בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המדינה לוקחת מכם יותר מדי

66תגובות

עכשיו כבר ברור לכל, שהשנה הבאה תהיה שנה תקציבית קשה. הקיצוצים יהיו כואבים, הגזירות יהיו אכזריות, והעלאת המסים תהיה ממש לא נעימה. יובל שטייניץ אותת השבוע לאנשי המחאה, שהשנה הם לא יקבלו כלום, גם אם ימלאו את הארץ בהפגנות, כי פשוט אין ממה לתת.

השאלה היא האם הקיצוץ יתחיל כבר השנה, או יידחה לשנה הבאה. שטייניץ אינו מעוניין בקיצוצים עכשיו. הוא טוען, שעוד חודשיים יוגש תקציב 2013 לממשלה, ואליו יש לגייס את כל הכוחות, לכן אין טעם להיכנס כעת לקרבות התשה. אחרים אומרים, שיש לקצץ כבר עכשיו, כדי לאותת על רצינות ואחריות ולהקל את הקיצוצים בשנה הבאה. ואם לא, לפחות להעלות מסים כדי להקטין את הגירעון.

שטייניץ אינו שולל באופן עקרוני העלאת מסים עכשיו. מבחינתו, הכל תלוי בקצב גביית המסים ביוני. אם תהיה צניחה בגבייה וייווצר חשש שהגירעון יעבור את גבול ה-4%, לא תהיה ברירה אלא להעלות מסים מיד. אך אם יתברר שהגבייה סבירה, והגירעון נע סביב 3% - אזי כל הגזירות יידחו ל-2013.

אבל, האם נכון בכלל להעלות מסים?

יש כאלה שתמיד יצביעו בעד העלאה. אם המצב טוב, הם בעד העלאה כי צריך לקחת יותר מהעשירים ולהעביר לעניים. אם המצב רע והגירעון גדול, גם אז הם בעד העלאת מסים כי מבחינתם אסור לקצץ בהוצאות, והם טוענים שנטל המסים בישראל אינו גדול.

על רקע זה היה מרענן לשמוע את דברי בנימין נתניהו, שהסביר, שהצמיחה הגבוהה בשנים האחרונות ושיעור האבטלה הנמוך הם תוצאה של שליטה בהוצאות, עידוד הצמיחה וביצוע רפורמות. ראש הממשלה אמר, שלא איפשרנו לגירעונות לצמוח ולא הזנקנו את שיעורי המס כיוון שהבנו, שנקבל יותר הכנסות ממסים באמצעות שיעורי מס נמוכים.

דברי נתניהו מבוססים על עבודתו של פרופ' ארתור לאפר, שהוכיח שאם ממשלה מעלה את שיעורי המס מעבר לסף מסוים תהיה התוצאה צמצום בפעילות הכלכלית, עלייה בהעלמות המס וגידול בתכנוני המס - כך שבסוף יהיו פחות צמיחה, יותר אבטלה וקיטון בסך ההכנסות ממס. נראה לי, שהגענו לסף הזה.

ראוי לציין שב-2003, כאשר מס ההכנסה ומס החברות הורדו, התוצאה היתה גידול משמעותי בגביית המסים וירידה עקבית בגירעון הממשלתי, עד שזכינו לאפס (!) גירעון ב-2007.

נתניהו זוכר את הימים הטובים ההם. התיאור שלו את הכלכלה מתאים לשנים שבהן כיהן כשר האוצר אצל אריאל שרון. אז, ב-2003, נתניהו הוריד מסים, קיצץ בקצבאות, הקטין הוצאות, צימצם גירעון וביצע רפורמות חשובות. אבל בשלוש שנות שלטונו כראש הממשלה וכשר-על כלכלי, לא ממש המשיך באותה הדרך. נתניהו העלה הוצאות בקצב מהיר מדי, הגדיל גירעון, שיפר את קצבאות הילדים, הגדיל את הקצבאות לחרדים ולא ביצע רפורמות חשובות.

גם לא נכון לטעון, שנטל המס בישראל נמוך. הוא גבוה דווקא, אך יש המון פטורים ממס - בסכום של 38 מיליארד שקל - והם שמעוותים את התמונה. אם אתה זכאי לפטור - תשלם מס נמוך, אך אם לא - תשלם הרבה יותר מדי.

לכן, במקום להעלות מסים, יש לבטל פטורים ולהילחם בכלכלה השחורה. יש לבטל או לצמצם את הטבות המס על קרנות ההשתלמות וקופות הגמל, וגם לשנות את החוק לעידוד השקעות הון. יש להטיל מע"מ על ירקות ופירות, על שירותי תיירות ועל העיר אילת, לגבות מס מלא על הכנסות משכר דירה ומס שבח מלא, וזאת רק רשימה חלקית. עדיף כמובן לקצץ קודם כל בהוצאות הממשלה ולהתייעל, לפני הטלת כל מס; ויש היכן לחתוך בלי לפגוע בשירותים לאזרח.

שר האוצר משה נסים קבע כבר באמצע שנות ה-80 את הכלל החשוב: "רוב עמלו של אדם בידו". הוא הוריד מסים והביא לגידול בתקבולים. יש לשמור על כלל זה, ולא לאפשר למדינה להכניס ידיים חמדניות מדי לכיסי האזרחים. גם כך היא לוקחת יותר מדי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו