בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בית ספר לחוסר שוויון

16תגובות

עם סיום שנת הלימודים התמלאו תיבות הדואר בדיוור ישיר של פרסומי קייטנות - אקסטרים, כישרונות צעירים, מדענים מתחילים וגם – סדנאות הכנה לכיתה א'. בתוכנית: מגוון תכנים ומיומנויות, הנדרשים לקראת המעבר המרגש בתחום הפיסי-מוטורי, התפיסתי והשפתי, החברתי והרגשי. מול כל זה אי אפשר שלא לתהות - מה בדיוק תעשה המורה, ומה בדיוק עשתה הגננת?

יש ילדים שזקוקים לדחיפה קלה כדי להפוך שינוי טראומטי - מעבר מחממת גן הילדים לבית הספר - להשתלבות נעימה יותר. הילדים האלה הם מעטים, ולמרבה הצער, דווקא הוריהם בדרך כלל אינם יכולים להרשות לעצמם את הסדנאות המוצעות.

רוב בוגרי גן החובה מסיימים את לימודיהם בהצלחה, כשהם מזהים את עשרים ושתיים אותיותיה של שפת הקודש (פלוס חמש אותיות סופיות) ומצליחים לחבר שלוש ועוד שלוש. על פי ההנחיות, יותר מזה לא אמור להידרש מהם. אבל הגן היהודי, שמבקש להפוך כל סיום בהצלחה לסיום בהצטיינות, פותח את הארנק ומשגר אותם בקיץ להתחנך אצל מי שמצאו דרך לסחוט עוד קצת את בלוטות המצפון ההורי ולתרום להעמקת הפער החברתי העצום ממילא.

מי שצריך, לא תמיד יכול, ומי שיכול - בדרך כלל לא צריך. וכך ביומם הראשון מוצאים את עצמם שלושים ומשהו זאטוטי כיתה א', יושבים בכיתת אינטגרציה מול מורה, שאמורה להעניק לכל אחד מהם יחס אישי - ולמצוא חומר אחיד שיענה על צרכי התלמיד הסביר. רק שהתלמיד הממוצע כבר מזמן אינו כזה. התלמיד הממוצע (ומעלה) בילה בקיץ בכתיבה חוזרת ונשנית של אותיות בתוך שורה, בצביעה וברכישת יכולות מתמטיות ראשונות, עמן היה אמור להתמודד קצת לפני מסיבת הסיום. עוד לפני כן הוא כבר עבד על מיומנויות אלו עם הגננת, שנכנעה ללחץ ההורים "להכין אותו לשנה הבאה". הוא אולי היה מעדיף לנצל את שנתו האחרונה בגן והחופש שאחריה במשחקי כדורגל ובקשקוש חסר הגבלות, אבל ההורים שלו חששו, שיהיה לו קשה להשתלב וביקשו למלא את תפקידם בנאמנות ולהקל אליו איפה שרק אפשר. החשש שלהם היה מוצדק.

כי בדומה לקורסי הכנה לפסיכומטרי שהיו חרב פיפיות והפכו להכרח, במבחן שהוא בעיקרו יחסי, גם סדנאות ההכנה לכיתה א' מקדמות מצב של חוסר שוויון בין אלה שיש להם, ומקנות נקודות פתיחה נמוכות עוד יותר למי שאין להם. אף על פי שלרוב הן מושמות תחת הקטגוריה של "אם לא יועיל לא יזיק", סדנאות ההכנה לכיתה א' מסיבות למעשה נזק רב.

הנזק הוא לילדים החזקים, שבמקום להעצים את כישוריהם החברתיים במשחקי חברה בחצר יושבים בבית עם המחברת והעיפרון ולומדים לפתור תרגילים; לילדים החלשים, שאינם יכולים להשתתף בסדנאות, ומצבם היחסי נעשה רע עוד יותר; להורים שאינם מסוגלים לסבול את המחשבה שיש משהו שיכלו לתת לילד שלהם כדי להקל את כניסתו לבית הספר ולכן נפרדים מעוד כמה מאות שקלים (שיכלו להשקיע בבילוי משפחתי במקום); ולנו כולנו, ששוב נכנענו לתחרותיות, חיזקנו את החזקים והחלשנו את החלשים. כבר ביום הראשון של כיתה א'.

עידית שפרן-גיטלמן היא דוקטורנטית לפילוסופיה ומשפט
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו