בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חצי ההריון של ועדת הפיריון והילודה

מצד אחד היא מכירה בזכות גאים להורות, מצד שני מסרבת לנקוט עמדה לגבי מעמד ההורה הלא ביולוגי. פונדקאות בתשלום? רק להטרוסקסואלים

27תגובות

תופים ומחולות ליוו את פרסום מסקנות הוועדה הציבורית לבחינת נושא הפריון וההולדה בישראל, שהמלצותיה עסקו בהרחבת פתרונות הפריון לטובת מי שטבעם לא מאפשר להם להביא ילדים לעולם על ידי כיבוי האור והתמסרות למעשה האהבה.

כותרות העיתונים חגגו את "מסקנותיה האמיצות של הוועדה" ומיהרו להעמיד בפרונט את הקליינטים האקזוטיים ביותר שצפויים ליהנות מפירותיה - ההומוסקסואלים, שכיום נדרשים לגייס מאות אלפי שקלים ולנהל קרבות ביורוקרטיים בדרכם למסע טראנס-אטלנטי, שבסופו, אולי, ישובו הביתה עם האוצר הנחשק: תינוק עם קשר גנטי לאחד מהם, ללא תלות במי שנשאה אותו ברחמה.

כמו חולה ותיקה הנאבקת בפיצול אישיות כרוני, שנכפה עליה שוב ושוב על ידי כוחות אדירים ונעלים ממנה, מדינת ישראל מנסה לנסח מחדש את הד-נ-א שלה באמצעות דיון בנושא לוהט.

לא סתם נמשכה עבודת הוועדה כמעט שנתיים: הסוגיות שבהן דנה נוגעות בנושאים קריטיים, כמו כבוד האדם וחירותו, הזכות להורות וזכויות הילד שנולד כתוצאה מהתערבות רפואית. הזהירות והרגישות שניסתה לנקוט כלפי כל הצדדים - תאי משפחה אלטרנטיביים מחד והממסד ההלכתי מנגד - ראויות להערכה, אבל הן גם מובילות לשניות לא פתורה.

תומר אפלבאום

מצד אחד מפליאה הוועדה בניסוחים ליברליים, המכירים בזכות להורות בקרב קבוצות שונות שאינן יכולות להרות "כדרך הטבע", ואף מגבה אותם בצעדים שנועדו להרחיב, להסדיר ולהנגיש את דרכי ההולדה של ילדיהן (הרחבת השימוש החוקי בפונדקאות בארץ ובחו"ל, הסדרת תרומות הזרע והצעה לפתיחת מסלול רשות של תרומה לא אנונימית).

מצד אחר ממשיכה הוועדה לדבוק ב"סדרי בראשית" ולהעדיף במובהק מודלים הטרוסקסואליים, הקרובים יותר למודל ההורות "הנורמטיבי", כולל המלצה מרחיקת לכת לאשר טיפולי פוריות לגבר או אשה עם מי שאינם בני זוגם, ללא כל דרישה מחייבת ליידע את בני הזוג החוקיים.

הפער בולט במיוחד בהמלצה להתיר פונדקאות בארץ לגברים יחידים (קטגוריה שאליה משתייכים זוגות הומוסקסואליים, שאינם יכולים להינשא בארץ) בדרך "אלטרואיסטית" בלבד, כלומר מתן היתר לפנות לפונדקאית בארץ, תוך איסור לשלם לה על שירותיה. זאת לעומת המלצה להתיר פונדקאות בתשלום בקרב זוגות הטרוסקסואליים ואפילו נשים יחידניות.

חברי הוועדה נימקו את ההבדל בחששותיהם מהיווצרות שוק של סחר מכר בגופן של נשים שהן חלשות חברתית, אשר יידחפו להיות פונדקאיות בגלל לחץ כלכלי. זוהי סוגיה מהותית שקיבלה ביטוי נרחב בדעת מיעוט בוועדה, שהציעה לאסור פונדקאות בתשלום בכלל - הצעה הגוזרת דין שווה על כולם. עם זאת קשה להתעלם מריח האפליה העולה מההמלצה הסופית של הוועדה.

אם הוועדה מכירה בזכותם הלגיטימית של זוג גברים לגדל ילדים ללא אמא, מדוע היא משיתה עליהם הגבלה שזוגות הטרוסקסואלים פטורים ממנה?

האמביוולנטיות הזאת מבצבצת גם במקומות אחרים: מצד אחד הוועדה מונה נטייה מינית כקריטריון לגיטימי להתערבות רפואית בתהליך הפריון, ומצד אחר היא מסרבת לנקוט עמדה לגבי מעמד ההורה הלא-ביולוגי בקרב זוגות חד-מיניים.

אפשר להבין את ניסיונות הוועדה להישאר בתחומי הפרקטיקה הרפואית, אבל ניסוח קריטריונים לזכאות לתרומות זרע וביציות או לפונדקאות, בלא המלצות להסדרת מעמד ההורות שלא מכוח הגנטיקה בקרב הומואים ולסביות, הוא דיון הלוקה בחסר.

השניות שמאפיינת את מסקנות הוועדה היא סימפטום לכוחות המנוגדים שטילטלו אותה, ושהשפעתם על המציאות שבה אנו חיים חורגת בהרבה מתחום הפריון.

עצם קיום הוועדה ומסקנותיה הם תגובה מעודכנת להתקדמות המדע ולשינוי המהותי שעובר מוסד המשפחה בעולם, והם ממקמים את ישראל בשורה הראשונה של המדינות המפותחות והליברליות, שאינן חוששות להכיר במשפחות לא מסורתיות ובצורות חיים אחרות. אולם בה בעת הוועדה נזהרת מלהרחיק לכת, ובכך ממשיכה להנציח את ההעדפה של הזוגיות הסטרייטית. בכך היא נותרת שבויה, עדיין, בידי נורמות שמרניות וצללים הלכתיים, שמגבילים את חדשנותה.

הכוחות המנוגדים האלו הם הזרעים והביציות שמהם נרקם אופיה הנוכחי של ישראל. מדינה ליברלית, או חברה המתבצרת בשמרנותה? רק הזמן יחשוף את המרכיב הדומיננטי באופיו המתגבש של הילד הזה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו