בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אין ערך למסע לפולין

לבד מהאדרת הקורבנות, אין ערך למסעות של תלמידי תיכון למחנות בפולין ואף יש בהם סיכון בסמיכות כה גדולה לגיוס לצבא. אם כבר, יש לקחתם למסע שיאדיר את החיים, לא את המוות

153תגובות

היום, 76 שנים אחרי סיומה של מלחמת העולם השנייה ושואת יהודי אירופה, 64 שנים אחרי הקמתה של מדינת ישראל ו-51 שנים אחרי משפט אייכמן - הגיע הזמן לבטל את משלחות תלמידי התיכון בישראל לפולין. הסיבות העיקריות שבעטיין יש לבטל את המפעל הזה הן: גילם הצעיר של המשתתפים במשלחות, נסיעתם זמן כה קצר לפני גיוסם לצבא, האפקטיוויות יוצאת הדופן של המראות שאי אפשר להתכונן אליהם, של קריסתו של העם היהודי בפני מכונת ההשמדה הגרמנית. אלה מראות שאי אפשר להתגונן מפניהם, במיוחד באופן שבו הם נמסרים לתלמידים.

עצם הרעיון שמשרד החינוך של מדינת ישראל מארגן משלחות ענק בשאיפה להטיס לפולין את כלל תלמידי ישראל, הוא עניין שיש לדון בו. זהו מפעל שסכומים אדירים מושקעים בו. לפני 20 שנה, כשנסעה לפולין משלחת בית הספר שלי, תיכון מקיף על שם יגאל אלון ברמת השרון, נדהמתי לנוכח הסכום שנדרשו הורי לשלם בעבור המסע ולא העזתי לפנות אליהם ולבקש.

5,000 שקלים בממוצע זה הסכום שהורים מוכנים לשלם כיום - ללא ספק רבים מהם בעל כורחם - תמורת מסע שמסמל יותר מכל את מה שהחברה הישראלית רוצה או אולי נכון יותר מסוגלת להתאחד סביבו: העבר. לא העבר היהודי של הרמב"ם, איינשטיין, פרויד, יוסף קארו, מנדלי מו"ס או שלמה המלך. זהו מסע בעקבות החורבן שבו החורבן הוא המייצג העיקרי של העם היהודי.

רויטרס

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות המאמרים והפרשנויות ישירות אליכם

יהיו מי שיאמרו, אין זה המייצג העיקרי של העם אלא מסע אל עברו ושיעור חשוב לעתיד. את אלו ראוי לשאול, על מה עוד יהיו הורים לתלמידי תיכון במדינת ישראל מוכנים להוציא סכום גבוה משכר המינימום? אין כמו השאלה הפשוטה הזאת כדי לאבחן מהו הנושא הבסיסי של החברה הישראלית ולמה היא מחנכת את הנוער שלה.

אם בכלל, צריך לקחת את התלמידים למסע בעקבות הקהילות במקומות מושבן, לא רק בפולין, אלא גם במרוקו, מצרים, גרמניה ורוסיה. ובצד גדולתו של העם, המסורת שלו והאנשים שהובילו אותו, הם יחזו באסון הנורא שפקד אותו. זה יהיה מסע בעקבות חייו של עם ולא בעקבות מותו. מסע בעקבות חלקיו של העם שהחליטו לקשור את חייהם בחיי מדינת ישראל וגם בעקבות אלו שהחליטו להיות יהודים מחוץ למדינה. מסע שהמסר שעולה ממנו הוא שייכות לעם מיוחד עם בשורה, שראוי שתימסר במעשים למען העולם ולא בהתנשאות. בשורה למען קורבנות באשר הם ולא למען קורבנות יהודים בלבד. זה יהיה מסע לשחרור מהצורר ולא מערכת של שכפול ושחזור של היות היהודי קורבן באשר הוא. בשורה הפוכה מזו שמשמשת בסיס למערך הדימויים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמנופף בשואה באשר יילך.

אפשר לקיים דיון על חלקה של תודעת הקורבן בהישגיו של עם ישראל. אבל במלאות 64 שנים למדינת ישראל ראוי להאדיר את ההיסטוריה היהודית ולהקדיש את רוב הזמן לעתידו של העם היהודי ולעתידה של מדינת ישראל. יש לזכור היטב את הנרצחים, אך להגדיל את חלקם של החיים. תודעה קורבנית היא עניין מסוכן במיוחד כשבידיהם של חברי המשלחות, הניצבים נוכח המשרפות, עומדים להניח נשק בעוד חודשים ספורים.

ותחת הזדככות של ישראלים חיים, שהם המשכם של היהודים המתים על אדמת פולין, נחוצה מידה של ענווה. דווקא שם ראוי לזכור שהמפעל הציוני, זה שהביא להקמת בית לאומי ליהודים, החל לפני השואה והוא תלוי גם היום בצוללות מגרמניה, בנשק מארצות הברית ובמימון של האחרונה גם לנשק שמיוצר בארץ.

חשוב שהצעירים יבינו עד כמה בעצם קיומה של מדינת ישראל כחברה במשפחת העמים, כבעלת ברית וידידות רבות, טמונה התרופה לחולשה. היחסים הטובים עם מדינות העולם הם שהופכים את הבית הלאומי לנכס, ולא רהב של קורבן שיכור שליטה, שמייחס לעצמו את כוחן של המעצמות התומכות בו.

על מדינת ישראל לחדול ממפעל המשלחות לפולין. זהו מפעל שחרג מעבר לכל פרופורציה, בדיוק כמו ההסכם ההיסטורי של דוד בן גוריון, לאפשר ל-400 תלמידי חכמים להמשיך לעסוק בתורה ולא להתגייס. גם כאן יש בוודאי מקום למשלחות קטנות של תלמידים שמתעניינים בנושא, שיתחילו כבר בבית הספר במחקר עומק שיתרום להבנת ההיסטוריה של עם ישראל והלקחים שהעם יכול ללמוד מההיסטוריה. מאות תלמידים חקרנים ולא עשרות ומאות אלפים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו