ליבה פיקטיבית

שחר אילן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שחר אילן

להלן תעלומה: ידוע לכל שבנים חרדים אינם לומדים כמעט מקצועות כלליים, דוגמת אנגלית ומדעים, ולומדים מתמטיקה ברמה הבסיסית ביותר. אם כן, איך מדווח משרד החינוך שכמעט כל מוסדות הפטור והחינוך המוכר שאינו רשמי החרדיים, עומדים בדרישות המשרד בתחום תוכנית הליבה?

הדיווח המפתיע מופיע במסמך "לימודי תוכנית הליבה במערכת החינוך החרדית" שפירסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת (הממ"מ). הפתרון לתעלומה עולה בבירור מטבלאות תוכנית הליבה המיוחדת שקבע המשרד למגזר החרדי ומתפרסמות במסמך. מתברר שהתוכנית אינה אלא פיקציה, ליבה ללא ליבה, השכלה ללא השכלה. הליבה הזאת כמעט אינה כוללת אנגלית ומדעים, ויש בה חשבון ברמה בסיסית ביותר. במקום זה ממלאים אותה במקצועות שממילא נלמדים בתלמודי התורה: לימודי קודש ועברית. מתברר אם כן שלא בתוכנית ליבה מדובר אלא בתוכנית להישרדות הקואליציה.

מדור הזירה

תוכנית הליבה כוללת את הידע, המיומנויות והערכים שמשרד החינוך סבור שצריכים להיות המכנה המשותף לכל בוגרי מערכת החינוך במדינה. היא אמורה להכשיר את הבוגרים להשתלבות בשוק העבודה ובחברה הישראלית, והיא אמורה לגשר במעט על הפערים העצומים בין המגזרים השונים בחברה.

כבר היום מהווים התלמידים בחינוך החרדי יותר מרבע מתלמידי כיתות א' בחינוך היהודי. לכן יש מעט מאוד שאלות שישפיעו על עתיד המדינה והחברה הישראלית כמו החלת תוכנית הליבה במגזר החרדי. קביעת תוכנית ליבה פיקטיבית היא מעילה של משרד החינוך בחובותיו ובאמון הציבור, והשקעת תקציבי עתק בהרס העתיד של המדינה. מי שקבע ליבה פיקטיבית, ומי שאינו מבטל אותה, בעצם סולל לישראל כביש מהיר במורד אל העולם השלישי.

הבעיה העיקרית היא בחינוך החרדי לבנים. רוב הבנות החרדיות לומדות לימודים כלליים בהיקף ניכר, כיוון שמצפים מהן לעבוד ולפרנס את הבעל האברך. הרוב המכריע של הבנים החרדים לומדים במוסדות חינוך המוגדרים "מוכר שאינו רשמי", או מוסדות פטור (שבהם רמת הפיקוח נמוכה במיוחד).

צריך להיות ברור: מדובר במוסדות מתוקצבים. התקצוב למוסד פטור הוא 55% מהתקצוב למוסד ממלכתי, והתקצוב למוסד מוכר שאינו רשמי - 75%. איזה לימודים אם כן מממן משרד החינוך? בתוכנית הליבה למוסדות הפטור (כיתות ד'-ו') המשרד ויתר כליל על לימודי אנגלית. במוסדות המוכר שאינו רשמי לומדים אנגלית בהיקף של שעתיים שבועיות בלבד.

סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גילה שרק ב-54% מבתי הספר החרדיים לומדים אנגלית. סביר להניח שרובם המכריע בתי ספר לבנות. התוצאה: נייר של משרד התמ"ת גילה שכ-80% מהגברים החרדים אינם יודעים אנגלית כלל, או דוברים רק אנגלית עילגת. קשה מאוד להשלים לימודי שפה זרה בגיל מאוחר ולכן זהו נזק בלתי הפיך.

סך כל הלימודים הכלליים שאינם עברית או מקצועות קודש במוסדות הפטור בכיתות ד'-ו' עומד על שש שעות שבועיות סמליות, מתוכן שעה חינוך גופני או אמנות ושעה חברה (שאפשר בהחלט להקדיש גם אותה ללימודי קודש). סך כל הלימודים הכלליים במוסדות המוכר שאינו רשמי באותן כיתות עומד על שמונה שעות, כולל חינוך גופני ושיעורי חברה. מה שמאפשר את הרמאות העצמית הזאת הוא הכלל שקבע המשרד ש"כעומק הליבה עומק המימון". לפי הכלל הזה, על ליבה חלקית מקבלים מימון חלקי. אבל בפועל לא מדובר בליבה חלקית אלא בליבה נטולת ליבה והמימון רחב מאוד.

הפתרון לקומבינה הזאת אינו לתקן את תוכנית הליבה החרדית, אלא לקבוע תוכנית ליבה אחידה (עם התאמות תרבותיות הכרחיות). אסור להשלים יותר עם ההונאה של ליבה חלקית. מוסד שלא ילמד את תוכנית הליבה במלואה לא יקבל אגורה. רק כך ייפסקו התרגילים וכל מוסד שיקבל מימון מהמדינה אכן ילמד מתמטיקה, אנגלית, מדעים ואולי אפילו אזרחות ברמה סבירה.

הכותב הוא סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ