בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תנו להם זכויות

115תגובות

למה בעצם לא לחייב ערבים אזרחי ישראל להתגייס לצה"ל או לשירות אזרחי? לכאורה יש היגיון רב בתביעתו של אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) לגייס את הערבים בישראל לצבא או לשירות לאומי. לכאורה אין להלין על כך שמפלגתו פרשה מהדיונים של ועדת פלסנר בטענה שזו מתכחשת לקול ההיגיון, לפיו מתבקש להחיל חובות אזרחיות על כל אזרחי המדינה, ללא הבדל דת, גזע ומין. לכאורה גם אין להטיל ספק בכך שאזרחות מחייבת שוויון מלא גם בזכויות, לא רק בחובות.

פה בדיוק נעוצה הבעיה. הערבים, ליתר דיוק הפלסטינים החיים במדינת ישראל, אינם אזרחים מלאים בה. שייכותם לעם הפלסטיני גורעת מהם את מלוא הזכויות שנתונות לאזרחי המדינה היהודים. מתוקף חוק השבות ומתוקף חוקים נוספים, הערבים אינם אזרחים מלאים במדינה. לכן, כל זמן שמדינת ישראל היא לא מדינתם של כל הישראלים מבחינה משפטית, אלא היא מדינה יהודית, כלומר מדינתם של היהודים בארץ ובעולם, אין תוקף לתביעה מן הערבים אזרחי המדינה להתגייס ולמלא בכך את חובתם כלפיה.

יש מקום לחזור ולהזכיר, שהמונח "מדינה יהודית דמוקרטית" הוא אוקסימורון שהמרכיב
היהודי שבו לא מאפשר קיומה של דמוקרטיה ראויה לשמה. הסיבה לכך היא לא רק
שהפלסטינים בישראל הם מיעוט שמודר ממלוא הזכויות האזרחיות הנתונות לבני הלאום היהודי במדינה, אלא שהם גם נטולי זכויות לאומיות קולקטיביות.

לב העניין הוא שהלאום היהודי מוגדר על פי דתו. פלסטיני שמבקש לעבור מן המיעוט
לרוב הלאומי, לא יוכל לעשות כן מבלי שימיר את דתו. כלומר, ההבחנה בין הרוב הלאומי למיעוט הלאומי היא ביסודו של דבר הבחנה דתית, שאינה מאפשרת לבן המיעוט הלאומי ליהנות ממלוא הזכויות האזרחיות, האישיות והקולקטיביות. זהו היסוד המתעתע של הלאומיות היהודית, שההבחנה בין דת ולאום מטושטשת בה, מה שהופך את קיומה של מדינה ריבונית יהודית דמוקרטית ליצור פוליטי בלתי אפשרי.

מהו אם כן הפתרון? מכיוון שביטול הלאומיות היהודית כבסיס למדינת לאום הוא לא צודק וגם לא אפשרי, בדיוק כשם שביטול הלאומיות הפלסטינית הוא לא צודק ולא אפשרי, הפתרון היחיד הוא ויתור על הרעיון של מדינת לאום שהיא יהודית באופן אקסלוסיבי. פתרון כזה יוכל להתממש במדינה דו לאומית - או בווריאנט כזה או אחר שלה - שתעניק זכויות קולקטיביות לכל אחד מן העמים השוכנים בה ותאפשר את קיומה של מדינת לאום ליהודים ולערבים, מבלי להתנגש בערכי הדמוקרטיה.

רק כשייהנו הערבים במדינה מזכויות אזרח מלאות ומזכויות לאומיות, יהיה אפשר לתבוע מהם למלא את חובתם האזרחית ולהתגייס לצבא. שכן מי שיתבע זאת מהם לא תהיה ריבונות יהודית אקסקלוסיבית, אלא רשויות המדינה שבה הם יהיו שותפים באזרחותם ובלאומיותם.

פרופ' חבר הוא ראש בית הספר לספרויות באוניברסיטה העברית בירושלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו