקהילות יהודיות חיו בתפוצות, לטוב ולרע, מימי חורבן הבית ועד היום, היא סיבה להרוג את חבריהן?

רפרודוקציה: כוכי לוי, מתוך אוסף האמנות של בית לוחמי הגטאות

תהייה זו, על ראיית הגלות עצמה ככישלון נורא, מובילה אותנו אל הנימוק השני: נכון, לא הבדלים בין דתות, לא תחרות כלכלית וגם לא מריבה על טריטוריה הביאו לרצח שישה מיליוני בני אדם. אבל האידיאולוגיה האובססיבית, שראתה ביהודים את אויבי האנושות ואת התגלמות הרוע, ראייה אפוקליפטית חסרת כל אחיזה במציאות, היא היא שעמדה בבסיס חתירתם של הגרמנים וקבוצות ועמים שהצטרפו אליהם, כל אחד והאינטרסים שלו - לעולם בלי יהודים.

המפלגה הנאצית הביאה את אידיאולוגיית הגזע לקיצוניות שחילקה את האנושות לקבוצות של ראויים ולא ראויים לחיות, ושאפה לרייך בן אלף שנים שהארים ישלטו בו ובמשאביו. ראייה זו היא שהביאה לפרוץ מלחמת העולם השנייה, ובמהלכה כל הלא ראויים היו אמורים לעבור מן העולם, ובראשם היהודים. "אם ינצח היהודי", הכתיב היטלר, "יהיה כתרו מחול המוות של האנושות, וכדור הארץ ירחף בחלל הריק". על כך אין צורך להוסיף.

וזה מוביל אותנו אל הנימוק הראשון: גם אם במהלך אלפיים שנות גלות היו עלילות דם, פוגרומים, גירושים וחוקים מפלים, כל אלה לא היה בהם כדי להכין ציבור שלם לכך שדווקא בתקופה המודרנית, באמצע המאה העשרים ובלב אירופה, תיתקף אומה שלמה, שהצטיינה במוסיקאים, במשוררים ובפילוסופים, באובססיה רצחנית, ותסחוף אחריה גם עמים אחרים. השואה, בהיקפה, בטוטאליות שלה (כל יהודי), באוניוורסליות (בכל מקום), בתיעוש של המוות, באידיאולוגיה חסרת השחר שהציתה אותה, לא דמתה לשום אירוע אחר מהעבר. איש באירופה או מחוצה לה לא חזה מה יביא הנאציזם, והעולם שילם ב-55 מיליון הרוגים, וזה האומדן הצנוע. ומה על מיליונים נוספים, במקומות שונים, שנרצחו מאז מלחמת העולם על אדמתם, ולא בגלות?

אכן, הלוואי שהעם היהודי היה קם ועולה ארצה מיד אחרי הצהרת בלפור. אני מבינה את כאבו של א.ב. יהושע על ההחמצה הזאת. אך לא מפני שנשאר בגלות נרצח העם, אלא מפני שהערכים שהעמידו הנצרות וההומניזם לא מנעו את היפוך הערכים שהעמיד הנאציזם, ובראשם הדיבר "כן תרצח".

פרופ' פורת היא ראש מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה באוניברסיטת תל אביב, וההיסטוריונית הראשית של יד ושם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו