בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

על סודאנים, שואה ואלי טביב

26תגובות

כל הטיולים האלה של התיכוניסטים לאושוויץ לא שווים כלום. כל העצרות, בתי הקפה הסגורים ביום השואה והדיונים בטלוויזיה הם כישלון גמור, בזבוז זמן וכסף. לא למדנו כלום ושכחנו הכל. אריה ברנע, בן לניצולי שואה, הקים תנועה שביקשה, בין השאר, ללמד בני נוער ש"חובתנו לסייע לעמים נרדפים ולפליטי רצח עם". אין חובה ואין סיוע. נשארנו עם סתם גזענות מהסוג המוכר, האפור, המשומש והמייאש, כזאת שצצה מדי פעם כמו עשב רע בעציץ מטופח.

גם בי מסתתר גזען. גם אני לא הייתי רוצה שבבניין שלי יגורו חרדים, פלסטינים או מהגרים מסודאן. רשימת השכנים הלא רצויים שלי ארוכה ומגוונת. מסודאנים ועד פסנתרנית שכל היום מנגנת סולמות. למה אני לא רוצה אותם? יש לי שק מלא הסברים. החל בפערים תרבותיים וכלה בחשש לערך הנכס.

אבל אני לא שורף סודאנים ולא יורה בפסנתרנים. למה? כי את הגזענות החבויה בי עוצרת חומה גבוהה, שבנויה מנדבכים של חינוך, חוק, מוסר ובעיקר בושה. לפני כל בן תרבות ניצבת חומה כזאת אך זו שלנו, היהודים, אמורה להיות גבוהה במיוחד, בגלל תוספת ייחודית, תוספת השואה, או בשמה החינוכי: לקחי השואה.

לא הפקנו את לקחי השואה שאליהם כיוון ברנע. הלקח שלמדנו בטיולים לאושוויץ הוא שלנו יש מונופול על הסבל, שהסבל של סבא הפליט באירופה גדול מזה של הפליט השחור מאפריקה, וגם אם יש דמיון בסבל, אין דמיון בין הסובלים. אלו קדושים ואלו נחותים.

עוד כתבות בנושא

את החומות שמאחוריהן הסתתר הגזען שבתוכנו הפילו היהירות והבערות. אנחנו לא מכירים את ההיסטוריה שלנו. מירי רגב לא שמעה על אוניית הפליטים סנט לואיס ומיכאל בן ארי לא יודע מה זו ועידת אוויאן. יום השואה, מבחינתם, זה עוד יום עם מוסיקה עצובה ברדיו. אם הם היו מכירים את הדימויים הגזעניים של אתמול, אולי לא היו משתמשים בהם היום. שוב סרטן בגוף האומה? שוב המחלות? שוב הסכנה לבנותינו היקרות? לפני 70 שנה דיברו כך, וכך ידברו גם בעוד 70 שנה. מה שהיה הוא שיהיה. אני רואה מישהו מתקרב למטאטא רחובות, שהפרצוף השחור שלו בולט כמו טלאי צהוב. אני נדרך: מה הוא יעשה לו? ישבור עליו ביצה? יעיף לו צ'פחה? או שההוא ייצא מזה רק עם קללה?

החברה הישראלית לא הפנימה את לקחי השואה? דברו על זה בפייסבוק

גם בלי הסודאנים אנחנו מסודרים. לנו יש גזענות משלנו. מטופחת ומושקעת. יהודים וערבים, מזרחים ואשכנזים. את התיעוב ההדדי אנחנו מגדלים כבר עשרות שנים. בני המקום, בניהם ובני בניהם, חיים אלה לצד אלה ועדיין שונאים, מתנשאים ומקפחים, כאילו לא עברו שנות דור.

בבית הורי דיברו בלחש על השווארצעס, היום מדברים בקול רם על השחורים. את חומת הבושה החליפה חומת האנונימיות. את כל מה שהתביישנו ללחוש אתמול אפשר לצעוק היום. בשדות הטוקבק הפרועים אין גבולות ואין חומות. שם יש לנו שנאה והיא תנצח.

למשל, שונאים את אלי טביב. החומות שהסתירו את הגזענות נגדו נפלו כמו החומות שהסתירו את הגזענות נגד האפריקאים. אוהדי כדורגל שונאים את טביב שקנה את הקבוצה שהם אוהבים. טביב הוא אחר, לא שייך. הוא נולד בארץ אבל בטוקבקים הוא "תימני" ו"שחור". האוהדים לא סובלים אותו, רוצים שיסתלק ויש להם שק מלא הסברים. החל בעברו הפלילי, דרך ניהולו השערורייתי וכלה בעגיל שיש לו באוזן. אבל מעל הכל: הוא תימני והוא שחור.

גזענות לא עוצרת בשחור. אם כבר שונאים שחורים סודאנים, אז למה לא שחורים אתיופים? ואם אתיופים, מה עם התימנים? את השנאה לטביב חולקים שחורים ולבנים, וגם בשנאה למהגרים מאפריקה כולם מאוחדים. איפה אפשר ללמד צעירים שסבל הפליט השחור הוא סבל אנושי? אולי בבית הספר. מה, גם את זה להעמיס על מערכת החינוך האומללה? כן, אין ברירה. כי את השנאה לפליטים השחורים הבאנו מהבית ורגב ובן ארי כבר הוציאו אותה לרחוב. יש אצלנו גזענות. היא לא נגדנו אלא בתוכנו. היא לא מבדילה בין תושב לפליט אבל רגישה לצבע שלהם.

האם קיימת בכלל ערבות הדדית בין בני אנוש, בלא הבדל דת, מין וגזע? כן, הרי בשמה ביקשו אבותינו מקלט באירופה. לכאורה, הם נדחו בגלל החוק, למעשה - בגלל הגזענות. מדינה יכולה לאסור בחוק כניסת מהגרים. למדינה אסור, גם לא בשם החוק, להתעלל במהגרים שכבר נכנסו.

מדוע שונאים את טביב? מדוע מונעים עבודה מהמהגרים האפריקאים? לפני מאה שנה כתב העיתונאי הצרפתי אלבר לואר, בספרו "היהודי הנודד הגיע" (בתרגומה של מיכל אילן): "מדוע התרחשו הפוגרומים? מדוע הרגו הטורקים את הארמנים? מדוע עוקר החתול את עיני הכלב? כי מוטיב הגזע חזק מהאנושיות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו