טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אדר כהן: האור בעיניים כבה

44תגובות

מפעם לפעם אנחנו עדים למבצעים חברתיים של משרד החינוך. מטרתם: לשכנע אנשים איכותיים ממקצועות שונים לעשות הסבה מקצועית ולעבור להוראה. המבצעים האלה נובעים מרצון לטייב את איכות המורים במערכת החינוך ולרתום אנשים ראויים להוראה.

המניע לשיווק מקצוע ההוראה אינו כלכלי, כולנו יודעים ששכר המורים הוא מהנמוכים במשק. המניע נעוץ בעולם הערכים: הוראה היא עבודה עם משמעות ושליחות ציבורית וחברתית. ואכן, מה ערכי ומשמעותי יותר מלחנך את דור האזרחים הבא? איזו דרך יפה יותר יש להשפיע על איכותה, עתידה וערכה של המדינה ממפגש יומיומי עם תלמידים והטמעת דרכי חשיבה, לימוד, חינוך לשאול שאלות, להעלות תהיות, לחקור – לגדל אזרחים חושבים, מתפקדים, מעורים בחיי המדינה.

הדובדבן של המתווה הזה הוא לימודי האזרחות. שם מפתחים את החשיבה הביקורתית, ומטמיעים את ערכי הדמוקרטיה שישראל מושתתת עליהם וגאה בהם. על כן, שיעורי אזרחות שאינם נוגעים בסוגיות שעל סדר היום הציבורי מפספסים את תכליתם. בריחה והדחקה של ויכוחים, חילוקי דעות, תפיסות עולם שונות – לא רק שאינם מחנכים לאזרחות ראויה, מתפקדת וטובה – הם עושים את ההיפך, ומחנכים לבינוניות, לבורות ומדכאים את האינסטינקט הטבעי של סקרנות וחקר.

לפני שנים אחדות הכנתי כתבה לאולפן שישי בחדשות ערוץ 2, על אנשים שעשו הסבה מקצועית ועברו ממקצוע יוקרתי עם עתיד כלכלי מבטיח, למקצוע עם שליחות ומשמעות, אך בלי אופק כלכלי. הסבה מקצועית להוראה היתה בראש הרשימה.

אחד המשתתפים היה בחור צעיר יחסית, ירושלמי מתולתל, מרכיב משקפיים, עורך דין מצליח שהיה אז בשלבים אחרונים של לימודי ההסבה שלו להוראה וכבר החל ללמד אזרחות בבית ספר תיכון בירושלים.

 מקצוע עריכת הדין הבטיח רווחה כלכלית לו ולמשפחתו. אבל הוא חיפש משמעות. היה לו אור בעיניים. הוא הפך מיד לגיבור הכתבה. ליוויתי אותו במעבר בין שני המקצועות, בין משרד עורכי הדין, לסמינר למורים, ועד לכיתה שבה לימד אזרחות.

לצעיר הזה קראו אדר כהן. עמיתיו המורים לבית הספר – שרובם כמובן מורות-נשים – הביטו עליו בהערכה ובשמחה. הן שמחו על התוספת הערכית לחדר המורים ולצוות ההוראה בבית הספר. הכתבה עוררה תגובות רבות. לסיפורו של אדר (ושל צעירים נוספים שעשו הסבה מקצועית להוראה). היתה הרבה השראה. הוא היה בדיוק המודל שמערכת החינוך רצתה: צעיר, משכיל, מצליח, וערכי מאוד עם אור בעיניים ושמחה בלב. יותר מכך: אי אפשר להתעלם מן העובדה שמדובר היה בגבר – זה אינו מודל טריוואלי במערכת החינוך, שבה כידוע יש רוב מכריע לנשים.

חלפו השנים והצעיר עם האור בעיניים התקדם. הוא התקדם משום שהשקיע בלימודים והשתלמויות וחקר הדמוקרטיה, המשפט והאזרחות. הוא השתתף בקבוצת מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, ולמד בסמינר למורים ייחודי בירושלים, וגם סיים את לימודי המשפטים.

הוא השקיע והתקדם - בדיוק המנטרה שמערכת החינוך מנסה להנחיל לתלמידים - כי הוא ראה בחינוך את עתידו, כי הוא חיפש ומצא משמעות וערכים וראה במה שעשה שליחות. הוא התקדם ומונה לממונה על לימודי האזרחות במשרד החינוך.

השבוע הוא פוטר. מאות מורים לאזרחות כתבו למשרד החינוך מכתבי תמיכה בו, בפועלו, במקצועיותו. אדר כהן טעה (והודה בטעות, ולקח אחריות בצורה מרשימה). הוא טעה כשהעביר ספר שהיו בו אי-דיוקים. ועכשיו מנסה משרד החינוך להיתלות בטעות הזאת כדי לנמק את פיטוריו.

אבל אדר כהן הוא עדיין בדיוק המודל שאותו אנחנו רוצים לראות במערכת החינוך. דרכו ממשרד עורכי הדין ללימודי האזרחות נחשבו בעיני רבים כמעשה ציוני, כמודל להעלות אותו על נס.

והנה, באיבחה אחת הוא הושלך ממקומו ואתו הושלכה גם מערכת הערכים שהובילה אותו לשם, וגם האור בעיניים בוודאי כבה.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#