בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סער לא סומך על המורים שלו

77תגובות

הצליח לגדעון סער. בעולם הדימויים שבו אנו חיים סער נתפש כליברלי, פלורליסטי, מי שתומך בזכויות נשים, מפגין למען הומואים, תל אביבי חילוני שמחובר למסורת, ציוני ושר חינוך אחראי. אך עתה, עם סיום שנת לימודים נוספת תחת כהונת סער כשר החינוך, אפשר כבר לקבוע, שדימוי זה אינו מבוסס על המציאות.

סער נוהג במערכת החינוך כבתוך שלו, פוגע במעמד המורים ובעצמאותם, מחבל בעקרון הממלכתיות ומשתמש במערכת לקידום שאיפותיו האישיות.

סער לא סומך עלינו, המורים, ולכן בתקופתו בתי הספר נהפכים ממוסדות ציבוריים, שנועדו לטפח ולפתח את בני הדור הצעיר, לבתי עסק שבפס הייצור שלהם עובדים מורים בהוראות ברורות. מדידת בתי ספר לפי ציוניהם, הגברת התחרותיות ושיסוי המורים זה בזה שוברים שיאים בתקופתו.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות לפייסבוק שלכם

די לבחון את הרפורמה בחינוך העל-יסודי, "עוז לתמורה", שסער הוביל כדי להבין, עד כמה מעט אמון השר רוחש לעשרות אלפי המורים שלהם הוא אחראי. כך, למשל, בקרוב ייאלצו המורים להחתים כרטיס בשעון נוכחות שיוצב בכל בית הספר, כדי להוכיח שהם אכן עובדים ואינם מקצרים את יום העבודה. במקום לסמוך על המורים ועל מנהלי בתי הספר השר מעדיף למלא את תפקיד "האח הגדול" ולוודא שהעבודה נעשית.

והמפסידים הגדולים? כולנו. הכנסת שעוני נוכחות תפגע במערכת החינוך ותבטל את מרכיב השליחות בעבודת המורים. מורים, שחלק משמעותי מעבודתם נעשה בשעות אחר הצהריים, יסרבו לעבוד מעבר לשעות המוגדרות על ידי שעון הנוכחות, ובצדק.

אי האמון שהשר משדר כלפי המורים עלול לגרום לאובדן האמון של המורים במערכת. אגב, ברפורמה התחייב סער, שלכל מורה תוקצה פינת עבודה אישית, שבה יוכל לבצע את עבודתו. מובן שזה לא קרה. בבתי ספר שבהם הונהגה הרפורמה לא נבנו פינות עבודה, והמורים נאלצים לשבת בצפיפות זה לצד זה בחדר המורים או בספרייה ולבצע את עבודתם כאילו היו דגים באקווריום. זהו זלזול במורים.

סער גם מתערב בצורה בוטה בדיאלוג המתקיים בין המורים לתלמידים ומגדיר את גבולותיו. ההחלטה שתלמידי ישראל יבקרו בחברון היא דוגמה טובה לכך. על פי מסמכים רשמיים של המשרד, מטרת ביקורים אלה היא "לחזק את זיקתו של התלמיד למורשת הנטועה בהר". עיון בערכת ההדרכה של משרד החינוך והאזנה לדברים שאמר השר בנושא מגלים תמונה אחרת: סער מעוניין להנחיל את תפישתו הפוליטית, תוך כדי הפיכת המורים לחיילים פסיבים בקמפיין האישי שלו והסגת הממלכתיות של מערכת החינוך לאחור.

תפקיד המורה הוא מורכב: לצד הקניית ידע וערכים עליו לעסוק גם בסוגיות שעל סדר היום, להציג את מורכבותן, לחשוף את התלמידים לעמדות שונות, מתוך מתן מקום שווה לשלל הדעות הלגיטימיות הקיימות בחברה הישראלית. בלקיחת עשרות אלפי תלמידים לחברון כדי להנחיל להם את העמדות ה"נכונות", כפי שרואה אותן סער, הוא מפקיע מהמורים חלק מרכזי מתפקידם ואחריותם לפיתוח תלמידיהם.

בשנה האחרונה טוענים רבים, שההישג המשמעותי ביותר של מחאת הקיץ הוא החזרת הכוח לידי העם והעובדה שפוליטיקאים לא יוכלו עוד להתעלם מרחשי הציבור. נראה שסער לא שמע על כך. הוא לא סופר את עשרות אלפי המורים שעליהם הוא מופקד ומתנהג אליהם בפטרונות ובכוחנות. טוב יעשה השר, אם יראה אחריות לאומית, יימנע מפרובוקציות, ויחזור בו ממעשים העשויים לפורר את מערכת החינוך הממלכתית.

הכותב הוא מחנך ומורה למחשבת ישראל ולפיסיקה בתיכון "זיו" בירושלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו