בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יהדות וחד מיניות, יד ביד

248תגובות

כשחברי הכנסת אנסטסיה מיכאלי ואורי אריאל שיתפו את הציבור בדעותיהם ותפישותיהם על טבעם וגורלם של חברי הקהילה הגאה הייתי עסוק במשהו אחר. זכיתי לחתן, לראשונה בחיי, שני בני זוג בני אותו המין. במודע הם בחרו בטקס שכולו גאה ובה בעת כולו אנושי ויהודי.

למשמע דבריהם חשבנו, ביחד, שכדאי להציג ברבים תפישת עולם אחרת לחלוטין. ישפוט הציבור בין קודש לחול בין אור לחושך ובינינו לבינם. לפני החופה המסורתית הקדמתי ובירכתי כך:

כשפניתם אלי שמחתי מאוד על ההזמנה. התרגשתי והרגשתי גאווה. לא גאוות היוהרה חלילה, אלא גאוות הקהילה. כי זאת לא רק הזמנה לבוא כאורח לחתונתו של חבר אהוב, אלא גם הזמנה למסע פנימה אל תוככי הנפש ואל המחוזות של הזהות היהודית שלי, שלנו. בייחוד במקומות שבהם היא פוגשת את הערכים ההומניים, האוניוורסליים המחייבים אותי.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב המאמרים ישירות לפייסבוק שלכם

אנחנו מאמינים שיש מקום לחופש חדש, להעמקת זכויות האדם ולהרחבת החירויות האנושיות. גם הקדושה המסורתית מוכרחה להתחדש ולכלול בתוכה את הרגישים, הרגישות והרגישות שבאו הנה היום לחגוג אתנו.

מה שהניע את קדמונינו לאסור את האהבה הייחודית הזאת לא נבע מפחדים ושנאות, אלא מתפישת עולם עמוקה הרבה יותר. היהדות היא הרי ציוויליזציה של החיים, של קדושת החיים. הפריון, ההולדה, ההמשכיות והאנושיות הם עיקר הווייתה של תרבות החיים וקדושת החיים היהודית. ומכיוון שההומוסקסואליות של אז היתה עקרה וחסרת יכולת לפרות ולרבות היא נאסרה והוקעה.

אבל היום, עם הישגי הדור, הכל השתנה. המשפחה החדשה שלנו רחבה מאוד. הומואים ולסביות רוצים ויכולים להיות הורים לילדים נהדרים, שווים ונפלאים לכל ילד אחר באשר הוא. ומשבטלה עילת העקרות, חייב להיבטל לחלוטין גם החרם האלים, המבוהל, על הקהילה הגאה וחבריה.

אהבת בני אותו המין היא אהבה רגישה וחיישנית של אדם האוהב את מי שהוא כמוהו. ממש. כלום אין זה עוד פירוש עכשווי ואקטואלי ל"ואהבת לרעך כמוך"? אהבת מי שהוא כמוני היא ממד נוסף ומעשי לגנזך האהבות של המין האנושי. ומכאן הגזירה השווה בין "ואהבת לרעך" ל"ואהבת את ה' אלוהיך". אותה האהבה ממש. זו וזו בכל לבבך, זו וזו בכל נפשך, זו וזו בכל מאודך. כי יש אלוהים שהוא חבר באותו מגדר כמוני. ובצלמו או בצלמה אני ברוא או אני ברואה.

הרגעים האלה שלנו, יחד, תחת החופה, הם השיקוף וההדהוד של האמת והשלום של בני הזוג, החתנים, הבאים היום בברית הנישואין. אני לא מחתן אותם; הם מתחתנים, וכל הדברים שלנו היום הם כולם שלהם ומשלהם.

המבנה של החתונה שלנו היום לקוח מהמסורת, בעוד התכנים והסגנון לקוחים גם מעולמות נוספים. מצד אחד, אנחנו חוזרים בזמן אל ימי השמחה הספונטנית, לזמנים שבהם היא לא היתה כבולה עדיין בנוסחים מחייבים; כשהתכנים היו דברים של אמת היוצאים מן הלב ומובנים לכולם. ומצד אחר, הכל מכוון קדימה אל עולם טוב יותר. עולם שבו יקבלו הסמלים העתיקים משמעות של מחויבות, שלוקחים על עצמם היקרים הנפלאים האלה ליצירתה של אנושיות טובה יותר.

ברגע הזה אני מרשה לעצמי לשתף אתכם בתפילה. אני מתפלל ליום שבו רבים יותר, כולם, יחשבו על תוכני חייהם כמו חתני השמחה. שבו כל הבתים החדשים שיקומו לנו ישקפו את האהבה הנפלאה הזאת, את המחויבות ההדדית, את הכבוד לאחר, ועמו גם את העמידה על החשוב מפני הטפל.

ועוד אני מתפלל, שכל אחד ואחת מכם, האורחים ובני המשפחה, יידע לקחת משהו מהמתנה הענקית שכולנו מקבלים היום. מתנתם של הזוג לתיקונו של עולם.

ובירכנו כולנו: שמח תשמח רעים האהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם, ברוך אתה ה' משמח החתן עם החתן.

Read this article in English: A Jewish blessing for the bridegrooms



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו