בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שר החינוך הטוב בעולם

162תגובות

כולם מסכימים שמערכת החינוך שלנו חולה, אפילו חולה מאוד. כולם גם יודעים שרמת המורים די נמוכה והישגי התלמידים מבישים. רבים מתלוננים על הפערים הגדולים בין הישגי הילדים שבאים ממשפחות מבוססות להישגי אלה שמגיעים ממשפחות עניות, ואין חילוני שלא היה רוצה שהחרדים ילמדו גם מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה ואזרחות.

אבל עכשיו מתברר, שלכל הרעות החולות הללו מצא שר החינוך גדעון סער תרופה אחת, חזקה ויעילה: צמצום מספר בחינות הבגרות.

באחרונה הוא מינה ועדה שתפקידה להוריד את מספר בחינות הבגרות שהן חובה משבע לשלוש, כאשר בית הספר יבחר בעצמו את שאר המקצועות שבהם יבחנו תלמידיו, ואף יעניק להם את הציון, בלי התערבות חיצונית. בית הספר גם יאפשר להמיר את הבחינות הפנימיות הללו ב"עבודות", כדי להקל קצת מהעול הכבד המוטל על התלמידים המסכנים.

בין שלל הנימוקים לטובת "הרפורמה", שכמובן תתקבל במחיאות כפיים סוערות על ידי התלמידים וחלק נכבד מהמורים, מזכירים אנשי משרד החינוך את רצונם העז להפוך את בתי הספר "מבית חרושת לציונים" למוסד מתקדם (ואוטופי) שיעסוק רק בחשיבה, יצירה, ניתוח והקניית כישורי חיים, בלי צורך לבזבז זמן יקר על השטות הזאת שקרויה מבחנים.

אמנם אנשי משרד החינוך יודעים שהזמן היחיד שבו הצעירים יושבים ולומדים ברצינות, זה לקראת הבחינות. הם גם יודעים שבלי שוט הבחינות הרוב הגדול לא היה מגיע אפילו לבית הספר. אבל מדוע להטריח את הצעירים הנחמדים שלנו בנושאים מעיקים כמו מתמטיקה, אנגלית, אזרחות, היסטוריה, תנ"ך, לשון וספרות, כאשר אפשר לבחון אותם בנושאים מגניבים הרבה יותר כמו רכיבה על סוסים וריקודי סלסה.

חשוב גם שלא לפגוע בנשמתם הרכה של הנערים והנערות, ולכן ראוי לאפשר להם להחליף בחינות ב"עבודות". כלומר להיכנס לאינטרנט, לעשות "העתק-הדבק" מכמה מקורות, ואז להגיש "עבודה" לתפארת. הציון הגבוה מובטח מראש, כי הוא פועל גם לטובת התלמיד וגם לטובת המורה.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הטורים והפרשנויות ישירות אליכם

ברור ש"רפורמה" כזאת תהפוך את תעודת הבגרות לבדיחה, שלא תאפשר לאף אוניברסיטה להשתמש בה כמבחן כניסה. הרי איש לא יאמין לציונים שבית הספר יחלק לתלמידיו. ברור גם שככל שבית הספר יהיה מרוחק יותר מהמרכז, מגזרי יותר וחלש יותר, כך תלמידיו יציגו לראווה "תעודת בגרות" עם ציונים גבוהים יותר.

אם כך, מדוע גדעון סער רוצה כל כך ב"רפורמה"? אולי משום שהוא יודע שהמבחן הציבורי היחיד לשר חינוך "טוב" הוא אחוז מקבלי תעודת הבגרות, ו"הרפורמה" הזאת תביא אותו במהירות ליעד. אמנם הידע וההשכלה יחוסלו לחלוטין, אך מה זה חשוב מול ההישג של הגדלת מספר הזכאים לבגרות.

גם שרי החינוך לפניו ניסו להגדיל את אחוז מקבלי תעודת הבגרות באופן יצירתי. זבולון המר ויצחק לוי פיתחו את שיטת "המיקוד", שקיצצה שליש מחומר הלימוד. אמנון רובינשטיין המציא את "שיטת ההגרלות", שהפחיתה את מספר הבחינות. לימור לבנת פיתחה את שיטת הבחינות המודולריות, וכאשר ראתה שזה לא מספיק, המציאה את שיטת "מועד ב'" במתמטיקה ובאנגלית, כאשר הציון הקובע הוא הגבוה מבין השניים. יולי תמיד איפשרה את הגדלת מספר "לקויי הלמידה" עד כדי אבסורד, כאשר המאובחנים מקבלים זמן נוסף והקלות שונות כדי שיעברו. וכולם גם יחד איפשרו הגדלה גרוטסקית של מספר הנושאים שעליהם אפשר להיבחן: 152 מקצועות שונים ומשונים.

עכשיו מצטרף למרוץ גדעון סער. הוא יודע שברגע ש"הרפורמה" הפופוליסטית שלו תיושם, הוא יירשם כשר החינוך הטוב ביותר שהיה כאן מאז ומעולם. עובדה: אחוז מקבלי "תעודת בגרות" יעלה ויפרח, וישבור את כל שיאי העבר.

Read this article in English: The best education minister in the world



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו