בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השוויון מתחיל בכיתה

40תגובות

אפתח בסיפור קטן שקרה באמת: לפני כ-15 שנה עבדתי במקום מסוים. יום אחד נתקלנו, אני ושותפתי - בוגרת מסגרת חינוך מגזרי שאינו כולל לימודי ליבה - בקושי מסוים, ומשנפתר אמרתי לה את המשפט הידוע: "ואף על פי כן נוע תנוע", שמשמש אותי לפעמים אחרי פתרון משברים כאלה ואחרים. כששאלה אותי מה פשר הדברים, סיפרתי לה שעל פי האגדה, אלה הן מלות ההתרסה שמלמל גליליאו גלילאי כשהורד מהמוקד שהקימה האינקוויזיציה כדי לשרוף אותו חיים אחרי שהתכחש לכך שהארץ סובבת את השמש, עמדה שאותה השמיע בניגוד לעמדת הכנסייה הקתולית. "נו", אמרה לי שותפתי, "ומה נסגר? השמש סובבת את הארץ או שהארץ סובבת את השמש?" אפשר כמובן לפתור את הסיפור הזה באמירה, שהוא אינו מייצג, ושאינו אלא מקרה פרטי, אבל לדעתי זוהי דוגמה עצובה ואמיתית לגמרי לניתוק שהוא נחלתם של חלק מבוגרי מוסדות החינוך המגזריים שאינם מחויבים בלימודי ליבה.

נגיד שהחרדים פתאום יסכימו להתגייס לצה"ל או לשירות הלאומי, ועם תום שירותם ירצו גם להצטרף לשוק העבודה. מה בדיוק יעשו אתם? מה ערכו של עובד שבקיא בש"ס ובפוסקים, ושיודע לצטט את "היד החזקה" של הרמב"ם ומזמר פסוקי תהלים? מה הרלוונטיות של כל הכישורים הללו לעולם המודרני שבו אנו חיים, שעל סמך ההישגים המדעיים וההומאניים שהושגו בו אנחנו מנהלים את חיינו? מי רוצה עובד שאינו שולט בעברית או באנגלית, שידיעותיו במתמטיקה ובשאר המדעים עלובות, הוא לא קורא עיתונות חופשית ותפישתו את העולם הסובב אותנו לוקה בחסר? במציאות כזאת, כל הדיבורים על שוויון הם דיבורים בעלמא, טחינת מים של פוליטיקאים לרגע, שרוצים לשאת חן בעיני ההמונים המתקבצים בכיכרות ועל הדרך גם משסים אותם בחרדים או בערבים.

גם נציגי המגזרים השונים אינם חפצים בהכרח בשינוי המצב: אוכלוסיות חלשות, מנוונות, שאינן מסוגלות לפרנס את עצמן, הן קבוצות שהרבה יותר קל לתמרן מאשר אוכלוסיות שמסוגלות להתפרנס היטב. מי שמפרנס את ילדיו בכבוד לא ימהר לשוב אל אוהלה של תורה, כי סיר הבשר טעים יותר, נוח יותר ומכובד יותר מקיבוץ נדבותיה של המדינה.

ולמען האמת, גם הלימודים בבתי הספר שיש בהם לימודי ליבה בכי רע, ולכן, כשהרב עובדיה יוסף קורא לבטל את חופשת בין הזמנים הנהוגה בישיבות כי המגזר החרדי בצרה, אני מצטרפת אליו, כי לא רק המגזר החרדי בצרה, אלא גם אנחנו. אכן יש לבטל את החופש הגדול או לפחות לקצר אותו, להאריך את שעות הלימוד ולאחד את תוכנית הלימודים; ללמד מדעים בלי בושה, ללמד את תורת האבולוציה בלי היסוס, לומר בקול רם, שלנו ולקופים ולכל יתר היצורים בעולם יש אב קדמון משותף; לאסור על לבישת סממנים דתיים בבתי הספר, כמו בצרפת, כי הדת היא עניינו הפרטי של אדם, כמו בגדיו התחתונים, ולא עניין להפגין אותו בציבור. וגם - להשיב לתוכניות הלימודים שינון בעל פה של פרקי תנ"ך, ופסוקי שירה, כדי שהילדים יוכלו לשלוף אותם בהזדמנויות חגיגיות, לענוד אותם על שפתם ולהתגנדר בהם.

עוד כתבות בנושא

ולא רק זה: מכיוון שלא כולם מתאימים ללימודים עיוניים ברמה גבוהה, זה הזמן לחדש את ימיו של החינוך המקצועי, ולהעניק למי שרוצה בו השכלה מתאימה לכישוריו. כרגע, דווקא בגלל הניסיון להעניק לכולם חינוך עיוני, מדשדשת כל המערכת, ולא רק זו המגזרית, במי אפסיים כדי להתאים את עצמה לחלשים, תוך ויתורים הולכים וגדלים. כתוצאה מכך, החלשים נעשים חלשים עוד יותר והחזקים הולכים ונחלשים גם הם בהעדר אתגר אמיתי.

גזרת השוויון, ואולי מוטב לומר גאולתו, לא תתחיל בגיל 18 וגם לא בגיל 20. צריך להתחיל אותה בגן העירוני ואפילו במעון. משם, ואחר כך מבית הספר, בלי הרבה יומרות, רק עם תוכנית לימודים מערבית ועם הרבה נחישות, תבוא הגאולה ואתה גם השוויון האפשרי.

עלית קרפ כותבת, עורכת ומתרגמת, בעלת הטור "ספרים בקצרה" במוסף הספרים של הארץ
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו