בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מרוסיה בשנאה

90תגובות


אנדריי פשניצניקוב, שסיפורו נחשף באחרונה ב"הארץ" (15.6.2012), עבר לגור בשטחי הרשות הפלסטינית לאחר שחרורו מצה"ל, וביקש לוותר על אזרחותו הישראלית ולקבל אזרחות פלסטינית. המעשה הקיצוני של פשניצניקוב בא לכאורה מתוך ייאוש, אך הוא מסמן התפתחות ברורה בקרב צעירים יוצאי ברית-המועצות לשעבר, שהובאו לארץ כילדים ועברו את מסלול החניכה הישראלי הטיפוסי, כולל שירות בצה"ל. קבוצה זו, שאפשר לכנותה כ"דור וחצי"' לעלייה משנות ה-90, מבטאת את הדואליות הסובייטית-הישראלית של קהילת העולים. 

הורי בני ה"דור וחצי", שהגיעו לישראל בגילאי 30-40, עדיין נושאים בדנ"א הפוליטי שלהם את התרעלה הסובייטית, שהתבססה על עיוות עקרונות סוציאליסטיים שוויוניים ורוקנה את רעיון הסולידריות ממשמעויותיו המקוריות. ה"הומו-סובייטיקוס", האדם הסובייטי החדש, הנגוע בדרך-כלל בגזענות, בכוחנות ובשנאת-זרים הגיע בהמוניו אל ישראל, שמלכתחילה אינה חפה מתחלואים אלה, ומצא בה קרקע פורייה לביסוס מושבה פוסט-סובייטית.

הייצוג הפוליטי של קבוצה זו - בעיקר מפלגת "ישראל ביתנו" ונציגי העולים בליכוד (כולל יו"ר הקואליציה, זאב אלקין) - הוא ביטוי מובהק של המושבה הפוסט-סובייטית בישראל כיום. כך, כאשר יו"ר הקואליציה מוסר למתנחלים, בניגוד לחוק, פרטים חסויים על פינוי מתוכנן הוא בעיני קהילת דוברי הרוסית פטריוט; לעומת זאת, כאשר ארגון "בצלם" מפרסם את עוולות הכיבוש הוא "בוגד" ו"ספק יהודי".

מיעוטים בישראל מכל סוג - פוליטי, אתני, מיני, מגדרי - הפכו לשק החבטות של הקואליציה הברוטלית, ובשורה הראשונה של המתקפה ניצב המיעוט הפוסט-סובייטי בכנסת. במודע או שלא במודע, צעדיו של פשניצניקוב הם תגובה למגיפה הלאומנית שהפחד מפני ה"אחר" שולט בה. "רציתי להוכיח שניתן להתגורר במרחב הפלסטיני כל עוד אתה לא בא כאויב", אמר ל"הארץ", "המניע העיקרי שלי היה לנטוש את חיי הפריווילגיות של הציונות ולעבור לצד של העם הכבוש, כאות הזדהות".

טבעי שעמדה קיצונית כמו זו תעשה כותרות, אבל מתוך בני ה"דור וחצי" של העולים מברית-המועצות פועלת זה זמן קבוצה לא-מבוטלת של פעילות ופעילים בשמאל האידיאולוגי: רוסית נשמעת תדיר ובקול רם בהפגנות נגד גדר ההפרדה בבילעין, בשייח ג'ראח בירושלים, בא-נבי סמואל ובכפרי הנגב. נציגי ה"דור וחצי" כמו יאנה ציפרבלאט שעמדה בראש "קואליציית נשים לשלום" או רומן חלפין, פעיל מרכזי ב"שלום עכשיו", ממשיכים את פעילותם רבת השנים של לוחמות זכויות-האדם ורה ריידר ואלה שאינסקאיה, למשל, הפועלות זה עשרים שנה בארגונים ישראלים-פלסטיניים ובמרצ. השמאל הרוסי פועל בנחישות גם במרחב הווירטואלי ברשתות חברתיות ובעשרות בלוגים טקסטואליים וחזותיים.

אלה, יחד עם פשניצניקוב, הם היסעורונים, אותן ציפורי-ים קטנות מבשרות סערה, שאינן נרתעות מסכנה. הם אלה שמחזירים את המשמעות המקורית של ערכים כמו שוויון והזדהות עם מדוכאים ומוחלשים, ערכים שהוריהם איבדו תחת המשטר הסובייטי. הימין יראה גם בשמאל הרוסי הצעיר את סופן של היהדות והציונות, אולם דווקא אלה המקדמים יום-יום חקיקה אנטי-דמוקרטית, קוראים לכליאת פעילי שמאל, תוקפים פליטים ומהגרי עבודה ומנבאים-מאחלים מוות למיעוטים מגדריים - הם קברניה האמיתיים של ישראל.

ד"ר רומן ברונפמן היה ח"כ בין השנים 2006-1996. ספרו המשותף עם לילי גלילי על העלייה הרוסית בישראל בעשורים האחרונים יראה אור בקרוב בהוצאת "מטר"
   



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו